کد خبر : 44449

آیا بازار های بزرگ پی وی سی در ماه ژوئن به کف خود می رسند؟

آیا بازار های بزرگ پی وی سی در ماه ژوئن به کف خود می رسند؟

پتروتحلیل- با وجود شناور بودن قیمت های پی وی سی در سراسر بازار های بزرگ آسیا و مدیترانه در کمترین میزان خود در بیش از 10 سال گذشته، صحبت های معامله کنندگان به اینجا رسید که آیا با کمتر شدن قرنطینه در کشور های غیر از چین، به کف قیمت ها نزدیک هستیم یا خیر. 

تمرکز معامله کنندگان آسیایی بعد از اتمام قرارداد های می به قرارداد های ژوئن دوخته شد 

معامله کنندگان بازار های پی وی سی آسیایی بعد از جمع کردن پرونده تجارت های ماه می با افت سه رقمی نسبت به ماه آوریل که در نتیجه افت قیمت تولیدکننده بزرگ تایوانی به میزان 160 دلار در هر تن بود، تمرکز خود را به سوی قرارداد های ژوئن تغییر دادند.

صحبت ها در مورد کف قیمت در هند علیرغم قرنطینه

قیمت های پی وی سی در هند با وجود قیمت های متناوب عرضه کنندگان داخلی و خارجی، همچنان در این هفته ضعیف بود.

تقاضا از بزرگترین واردکننده پی وی سی در جهان به دلیل قرنطینه از ویروس کرونا آسیب جدی دیده است، و اخیرا این قرنطینه تا 18 می تمدید شد. 

اگرچه، کمتر شدن قرنطینه صحبت هایی را به میان آورده است که احتمالا کف قیمتی نزدیک است. این صحبت ها همچنین با افزایش قیمت در کشور پاکستان تقویت شد. طبق گفته تعدادی از تاجران داخلی در کشور، قیمت پی وی سی آمریکایی از هفته گدشته افزایش 30 تا 40 دلار در هر تن را داشته است. 

معامله کنندگان در هند اشاره داشتند: «عامل دیگر، پنجره بین پایان قرنطینه و نزدیکی فصل باران های موسمی در ژوئن برای فعالیت های ضعیف اقتصادی می باشد. 

محدودیت ها در بخش های اصلی نظیر کشاورزی و مراکز استفاده عمومی، همچنین بنادر از قبل کمتر شده است اما کمبود نیروی کار از بازگشت همه جانبه جلوگیری کرده است. با این وجود، فرصت برای عرضه کنندگان پی وی سی در صورتی فراهم خواهد شد که قرنطینه کاهش پیدا کرده و فصل باران های موسمی دیرتر برسد.»

اگرچه، طبق گفته معامله کنندگان، بازگشت تقاضا آرام و تدریجی خواهد بود، زیرا باران های موسمی در ژوئن فراخواهند رسید و فعالیت های کشاورزی و ساخت و ساز را مختل خواهند کرد.

چین همچنان نقطه روشن است

به دنبال بازگشت بازار از تعطیلات پنج روزه روز کارگر از 1 تا 5 می، قیمت های پی وی سی k67 داخلی روند ثابت تا مقداری صعودی خود را حفظ کردند. 

یکی از تاجران اظهار داشت: «تقاضا به صورت تدریجی در حال افزایش است زیرا چین از ماه گذشته اقدامات محدود کننده خود را کمتر کرده است. همچنان قیمت های رقابتی وارداتی از چندین کشور آسیایی و مناطق دریای عمیق در بازار موجود است. فروشندگان حاضر نبودند تا برای k67 آمریکایی تخفیفات بیشتری ارائه دهند، زیرا میزان قیمت ها در طی هفته در رقم های 590 تا 600 دلار در هر تن (CIF، نقدی) ثابت بودند.»

