کد خبر : 44504

بازگشت قیمت های پی وی سی در ترکیه، مصر و چین از پایین ترین رقم ها در ١٢ سال اخیر؛

کاهش فشار بر تولیدکنندگان با صادرات بالا به غرب آسیا

کاهش فشار بر تولیدکنندگان با صادرات بالا به غرب آسیا

پتروتحلیل-به واسطه تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا در بازار جهانی، قیمت پی‌وی‌سی آمریکا در بازارهای جهانی از اواخر فوریه و اوایل مارس رو به کاهش بوده است. به دنبال بروز نشانه‌های ثبات در هفته‌ی گذشته، قیمت‌های پیشنهادی پی‌وی‌سی گرید k67، از پایین‌ترین نرخ دوازده سال گذشته در ترکیه، مصر و چین، شاهد بازگشت بوده است. این اتفاق تأثیری صعودی بر روند قیمت محصولات صادراتی از ایالات متحده در دو هفته‌ی اخیر داشته است.

کاهش شدید قیمت‌های ایالات متحده به سبب غیبت هند

هند بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پی‌وی‌سی دنیا در شرایط عادی، به دلیل شیوع همه‌گیری ویروس کرونا تحت قرنطینه‌ای طولانی‌مدت قرار گرفت و به سبب غیبت این کشور در بازار روند نزولی قیمت این محصول از اوایل ماه مارس سرعت گرفت.  

این مسئله به همراه کاهش شدید قیمت نفت خام و خوراک منجر به ارائه پیشنهادهای قوی برای پی‌وی‌سی از مبدأهای مختلف از جمله کرۀ جنوبی و اروپا شد. به گفته یکی از معامله‌کنندگان: «در سرتاسر ماه آوریل قیمت‌های رقابتی پی‌وی‌سی معاف از مالیات فشار زیادی بر تولیدکنندگان ایالات متحده وارد کرد.» 

در اوایل ماه مه قیمت‌ها در بازارهای بزرگ از جمله ترکیه و مصر به کم‌ترین میزان خود از نوامبر تا دسامبر 2008 به این سو رسیدند. هفته گذشته، معامله‌کنندگان جهانی اظهار داشتند که احتمال دارد قیمت پی‌وی‌سی آمریکا به کم‌ترین میزان خود رسیده باشد.

رسیدن به کف قیمتی پس از رکورد نزولی از اواخر سال 2008

در اوایل ماه مه قیمت‌های گرید k67 آمریکا در بازه پایینی به کمتر از مرز600 دلار در هر تن (CIF مصر/چین) رسید. طبق تأیید خریداران عمده،معاملات بر پایه CIF ترکیه تا رقم 600 تا 610 دلار در هر تن کاهش یافت. با حذف تقاضا در بازار جهانی، قیمتپی‌وی‌سی ایالات متحده به سمت رکوردهای نزولی جدیدی را به ثبت می‌رساند.

اخیراً قیمت‌ها در مقایسه با هفته‌ی گذشته، حدود 2 درصد (10 دلار در هرتن) در چین و 5 درصد (30 دلار در هر تن) در ترکیه افزایش یافت. در همین زمان قیمت‌های واردات گرید k67 در مصر با 10 درصد (60 دلار در هر تن) رشد بالاتری را به ثبت رساند.

به گفته یک تاجر در چین: «شنیدیم که در بحبوحه انتظارات برای افزایش قیمت به دنبال سیاست‌های قیمت‌گذاری بعدی از سوی یکی از تولیدکنندگان بزرگ تایوانی، تولیدکنندگان ایالات متحده در صدد افزایش شدید قیمت هستند.»  در این هفته خریدارن در مصر برای گرید k67 وارداتی پیشنهادهایی بین 640 تا 660 دلار در هر تن (CIF مصر) را دریافت کردند و همچنین صحبت‌هایی در مورد قیمت‌های بین 680 تا700 دلار در هر تن نیز به میان آمد.

کاهش فشار بر تولیدکنندگان با صادرات بالا به غرب آسیا

افزایش صادرات به غرب آسیا یکی از عوامل کاهش فشار بر ذخیره انبارهای تولیدکنندگان ایالات متحده عنوان شد. تاجران گفتند:‌ «کاهش تاریخی قیمت‌ها، خریداران منطقه‌ای را وسوسه کرد تا برای کاهش هزینه‌هایشان میزان بیشتری پی‌وی‌سی خریداری کنند. این اقدام همچنین بر اساس امیدواری‌شان برای بهبود تقاضا در بازارهای صادراتی بود که پس از شیوع کووید-19 ضربه خورده و قرار است طی مراحلی دوباره باز شود.» 

یکی از تبدیل‌کننده‌های پی‌وی‌سی در مصر اظهار داشت: «بازگشت اخیر قیمت‌ها پشتوانه قوی افزایش تقاضا را ندارد و بعید است با توجه به وضعیت کنونی جهان به سرعت افزایش پیدا کند. بااین‌حال، به واسطه‌ی خرید بیش از میزان معمول از طرف مشتری‌های مصر و غرب آسیا سهمیه‌های تخصیصی صادرات ایالات متحده کاهش یافته که این امر موجب تقویت تولیدکنندگان در این کشور شده است.»

به گفته یک تاجر عمده در ترکیه: «تعطیلی شرکت LG کرۀ جنوبی بهمراه نتظارات برای افزایش قیمت‌های جدید تولیدکننده‌های بزرگ تایوانی به این تغییرِ جهت پی‌وی‌سی آمریکا کمک کرده است.»

 

 

ارسال نظر