کد خبر : 44502

دلایل جهش قیمت پی وی سی در بازار ایران؟/آیا پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی در انتظار بازگشایی مرزها برای صادرات هستند؟

دلایل جهش قیمت پی وی سی در بازار ایران؟/آیا پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی در انتظار بازگشایی مرزها برای صادرات هستند؟

پتروتحلیل-در حالی قیمت پی وی سی در بازار ایران و در هفته جاری با جهش ٣ هزار تومانی در هر کیلو به رقم ١٦ هزار و ٢٠٠ تومان در هر کیلو رسید که همچنان پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی حاضر به افزایش حجم عرضه های خود در بورس کالا نیستند. از طرفی به نظر می رسد التهاب در بازار پی وی سی ایران، رشد نرخ ها و تعطیلی اجباری تعداد زیادی از صنایع پایین دست که در ماههای اخیر ادامه یافته می تواند دلیل قانع کننده ای برای افزایش عرضه تولیدکنندگان بزرگ پی وی سی در ایران باشد. گرچه برخی اخبار از احتمال فروش نقدی پی وی سی سازها در هفته جاری خبر می دهند، اما معامله گران انتظار دارند اعلام بارگیری ها بتواند بازار پی وی سی را اندکی التیام بخشد. این در حالی است که رقابت ها برای خرید پی وی سی همچنان در محدوده بیش از ٣٠ درصد و تا محدوده ٤٠ درصد است و بازار داخلی ایران ملتهب و تشنه است. برخی منابع خبری از انتظار پی وی سی سازهای ایرانی برای گشایش مرزها و فروش محصولات صادراتی خبر می دهند و این موضوع را دلیلی برای عدم افزایش عرضه شرکتها عنوان می کنند. قیمت صادراتی هفته جاری پی وی سی سازهای ایرانی در محدوده ٦٢٠ تا ٦٣٠ دلار در هرتن تحویل کارخانه اعلام شده است.

البته در هفته جاری علاوه بر تعطیلات عیدفطر، عدم فروش محموله های نقدی پی وی سی در هفته های اخیر و کمبود کامیون برای حمل و نقل محصولات پتروشیمی و افزایش چشمگیر دلار نیمایی از دلایلی است که چشم انداز روشنی از بازار را نشان نمی دهد.

به نظر می رسد تولیدکنندگان پایین دست پس از افزایش قیمت ها از رقم ١٣ هزارتومان به ١٦ هزارتومان دیگر قادر به خرید پی وی سی نباشند، حال آنکه پی وی سی سازها تنها به جمله "ما کف عرضه را رعایت می کنیم" بازار را در شرایط ملتهب نگه داشته اند. حال این سوال دوباره در بازار پی وی سی ایران مطرح می شود که چرا فروش نقدی پی وی سی سازهای ایرانی در بازار ایران متوقف شده است؟!

 

ارسال نظر