کد خبر : 44451

رفتارهای متناقض در بازار پی وی سی ایران

رفتارهای متناقض در بازار پی وی سی ایران

پتروتحلیل-تعطیلی پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و عدم بارگیری در روزهای اخیر، بازار پی وی سی تهران را با التهاب بیشتر روبه رو کرد، به طوری که نرخ پی وی سی تا محدوده ١٤ هزار و ٣٠٠ تومان در هر کیلو امروز افزایش یافت.

برخی از معامله گران از فروش پی وی سی با نرخ ١٤ هزارو ٣٠٠ تومان با شروع هفته جدید خبر می دهند، این در حالی است که فروش پتروشیمی های پی وی سی ساز در هفته های اخیر به صورت سلف و عدم تحویل و بارگیری در روزهای اخیر سبب شده تا نرخ پی وی سی افزایش یابد.

البته نکته قابل توجه در بازار پی وی سی فروش محموله ها به صورت سلف و عدم افزایش عرضه ها باوجود التهاب در بازار پی وی سی ایران است که سبب شده تا رقابت ها در بورس همچنان در محدوده ٣٤ تا ٣٨ درصد باقی بماند. به این ترتیب اختلاف قیمت پی وی سی در بازار ایران و بورس به ٦٠ درصد و حدودا ٥ هزار و ٣٠٠ تومان در هرکیلو رسیده که رقم وسوسه کننده ای برای واسطه ها به شمار می رود.

موضوعی که با وجود شرایط سخت بازار مطرح می شود این است که آیا فروش پی وی سی یا محصولات پتروشیمی با نرخ دلار و همچنین براساس قیمت های بازار جهانی در بازار داخلی ایران با وجود دریافت خوراک توسط پتروشیمی ها به صورت ریالی توجیهی دارد؟! و آیا ضرورت دارد که این شیوه قیمت گذاری که باعث تاثیر بازارهای موازی بر این بازار می شود، ادامه یابد؟! نتیجه این قیمت گذاری تنها نوسانات شدید بازار و فشار بر تولیدکننده واقعی است.

گرچه گفته می شود حجم محموله های پی وی سی در انبار پی وی سی سازها به شدت افزایش یافته، اما همچنان عرضه ها به مقدار کف عرضه تعیین شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای روزهای عادی بازار در بورس انجام می شود و این موضوع نکته ای است که از دید کارگروه تنظیم بازار به صورت عمدی یا غیرعمدی نادیده گرفته می شود، آیا کف عرضه نباید در شرایط التهاب بازار پی وی سی تغییر کند؟!

اما فروش به صورت سلف موضوعی است که شک و شبهات بسیاری در بازار پی وی سی ایجاد کرده است، برخی معامله گران از عدم صادرات پی وی سی در ٢ ماه اخیر با توجه به بسته بودن مرزها می گویند و برخی دیگر از حجم بالای صادرات پی وی سی به عراق و ترکیه خبر می دهند، البته باوجود نرخ های پایین پی وی سی آمریکایی در ترکیه بعید به نظر می رسد بازار ترکیه رغبتی به جذب پی وی سی ایران داشته باشد، شایعه صادرات ١٠ تا ٢٠ کامیون پی وی سی به ماکو هم خبری است که در روزهای اخیر به افزایش قیمت پی وی سی در بازار ایران کمک کرده است، با وجود این موضوعات هنوز پی وی سی سازهای ایرانی هیچ اخباری برای شفاف سازی بازار اعلام نکرده اند. حال این سوال مطرح می شود که چرا بازار پی وی سی در ایران با وجود انبارش زیاد در شرکتهای پتروشیمی کنترل نمی شود و محموله ها به صورت سلف عرضه می شود؟!

از سوی دیگر همواره پتروشیمی های پی وی سی ساز از افزایش تولید خبر می دهند. یکی از پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی احتمالا در هفته جاری با ظرفیت مدار تولید بازمی گردد و می تواند ٨٠٠ تن پی وی سی در روز تولید کند. برخی از منابع خبری نزدیک به شرکتهای پی وی سی ساز از انبارش ٢٤ هزار تن پی وی سی در یکی دیگر از شرکتها خبر می دهند که حجم بالای آن پالت است، اما نکته قابل توجه در بازار پی وی سی ایران فشار بیشتر بر تولیدکنندگان صنایع پایین دست و راندن آنها به حاشیه است که در ماههای اخیر به شدت دنبال شده است.

با این حال بازارهای جهانی و آسیایی پی وی سی روندی منفی و بعضا بدون تغییر را طی می کنند اما بازار پی وی سی ایران شرایط سختی را به دلیل بازارسازی طی می کند.

 

ارسال نظر