کد خبر : 44403

‏آیا معامله نفت خام در بورس انرژی موفق است؟

‏آیا معامله نفت خام در بورس انرژی موفق است؟

پتروتحلیل- ‌از ابتدای سال ٩٩ تا ١٧ اردیبهشت، مجموعا ٧ عرضه در بورس انرژی انجام شده است. ۲ مرحله عرضه میعانات گازی پارس جنوبی، ٣ مرحله نفت کوره، ١ مرحله نفت خام سبک و ١ مرحله نفت خام سنگین.

این در حالی است که حاصل ٧ عرضه سال جاری، معامله ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و معامله ۳۵ هزار تن نفت کوره بوده است.

امسال تاکنون هیچ نفت خامی در بورس انرژی ایران فروش نرفته است.

٢٠٠ هزار بشکه میعانات،با قیمت منفی ١٢ دلار نسبت به نفت خام دوبی فروش رفته است. با توجه با اینکه زمان برداشت حدودا درابتدای ماه می بوده است و نفت خام دوبی هم حدودا ٢٥ دلار در روزهای ابتدایی ماه می ٢٠٢٠ بوده است، بنابراین قیمت ٢٠٠ هزاربشکه میعانات فروش رفته، حدود بشکه ای ١٣ دلار می شود.

در همین حال ۳۵هزارتن نفت کوره (۳۸۰سانتی‌استوک)  فروش رفته در بورس به قیمت منفی ۳۸ دلار به ازای هر تن نسبت به نفت کورهخلیج فارس معامله شده است.

هر تن نفت کوره خلیج فارس، در ابتدای ماه می حدودا ١٤٠دلار است البته در کف ٩٠ دلاری هم معامله شده است. از ابتدایسال،نفت‌گازی در بورس عرضه نشد و ١میلیون بشکه نفت سبک با قیمت پایه منفی ۱۱دلار نسبت به برنت و ١میلیون بشکه نفت سنگین باقیمت منفی ۱۲.۴دلار نسبت به برنت عرضه شدکه مشتری نداشت.

در شرایطی نفت خام عرضه شده در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران، بی مشتری مانده که قیمت برنت در سطح پایینی قرار داشت وتخفیف خوبی هم به خریداران داده شده بود. معلوم نیست ایده ادامه عرضه نفت خام، آن هم در این شرایط تخریب تقاضا در بازارها،چقدر درست است!

اما حاصل عرضه های سال گذشته نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران چه بوده است: معامله ١میلیون و ١٥هزار بشکه نفت خام سبک، در سه مرحله عرضه در سال ٩٧ و معامله ٧٠ هزار بشکه نفت خام سنگین در سال ٩٨ (پارسال ١٦ مرحله نفت خام سنگین عرضه شده بود).

٢٠هزار بشکه میعانات گازی در اسفند ٩٧معامله شده است. 

۵۹۳هزار بشکه نفت‌گاز هم درسال ٩٨ فروخته شده است. 

‌از این رو به نظر نمی رسد معامله نفت خام در بورس انرژی موفق بوده است.

ارسال نظر