کد خبر : 44488

شاخص‌های بورسی مهم جهان قرمزپوش شدند

شاخص‌های بورسی مهم جهان قرمزپوش شدند

پتروتحلیل-در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۴ هزار و ۴۷۴.۱۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷۸ درصد کاهش تا سطح ۲۹۴۸.۵۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۰.۹۷ درصدی در سطح ۹۲۸۴.۸۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست. دیوید فراست، مذاکره کننده ارشد انگلیس با ابراز نارضایتی از پیشرفت اندک حاصل شده در مذاکرات گفته است اتحادیه اروپا باید در مواضع خود تغییرات اساسی دهد. از سوی دیگر نیز میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا روند مذاکرات برگزیت را مایوس کننده دانسته و گفته است که اروپا حاضر به قربانی کردن منافع خود به خاطر اقتصاد انگلیس نیست.

با این حال بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به همتای ایرلندی خود گفته که حصول توافق بین دو طرف را کماکان ممکن می داند.

از سوی دیگر انگلیس به تازگی از نظام تعرفه ای جدید خود برای دوران پسابرگزیت رونمایی کرده و این مساله می تواند بیانگر جدی بودن انگلیس بر پیشبرد الگوی مدنظر خود و کمرنگ تر شدن احتمال توافق با اتحادیه اروپا بر سر مسایل گمرگی باشد.  

اگر لندن و بروکسل تا پایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. دو طرف هم چنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند. از سوی دیگر انگلیس مذاکره برای امضای پیمان تجارت آزاد را با آمریکا، نروژ و استرالیا نیز آغاز کرده است.  

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۸۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۰۶.۲۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۶۲ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۸۸۶.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۶۰ درصدی در سطح ۴۳۷۴.۴۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۱۸ درصد پایین رفت و به ۶۶۰۶.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۸ درصدی تا سطح ۲۰ هزار و ۳۸۸.۱۶  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۵.۵۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۲ هزار و ۸۸۵.۲۱ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۲.۲۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۲۴.۰۶  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۹۶ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۵۴۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۶.۴۶ درصد کاهش به ۳۱.۷۳ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۵.۱۶ درصدی به ازای ۳۴.۲۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

 

ارسال نظر