کد خبر : 44363

بوتادین؛ ضعیف ترین حلقه زنجیر

٣ کشتی با ٣٠ هزارتن بوتادین اروپایی در راه آسیا| آیا فاجعه قیمتی در انتظار آسیا است؟/یک شرکت آسیایی، بودتاین رایگان به خریداران می دهد!

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو و لاستیک از جمله بریجستون، گودیر، میشلن، بی‌اِم‌دابلیو، دایملر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، نیسان، و تویوتا متوقف شدند

٣ کشتی با ٣٠ هزارتن بوتادین اروپایی در راه آسیا| آیا فاجعه قیمتی در انتظار آسیا است؟/یک شرکت آسیایی، بودتاین رایگان به خریداران می دهد!

پتروتحلیل-همزمان با سقوط تقاضا از سوی بخش خودروسازی برای مشتقاتی نظیر استایرن بوتادین رابر برای ساخت لاستیک، بوتادین به ضعیف‌ترین حلقه برای واحدهای کراکینگ تبدیل شده است.

A89DFFEC-ABC1-4AE6-B3FA-4E28266ABF7D

حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، باتوجه به رکود تولید خودروسازی در بسیاری از بازارهای کلیدی، بوتادین تحت فشار بوده است. جنگ تجاری آمریکا با چین جرقه این رکود را زد که موجب ضربه خوردن به فضای روانی مصرف‌کنندگان و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی شد. نگرانی‌ها در مورد آلودگی و رسوایی «دیزل‌گیت» نیست از عوامل تأثیرگذار در این وضعیت بودند.

سپس شاهد محدودیت‌های ویروس کرونا و تعطیلی بخش اعظمی از خودروسازی جهانی بودیم. اگرچه برخی از تولیدکنندگان در حال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری تولید در ماه مه هستند، اما به احتمال زیاد نرخ بهره‌برداری‌شان بسیار پایین خواهد بود و ممکن است احیای کامل‌شان سال‌ها طول بکشد.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو و لاستیک از جمله بریجستون، گودیر، میشلن، بی‌اِم‌دابلیو، دایملر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، نیسان، و تویوتا، همزمان با اجرای قرنطینه، بسته شدن مرزها، محدودیت‌های حمل و نقل و سفر به منظور مهار شیوع ویروس، فعالیت کارخانه‌های خود در سرتاسر جهان را به حالت تعلیق درآورده و تعطیل کردند.

مشتقات اصلی بوتادین

748C1F0D-05C2-4480-AB28-D40189F18164

برای مثال شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد اختلال در زنجیره تولید و فلج شدن تقاضا در هند شده؛ همچنان‌که تولیدکننده بزرگ لاستیک از جمله آپولو، بی‌کِی‌تی، سیت، و اِم‌آر‌اِف به سبب قرنطینه فعالیت‌های خود را تا 3 مه تعلیق کرده‌اند. 

تولید و فروش خودروی هند دچار رکود شد. تولید و فروش خودروی هند در ماه مارس نسبت به سال گذشته به ترتیب با کاهش 6/33 درصد و 45 درصدی به 45/1 میلیون و 05/1 میلیون واحد رسید. 

روزنه امید در چین

تحلیل‌گر آیسیس به نام اَن سان که بازار چین را تحلیل می‌کند، می‌گوید که تقاضای محصولات پایین‌دستی برای تولید لاستیک در آن‌جا نسبت به دیگر مناطق بهتر است، درحالی‌که همزمان با کاهش قیمت‌های استایرن بوتادین رابر، جایگزین بیشتری از این محصول بجای رابر طبیعی وجود دارد. 

او اضافه کرد: «تقاضای برای بوتادین بهتر است، زیرا حاشیه سود برای تولیدکنندگان رابر مصنوعی وضعیت مثبت بوده، و سه واحد تولیدی رابر مصنوعی برای بازگشایی مجدد برنامه دارند که دوتای آن‌ها بوتادین نقدی خریداری کرده‌اند.» 

با این وجود، پیش‌بینی شده که با آغاز به کار پروژه‌های جدید ظرفیت بوتادین چین در سال 2020، 15 درصد افزایش یابد.

344B56E4-0095-4F24-8C21-D23E0F0DACE4
آماندا هِی مسئول پوشش اخبار بوتادین در ایالات متحده، می‌گوید که واحدهای تولید لاستیک به مدت یک ماه است که تعطیل هستند، و این مسئله با کاهش 18 درصدی در پیش‌بینی 2020 از محموله‌های لاستیک همراه بوده است. لیون الاستومرز در ماه آوریل نیز فعالیت داشت، اما گودیر که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بوتادین در ایالات متحده است، تعطیل بود. 

تأثیرات بر بازارهای بوتادین و استایرن بوتادین رابر شدید بوده و قیمت‌ها رکورد نزولی تاریخی یا چندین ساله زده‌اند.  قیمت قرارداد مرجع بوتادین اروپا برای ماه مه در منطقه شمال غرب اروپا با کاهش 38 درصدی به 325 یورو/تن (FD) رسید. این پایین‌ترین رقم برای بوتادین سی‌پی از ژانویه 2011 است که قراردادها به حالت ماهیانه درآمدند. 

