کد خبر : 44498

گفت و گوی اختصاصی «پتروتحلیل» با مدیرعامل پلیمر آریاساسول در آستانه ورود به بورس اوراق بهادار؛

استمرار رکوردشکنی تولید و درآمد در«آریاساسول»/ احداث واحد 300 هزارتنی پلی اتیلن تا اواسط سال 1401

افزایش تقاضا ی پلی اتیلنها به دلیل کاهش تمهیدات قرنطینه و راه‌اندازی مجدد صنایع پایین دستی در آسیا و به ویژه از سوی بزرگترین واردکننده پلی‌اتیلن یعنی چین است که بازگشت قیمتها و افزایش حاشیه سود را به دنبال داشته است....

استمرار رکوردشکنی تولید و درآمد در«آریاساسول»/ احداث واحد 300 هزارتنی پلی اتیلن تا اواسط سال 1401

پتروتحلیل- در حالی 5 درصد از سهام شرکت پلیمر آریاساسول روز چهارشنبه هفته جاری در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود که این شرکت توانسته در سال گذشته حدودا یک میلیون و 800 هزارتن اتیلن، پلی اتیلن سبک و سنگین و C3+ تولید و 90 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است. درآمد این شرکت در سال 98 حدودا 52 درصد نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است. پلیمر آریاساسول توانسته بیش از 42 هزار میلیارد ریال سود خالص محقق کند، از این رو پیش بینی می شود با توجه به کیفیت مناسب سود و روند پایدار و صعودی سودآوری در این شرکت بزرگ هر ساله حدودا 90 درصد سود خالص بین سهامداران آن توزیع شود. با توجه به قرار داشتن در آستانه عرضه سهام این شرکت پلیمری، گفت و گویی داشتیم با مهندس امیرحسین بحرینی، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول درباره وضعیت شرکت، توان سودآوری، طرح های توسعه و حجم صادرات این شرکت که بخشی از آن را در ادامه می خوانید.

و دلایل تاخیرعرضه سهام در بورس؟

البته تاخیر زیادی نداشتیم. شرکت روزهای آخر سال ۹۸ آماده عرضه اولیه بود اما به واسطه شیوع کرونا موضوع از سوی شرکت فرابورس به سال ۹۹ منتقل شد. در ابتدای سال ۹۹ هم به واسطه شوک ناگهانی کرونا به اقتصاد جهان و تاثیرات آن بربازارهای نفت و فرآورده های نفتی و پتروشیمی سهامداران صلاح دیدند جهت شفاف تر شدن وضعیت بازار فراورده ها اندکی تامل کنند، که با توجه به اینکه قیمت جهانی پلی اتیلن به عنوان عمده ترین محصول صادراتی شرکت بازگشت بسیار خوبی داشت و این روند افزایشی ادامه دار پیش بینی میشود، سهامداران شرکت به انجام عرضه اولیه سهام شرکت دربورس رضایت دادند.

نگاهی به فرآیند پیچیده ورود «آریاساسول» به بورس

روز چهارشنبه هفته جاری 5 درصد سهام آریاساسول در بورس عرضه می شود. اما آریاساسول یکی از پیچیده ترین عرضه اولیه های تاریخ بازار سرمایه است.چرا که شرکت بصورت یک شرکت مشارکتی Joint Venture Company تاسیس شده و دارای دو سهامدار ۵۰ درصدی است. بنابراین یافتن راهکاری برای ورود به بورس و همزمان حفظ توازن میان دو سهامدار کار بسیار سختی بود. فرایند اجرایی کار بیش از دو سال زمان برد و طرحهای مختلفی برای روش عرضه سهام شرکت با سهامداران مطرح گردید تا اینکه نهایتا به استفاده از ظرفیتهای سهام ممتاز و یکی از قالبهای مربوط به سهام ممتازتوافق گردید. سپس موضوع با سازمان بورس مطرح گردید و حقیقتا تعامل سازنده و همکاری سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران منجر به اجرایی شدن عرضه اولیه سهام آریاساسول به عنوان اولین شرکت بازار سرمایه بر مبنای سهامی ممتاز گردید. در تدوین أساس نامه تیپ شرکتهای سهامی ممتاز باس ازمان تعامل بسیار نزدیکی داشتیم و سینرژی بسیار خوبی اتفاق افتاد و نهایتا تصویب اساسنامه تیپ شرکتهای سهام ممتاز در آبان ماه سال ۹۸ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید و سپس جزییات فرآیند تکمیل اقدمات لازم برای ورود به بورس تا هفته آخر اسفندماه سال 98 به طول انجامید. از اینرو جا دارد از زحمات همه عزیزانی که در اجرای این مهم برای اولین بار در کشور همکاری نمودند به ویژه مدیران سازمان بورس و مدیران و کارشناسان شرکت فرابورس ایران تشکر نمایم. قطعا اتفاق بسیار مهمی بود.

