کد خبر : 44378

دورنمای پتروشیمی آسیا؛

افزایش تقاضا برای بسته بندی های پلی اتیلنی در میان مشکلات مالی و روند نزولی اقتصاد سبب بهبود بازار نشد/ تقاضای پلی پروپیلن هند در میان قرنطینه همچنان نزولی است

افزایش تقاضا برای بسته بندی های پلی اتیلنی در میان مشکلات مالی و روند نزولی اقتصاد سبب بهبود بازار نشد/ تقاضای پلی پروپیلن هند در میان قرنطینه همچنان نزولی است

پتروتحلیل-پیش بینی میشود در این هفته، تجارت در سراسر بازار های پتروشیمی آسیا، همراه با تعطیلات روز کارگر در چند کشور مختلف در منطقه، نسبتا اندک باشد. 

انتظار میرود انفجار لوله در واحد نینگبو چین، تعادل عرضه و تقاضا در سراسر زنجیره های پاراکسیلن-اسید ترفتالیک خالص را تحت تاثیر قرار دهد.

پاراکسیلن

در میان ضعف مواد پایه در این هفته، پیش بینی میشود دورنمای پاراکسیلن آسیا در این هفته کاهشی باشد. 

جو بازار بعد از انفجار لوله در واحد اسید ترفتالیک خالص نینگبو تشدید شد، و همچنان معامله کنندگان بازار در حال بررسی شرایط و تخمین تاریخ شروع مجدد فعالیت هستند.

اسید ترفتالیک خالص

به نظر میرسد روند بازار های اسید ترفتالیک خالص آسیا در این هفته به خصوص بعد از تعطیلات روز کارگر و در نتیجه آن افزایش ذخایر در زنجیره کلی پلی استر، کاهشی باقی بمانند. 

طبق گفته منابع، علیرغم این اتفاقات، تعطیلی برنامه ریزی نشده در واحد نینگبو با ظرفیت 720000 تن در سال در اثر انفجار لوله در هفته گذشته میتواند به طور بالقوه بازار های اسید ترفتالیک خالص را در این هفته تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه از دست رفتن این میزان تولید در نتیجه این واقعه در شرایط کنونی انبوه بازار و با وجود سهام های اسید ترفتالیک خالص چینی ها در بیشترین میزان های خود، تاثیر کمی خواهد داشت.

بنزن

احتمال میرود محور تجارت ها در این هفته با تمرکز بر محموله های از پیش مذاکره شده ماه ژوئن، به آرامی به سوی بارگیری محموله های کره ای (FOB) در ژوئیه پیش برود.

با وجود عدم ثبات پنجره آربیتراژ به آمریکا، چین و تایوان همچنان مراکز تقاضای عرضه آسیا باقی میمانند، و انتظار میرود بازار های چین از روز چهارشنبه فعالیت خود را آغاز کنند.

استایرن

علیرغم روند صعودی در هفته گذشته، احتمال میرود استایرن آسیا در این هفته با فشار فراوانی عرضه در بازار داخلی و رسیدن محموله های خارجی مواجه شود. 

هزینه های پایین خوراک، تولیدکنندگان یکپارچه و غیر یکپارچه در چین را تشویق می کند تا با بالاترین میزان به فعالیت خود ادامه دهند و در راستای این امر، بهبود صنایع پایین دستی در چین، بازار را تقویت کرده است. 

آربیتراژ نقدی از آمریکا به آسیا همچنان باز است و میتواند منجر به بالاتر رفتن حجم محموله های آسیایی شود.

تولوئن

از آنجایی که تعدادی از معامله کنندگان به اشتهای خرید چینی ها برای محموله های ژوئن بدبین و عده ای در همان حال خوش بین بودند، دورنمای بازار تولوئن آسیا نامشخص باقی ماند. 

پلی اتیلن

قیمت های پلی اتیلن آسیا در این هفته در مقایسه با هفته گذشته در میان تجارت اندک ثابت بودند. 

اگرچه، با بسته بندی غذا به دلیل خرید شتابزده در سوپرمارکت ها و عرضه های پزشکی، تقاضا تا میزانی تقویت شد، اما به گفته منابع این افزایش تقاضا در میان مشکلات مالی در نتیجه روند نزولی اقتصادی، برای بهبود تقاضای ضعیف کافی نبود.

به گفته منابع، با توجه به اینکه تعدادی از شرکت ها در جهت گرفتن معافیت مالیاتی از 2 مارس موفق بودند، مقداری محموله آمریکایی تحویل ژوئن به چین فروخته شد.

مونو اتیلن گلیکول

قیمت های مونو اتیلن گلیکول آسیا در میان روند صعودی در میل به خرید مونو اتیلن گلیکول بازار های معاملات آتی، افزایش یافت. 

با فعالیت مناسب، مونو اتیلن گلیکول سپتامبر بازار های معاملات آتی در بازار بورس دالیان 47 یوان در هر تن افزایش یافت و در 7 آوریل در میزان 3628 یوان در هر تن قرار گرفت. 

واحد Tianye چین فعالیت در واحد جدیدش با ظرفیت 600000 تن در سال را در ژوئن آغاز خواهد کرد.

پلی پروپیلن

تقاضای پلی پروپیلن چین مناسب بود و قیمت های پلی پروپیلن چین را در چند هفته گذشته تقویت کرد، اما احتمالا در این هفته سیری نزولی به خود بگیرد، زیرا دوره افزایش کوتاه مدت تقاضا برای بازار های معاملات آتی ماه می تقریبا تمام شده است، و محموله های وارداتی از 5 می به ندرت به چین خواهند رسید.

بعد از اینکه دولت هند مدت قرنطینه ملی را که تا 3 می انقضا داشت، به مدت 2 هفته دیگر تمدید کرد، تقاضای پلی پروپیلن هندی ضعیف باقی ماند.

متانول

فضای مخازن سیال در شرق و جنوب چین برای متانول از ماه می تا ژوئیه محدود است. منابع تجاری گفتند، در حالی که شنیده شد مقداری فضای مخزن در نینگبو و لیان یوانگنگ موجود می باشد، احتمالا خریدارانی با فضای خالی فروشندگان را برای قیمت های کمتر تحت فشار قرار دهند. 

در این میان، اقتصاد کره جنوبی با افزایش فروش داخلی متانول با تکیه بر تقاضای بیودیزل و فرمالدئید، نشانه هایی از بهبود داشت.

روند صعودی مواد پایه ای بازار در کره جنوبی میتواند در این ماه به تعادل برسد.

 

 

ارسال نظر