قیمت‌های نقدی از آمستردام، روتردام، آنتورپ، آخرین بار بین 50 تا 80 دلار/تن (FOB) ارزیابی شدند. 

دیگر حلقه‌ها در چین قوی‌تر هستند

دیگر مشتقات کلیدی واحدهای کراکینگ علیرغم همه‌گیری ویروس در وضعیت بهتری قرار دارند. بطور ویژه صنعت بسته‌بندی تقاضا را برای برخی از مشتقاتی همچون پلی اتیلن و پلی‌استایرن در وضعیت مناسبی نگه داشته است. باتوجه به بهای بسیار ارزان خوراک نفتا، حاشیه سود هنوز در وضعیت خوبی به سر می‌برد و ازاین‌رو تولیدکنندگان خواهند خواست تا نرخ بهره‌برداری خود را برای بیشترین مدت زمان ممکن به حد بیشینه برسانند. این موضوع موجب می‌شود تا با مشکل عرضه بیش از حد بوتادین مواجه شوند. 

محموله‌ها را بار بزنید

یک راه‌حل در حال امتحان شدن در اروپا و ایالات متحده، فرستادن محموله‌ها به آسیا به امید یافتن تقاضای بهتر در آن‌جا است. 

اما تضمینی وجود ندارد که تقاضای آسیا علیرغم پایان محدودیت‌ها در آن‌جا افزایش یابد. 

امکان دارد قرنطینه در آسیا در بهترین حالت تا اواسط مه بطور کامل برداشته نشود. سنگاپور قرنطینه خود را تا 1 ژوئن تمدید کرده است. در صورتی که بخش تولید خوردو و لاستیک در آسیا تولید خود را در ماه ژوئن بالا ببرند، این امر به تقویت فضای روانی و افزایش قیمت بوتادین کمک خواهد کرد. 

قرار است در ماه مه سه کشتی با حدود 30 هزار تن بار بوتادین از اروپا به آسیا فرستاده شوند که انتظار می‌رود در ماه ژوئن به مقصد برسند. 

طبق نظر هلن یان، مسئول پوشش اخبار بوتادین آسیا برای آسیا: «این موضوع فشار نزولی بسیار زیادی بر قیمت بوتادین وارد خواهد کرد و باتوجه به فضای ذخیره مخازن، در صورتی که تقاضا در چین یا کشورهای دیگر آسیایی تا آن زمان بالا نرود، ممکن است دیر یا زود شاهد قرار گرفتن محموله‌ها در وضعیت اضطراری باشیم.» 

قیمت بوتادین در آسیا در اوایل آوریل به سبب سرازیر شدن سیلی از این محصول از اروپا و ایالات متحده از 450 دلار به کمتر از 300 دلار/تن (CFR، آسیای شمال شرقی) سقوط کرد. 

نل ودل، دبیر اولفین اروپا در آیسیس، معتقد است صادرات بوتادین اروپا در فوریه، مارس، و آوریل جهش داشته است. 

او افزود: «باتوجه به قیمت 300 دلاری بوتادین در آسیا، تصور ادامه جابجایی این حجم از محصول بسیار دشوار است. ما با معامله‌کنندگان فعال در این بخش ارتباط خواهیم گرفت تا از اوضاع سر در بیاوریم. به نظر ما صاحبان کشتی‌ها نیز در حال کمک به این وضعیت هستند، همچنان‌که برخی اوقات برای کمک به بهینه‌سازی اوضاع اتیلن روی کشتی ترکیب می‌شود.» 

کراکینگ مشترک افزایش می‌یابد

ذخیره بوتادین به راحتی صورت نمی‌گیرد اما این گزینه نیز پیش روی واحدهای کراکینگ است تا این محصول را مجدداً وارد کراکر کنند تا دیگر مشتقات از آن به دست بیاید که به این کار کراکینگ مشترک می‌گویند. 

طبق گزارش نل ودل، واحدهای اروپایی در حال بیشینه‌سازی این فناوری و حتی ایجاد راه‌های جدید برای انجام کراکینگ مشترک هستند. در گذشته، انجام کراکینگ مشترک به میزان زیاد خطر ایجاد مشکل برای کراکر را در پی داشت. 

او گفت: «کسی هفته گذشته به من گفته که حتی بازیگرانی که از همه بیشتر مخالف کراکینگ مشترک بودند نیز حالا از آن استقبال می‌کنند. به نظر می‌رسد در این سالیان طولانی این اولین بار است که سلامت محصولات کراکر آن‌چنان دچار واگرایی شدید شده‌اند که انجام چنین کاری را توجیه می‌کنند. 

بدهید برود؟

به منظور فعال نگه داشتن کراکرها، محتمل است که مشتقات پرسود به دیگر محصولات سوبسید بدهند. باتوجه به این‌که ذخیره محصولات در بلند مدت جواب‌گو نیست، آیسیس شنیده است که یک شرکت در آسیا بوتادین خود را بطور رایگان به خریداران می‌دهد و خریدار صرفاً هزینه ترابری آن را پرداخت می‌کند. 

 

 

 

ارسال نظر