اما سرنوشت قیمت اتان؟

اتان به عنوان خوراک اصلی مجتمع تابعی از قیمت پلی اتیلن و نفتاست که منطقا با کاهش این دو باید کاهش می یافت اما در فرمول فعلی کف قیمت ۲۲۰ دلاری برای آن پیش بینی شده که در شرایط بحرانی هزینه بیشتری را به اتان کراکر ها وارد میکند. از اینرو مذاکرات اتان کراکرها با وزارت نفت درخصوص قیمت اتان آغاز شد و تعامل مثبتی هم وجود دارد. کلیات موضوعات مربوط به قیمت اتان را وزارت نفت قبول دارد و به دنبال یافتن راهکاری هستند اما یافتن راهکار احتمال دارد تا دو سه ماه آینده به طول بیانجامد. 

سودآوری «آریاساسول» و پیش بینی درباره بازار پلی اتیلن به ویژه گریدهای فیلم

آریاساسول در سال 98 نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این مقدار 4 هزار و 200 میلیارد تومان سود بوده است؛ یعنی 47 درصد حاشیه سود خالص. همچنین در این مدت رکورد تولید در شرکت پلیمرآریاساسول با یک میلیون و 800 هزارتن تولید انواع محصولات پلی اتیلنی شکسته شده که درادوار تاریخ آریاساسول بی سابقه بوده واز ظرفیت طراحی نیز بیشتر بوده است. به این ترتیب می توان گفت پلیمر آریاساسول 12 درصد رشد تولید نسبت به سال قبل داشته است که از نظر ریالی در آمد این شرکت 52 درصد رشد کرده است. نکته مهم اینجاست که حفظ پایداری تولید حداکثری  معادل ظرفیت طراحی شده یا بالاتر از آن طی ۳ سال اخیر در مجتمع اتفاقی بسیار مهمتر از ثبت رکورد تولید به شمار می رود و نشان از کاهش توقفهای پیش بینی نشده، اجرای صحیح تعمیرات پیشگیرانه و دستیابی به بلوغ تولید و پشتیبانی تولید در مقیاس جهانی دارد.

در خصوص پیش بینی قیمتهای پلی اتیلن در آینده، نکته ای که مهم است اینکه در فروردین و اردیبهشت پلی اتیلن متناظر با قیمت نفت و سایر فروارده ها، سقوط زیادی در قیمتها را تجربه نکرد ضمن اینکه اصطلاحا Come back یا بازگشت بسیار خوب و سریعی داشت که به دلیل افزایش تقاضای بازار بود.

افزایش تقاضا ی پلی اتیلنها به دلیل کاهش تمهیدات قرنطینه و راه‌اندازی مجدد صنایع پایین دستی در آسیا و به ویژه از سوی بزرگترین واردکننده پلی‌اتیلن یعنی چین است که بازگشت قیمتها و افزایش حاشیه سود را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، به دلیل رعایت دستورالعملهای بهداشتی مربوط به کووید-19، سرعت چرخه بازیافت پلی‌اتیلن و عرضه آن کاهش یافته است که این کاهش، از  رزین پلی‌اتیلن تامین خواهد شد.

در خصوص گریدهای فیلم هم طبیعی است به واسطه افزایش رعایت دستورالعمل های بهداشتی نگاههای قبلی به کاهش مصرف بسته بندی های پلاستیکی کاملا عوض شده و ناگزیر رویکرد بیشتری به بسته بندی های پلاستیکی در سطح جهان وجود دارد لذا رشد تقاضا در پلی اتیلن گرید فیلم حتی در شرایطی که خیلی از کسب و کارها ضعیف شده اند، منطقی به نظر می رسد.

