کد خبر : 44512

چرا معاملات پی وی سی در بورس کالا باطل شد؟

بازار پی وی سی ایران به کدام سمت می رود؟!

بازار پی وی سی ایران به کدام سمت می رود؟!

پتروتحلیل-در حالی معاملات پی وی سی امروز در بورس کالا باطل اعلام شد که بیشترین رقابت برای پی وی سی غدیر با تحویل فوری و حدودا ٨٤ درصد رقم خورد.

پی وی سی ٩ هزار و ٧٠ تومانی غدیر امروز توسط خریداران ١٦هزار ٥٠٠ تومان خریداری شد! پی وی سی سلف اروند، تحویل یک ماهه ٦٥ درصد و سلف بندرامام، تحویل دو ماهه هم ٥٧ درصد رقابترا تجربه کرد. این رقابت ها بازار پی وی سی داخلی ایران را تا مرز ٢٠ هزارتومان برای هر کیلو پی وی سی گران کرد. پس از تعطیلات نوروز، بازارسازی در بازار ایران نرخ پی وی سی را از حدود ٩ هزار به ٢٠ هزارتومان در امروز رسانده است.

اتفاقی که از دید نهادهای ناظر و کنترل کننده بازار به دور مانده یا ترجیح آنها هم عدم ورود به این بازار است، این در حالی است که به نظر می رسد پتروشیمیهای پی وی سی ساز، غدیر، بندرامام و اروند حجم بالایی از انبارش خود را جهت صادرات و باز شدن مرزها و البته افزایش نرخ پی وی سی و دلار نگهداری می کنند و حاضر به تزریق پی وی سی به بازار داخل نیستند.

اما بازار صنایع پایین دست خواستار شفاف سازی پی وی سی سازها با توجه به عدم توقف تولید در مجتمع های پتروشیمی هستند، به نظر می رسد این بازار با مشکلاتی نظیر ورود واسطه ها به بورس، بازارسازی، عدم توجه به شرایط عرضه و تقاضا از سوی بورس، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پتروشیمی ها و عدم تحویل سلفهای فروخته شده در زمان تسویه روبه رو است و صنایع پایین دست پی وی سی سازها را هر روز کوچک تر می کند.

اما نکته مهم واصلی این است که رعایت کف عرضه که دستاویزی برای پتروشیمی های پی وی سی ساز شده تا حاضر به افزایش عرضه در بازارداخل نباشند، آیا در شرایط التهاب بازار هم سندیت دارد؟! و چرا تولیدکنندگان پی وی سی حاضر به کمک برای تعادل در بازار پایین دست نبوده و به تداوم تولید این صنایع بی توجه هستند؟!

ارسال نظر