کد خبر : 44571

تولید آسیا ضعیف باقی ماند؛ عرضه سریع تر از تقاضا بهبود میابد

تولید آسیا ضعیف باقی ماند؛ عرضه سریع تر از تقاضا بهبود میابد

پتروتحلیل-علیرغم بازگشایی مشاغل زیادی از قرنطینه های مربوط به ویروس کرونا، تولید آسیا در طی ماه می به غیر از چین در حالت منفی ماند، و پیش بینی ها در حال حاضر این است که در کوتاه مدت تولید از تقاضا پیشی بگیرد. 

طبق گفته تحلیلگران مرکز تحقیقاتی بازار های جهانی Nomura ژاپن: «کشور های آسیایی که در آوریل در قرنطینه سخت بودند، در ماه می شاهد افزایش فعالیت بودند، اما روند بهبود آن ها در مقایسه با بهبود سریع چین در مارس، تدریجی تر است.»

کشور های مالزی، فیلیپین و تایلند، که در طی آوریل در قرنطینه شدید بودند، در طی می در شاخص خرید خود روند صعودی را نشان دادند، اما همچنان زیر 50 ماندند که نشان دهنده تداوم روند منفی است. 

به طور میانگین، شاخص خرید این سه کشور در می از میزان 33/2 در آوریل به 42/5 در می رسید.

تحلیلگر اقتصادی شرکت IHS Markit، لوئیس کوپر گفت: «عملکرد بخش تولید آسیا در طی می ضعیف باقی ماند، و بدترین روند نزولی را در میزان فعالیت بعد از ژوئیه 2012 ثبت کردند، زیرا پاندمی ویروس کرونا این بخش را تحت تاثیر منفی خود گذاشت.»

کوپر ادامه داد: «در حالی که به نظر میرسد طبق داده ها، روند نزولی تولید در آوریل به کف خود رسید، تولیدکنندگان آسیایی راه طولانی تا رهایی یافتن از این شرایط دارند.»

به نظر میرسد سرعت افزایش فعالیت ها در دیگر کشور هایی آسیایی تدریجی باشد، اما چین بر خلاف آن ها بعد از رسیدن به کمترین میزان ها در فوریه به دلیل قرنطینه شهر های مختلف کشور در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا، به سرعت در ماه مارس بهبود یافت.

شاخص تولید و خرید رسمی چین در می افت کرد اما در حالت افزایشی باقی ماند. 

شاخص خرید بالای 50 نشان دهنده سیر افزایشی در اقتصاد تولید است، در حالی که شاخص زیر 50 نشان دهنده سیر منفی میباشد.

گروه چینی شخصی Caixin نیز مطالعات گسترده تری را صورت داد و میزان شاخص تولید و خرید چین در آوریل را در میزان 49/4 و ماه می را در میزان 50/7 قرار داد. مطالعات دیگری در مورد سفارشات و صادرات جدید صورت گرفت اما همگی زیر میزان 50 باقی ماندند. 

تحلیلگران Nomura اشاره داشتند که، تداوم ضعف در سفارش صادرات جدید، نشان دهنده سیر منفی شدید در صادرات میباشد که تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا قرار گرفته است. 

طبق گفته تحلیلگران IHS Markit، به دنبال کاهش مقداری از محدودیت های قرنطینه ای در هند، شاخص تولید و خرید این کشور از میزان 27/4 در آوریل به 30/8 در می بهبود یافت.

آن ها اضافه کردند، تولیدکنندگان داخلی در مورد دورنمای تجارت برای کل سال خوشبین ماندند، زیرا عمدتا انتظار داشتند که با برداشته شدن تمام محدودیت ها، رویه بازار صعودی شود.

طبق گفته مرکز تحقیقاتی بازار ها و اقتصاد های جهانی UOB: «شاخص تولید و خرید کره جنوبی در ماه می به 41/3 افت کرد، در حالی که در زمان مشابه این شاخص با سیر نزولی در تایوان به 41/9 رسید؛ این اتفاقات تحت تاثیر ویروس کرونا بود و میتواند ادامه دار باشد.»

کره جنوبی، که با موفقیت منحنی ابتلا به ویروس خود را صاف کرد، به دلیل ضعف تقاضای صادراتی و ضعف نیروی کار در منطقه منفی باقی مانده است.

طبق گفته تحلیلگران Nomura، شاخص تولید در سراسر آسیا بسیار بیشتر از شاخص سفارشات جدید، بهبود یافته است.

آن ها اضافه کردند، سفارش صادرات در سراسر کشور های آسیا در منطقه منفی باقی ماند، اگرچه این شاخص به طور میانگین از 26/2 در آوریل به 33/6 در می افزایش یافت. 

آن ها تکمیل کردند، اگرچه افت سفارش صادرات در تایوان نشان میدهد که ضعف تقاضای خارجی در کوتاه مدت، چالش رو به روی بازار خواهد بود.

 

ارسال نظر