طرح های توسعه در «آریاساسول»؛ احداث واحد 300 هزارتنی پلی اتیلن تا اواسط سال 1401

«آریاساسول» یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی ایران با  ۷۵۰هزارتن پلی اتیلن تولیدی در سال است. این شرکت البته دو واحد پلی اتیلنسبک و سنگین (عمدتا گرید فیلم) با ظرفیت طراحی شده هر کدام 300 هزار تن محصول در سال را داشته است که با انجام پروژه های رفع گلوگاه های تولیدی هم اکنون هر یک با ظرفیتی بین 370 تا 380 هزارتن در سال در سرویس قرار دارند. یعنی در آریاساسول حدودا 750 هزارتن پلی اتیلن به صورت سالانه تولید می شود. ضمنا از مجموع یک میلیون و یکصد هزار تن اتیلن تولیدی مازاد آن به خط اتیلن غرب جهت مصرف سایر شرکتهای پایین دست تزریق می شود، اما با اجرای پروژه 300 هزارتنی پلی اتیلن جدید درآریاساسول که در دست احداث و اجرا است، ظرفیت تولید پلی اتیلن تا سال 1401 در این مجتمع به بیش از یک میلیون تنافزایش خواهد یافت. با در سرویس قرار گرفتن این واحد پلی اتیلنی جدید علاوه بر افزایش ظرفیت 300 هزارتنی تولید پلی اتیلن در آریاساسول، زنجیره ارزش در این مجتمع نیز تکمیل می شود و به جای فروش اتیلن، پلی اتیلن با ارزش افزوده بالاتر عرضه خواهد شد و بدین ترتیب پیش بینی می شود حدودا 100 تا 150 میلیون دلار به درآمد شرکت افزوده شود. توضیح اینکه پروژه رفع گلوگاههای تولیدی و طرح توسعه 10 درصدی واحد اتان کراکر یا الفین مجتمع پلیمر آریاساسول نیز سال گذشته با موفقیت کامل بهانجام رسید. این پروژه در سال ۱۳۹۶ و با همکاری شرکت طراحی و مهندسی لینده آلمان آغاز شد و بعد از ۲۸ ماه به موقع،با هزینه ای کمتر از پیش بینی اولیه و با پرفورمنسی مطابق با انتظارات به سرویس آمد. جالب اینجاست که واحد الفین امروز آریاساسول تنها الفین کشور است که همزمان ازمحاسن دو تکنولوژی متفاوت رتبه یک جهان بهره می برد. این واحد به فضل الهی از آبان ماه سال ۹۸ تاکنون بدون حتی یک روز توقف بالاتر از ظرفیت طراحی در سرویس قرار دارد که در نوع خود در جهان کم نظیر است.

افزایش قیمت دلار در بازار ایران، تا چه اندازه می تواند بر صنعت پتروشیمی و سهام این شرکت ها تاثیر گذار باشد؟

بیش از 80 درصد حجم تولیدات آریاساسول به بازارهای جهانی صادر می شود و فروش داخلی هم از قیمتهای جهانی تاثیر می پذیرد. بنابراین  اگر نرخ ارز افزایشی باشد به نفع شرکت های پتروشیمی صادرات محور مانند آریاساسول خواهد بود و درآمدهای شرکت های پتروشیمی را افزایش خواهد داد و میتواند کاهش احتمالی قیمتهای جهانی محصولات را جبران نماید.

در حاشیه البته لازم است عرض کنم که حقیقتا از افزایش نرخ ارز خوشحال نیستیم و این افزایش متاسفانه قدرت خرید کارکنان عزیز ما درآریاساسول و شرکتهای مشابه را به دلیل نداشتن درآمد ارزی کاهش می دهد و افزایشات سالیانه حقوق به روش موجود هم دردی را دوا نمیکند.

وقتی که فقط صد کیلومتر آن طرف تر در حاشیه خلیج همیشه فارس، صنایع مشابه بدون وجود تحریمها و با برخورداری از پشتیبانی همه جانبه شرکتهای بین المللی، حقوق های دلاری دریافت میکنند، متخصصین عزیز ما در کشور، با عملکردی بهتر ( یا دست کم مشابه) شرایط قابل رقابتی ندارند. خوب است فکری هم در این خصوص شود تا بدینوسیله از خروج سرمایه های انسانی و متخصصین حوزه نفت و پتروشیمی از کشور جلوگیری شود.

سخن آخر

در پایان حیف است که از زحمات همکاران عزیزم در شرکت آریاساسول و البته همه شرکتهای تولیدی صنعت نفت و پتروشیمی در جنوب کشور یاد نکنم. در شرایط بسیار سخت کرونا که البته به حق کادر درمانی کشور ایثارگونه در خط مقدم مبارزه با این بحران قرار داشتند و مردم عزیز کشورمان هم قدردان ایشان بودند اما کمتر از مجاهدت همکاران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور در این ایام صحبتی شد. استمرار تولید در این حوزه به رغم شیوع کرونا و الزام ماندن در خانه ها برای عموم مردم، بدون وقفه ادامه داشت که نتیجه آن علاوه بر تامین ارزآوری برای کشور بوده و خواهد بود.

 

ارسال نظر