یکی از منابع تولیدکننده ژاپنی گفت: «بازار در انتظار خبرهایی از قیمت قرارداد های ماه ژوئن تولیدکننده بزرگ تایوانی می باشد، و حدس ها گواه از این دارند که قیمت ها به چین، بزرگترین مصرف کننده حال حاضر، افزایش خواهد یافت.»

جنوب شرق آسیا در انتظار تکرار بهبود بازار به مانند چین

معامله کنندگان در جنوب شرق آسیا نظر به این دارند تا بهبود تقاضا در چین را همزمان با کاهش قرنطینه تکرار کنند. 

ویتنام دو هفته گذشته قرنطینه خود را برداشت، در حالی که مالزی اخیرا محدودیت های مربوط به کووید 19 را کمتر کرده است.

معامله کنندگان توضیح دادند: «کاهش اقدامات قرنطنیه ای این امید را داده است که تقاضا بهبود یابد و تولیدات صنایع پایین دستی افزایش یابد. این خوشبینی نوید از این میدهد که قیمت های پی وی سی احتمالا در کوتاه مدت شاهد به کف رسیدن بوده اند.»

یکی از منابع تولیدکننده جنوب شرق آسیایی اضافه کرد: «اخیرا، بعد از کاهش قرنطینه، شاهد بهبود تقاضا در اکثر کشور ها بودیم، و بنابراین به احتمال زیاد قیمت های ماه ژوئن افزایش یابند.»

باد هایی از تغییر همچنین در بازار های مدیترانه ای می وزد

علاوه بر آسیا، معامله کنندگان در سراسر بازار های مدیترانه ای متوجه این امر شده اند که تغییرات در پی وی سی و به خصوص برای محموله های آمریکایی در حال رخ دادن است. 

کمتر شدن روند نزولی در ترکیه

قیمت های پی وی سی وارداتی به روند نزولی خود ادامه دادند، اما به دنبال این سوال معامله کنندگان که آیا بازار وارداتی به خصوص بعد از افت قابل توجه قیمت ها در می، به کف خود نزدیک شده است یا خیر، سرعت روند نزولی کمتر شد.

تاجران اشاره داشتند: «قیمت های پی وی سی اروپایی در این هفته ثابت تا میزانی نزولی بودند، در حالی که تولیدکنندگان آمریکایی دیگر قیمت های خود را کاهش ندادند. به نظر میرسد کف قیمت برای پی وی سی آمریکایی نزدیک باشد.»

در این میان یکی از تولیدکنندگان بزرگ واقع در ترکیه اظهار داشت: «تقاضا پی وی سی داخلی در آمریکا مناسب نیست. بنابراین، ما از تاجران پرسیدیم که چرا تولیدکنندگان آمریکایی مایل نیستند تا قیمت های خود را برای ماه بعد کاهش دهند.

آن ها توضیح دادند که محدودیت مواد برای فعالیت های تجدید ذخایر توسط خریداران خاورمیانه ای، اروپایی و آسیایی، میتواند روند قیمت ها در ماه ژوئن را صعودی کند.»

تلاش برای افزایش قیمت های پی وی سی آمریکایی در مصر

در مصر، قیمت های پی وی سی k67 آمریکایی در طی هفته از مرز 600 دلار در هر تن پایین تر آمد و یکی از تاجران اظهار داشت: «ما اکثر تخصیصات خود را در میزان حدودی 580 تا 600 دلار در هر تن فروختیم.

احتمالا این مقدار کمترین چیزی است که دست خریدار را میگیرد.» طبق گفته فروشندگان، احتمال بالا است که بازار به کف خود رسیده باشد. 

با تایید این نظرات، تعدادی تلاش صعودی در اواسط هفته قابل مشاهده بود. یکی از تاجران که پی وی سی k67 – k68 آمریکایی را در میزان 640 تا 650 دلار در هر تن ارائه کرد گفت: «تصمیم گرفتیم که قیمت ها را افزایش دهیم و از افت آن به زیر مرز 600 دلار در هر تن جلوگیری کنیم.»

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر