کد خبر : 44314

آسیب تقاضای محصولات پایین دست نساجی متاثر از "کرونا"؛

ادامه رشد عرضه اسید ترفتالیک خالص با حاشیه سود مناسب علیرغم قیمت‌های ضعیف

ادامه رشد عرضه اسید ترفتالیک خالص با حاشیه سود مناسب علیرغم قیمت‌های ضعیف

پتروتحلیل- عرضه اسید ترفتالیک خالص داخلی چین به پشتوانه حاشیه سود مناسب، همزمان با سقوط بهای نفت خام و علیرغم تداوم وضعیت نامناسب قیمت‌ها در بازار نقدی (که در ۲۲ آوریل رکورد نزولی زد) می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. 

اما انبارهای تولیدکنندگان باتوجه به کاهش تقاضا پر شده‌اند؛ همچنان‌که اکثر کشورهای جهان به سبب پاندمی کرونا تحت قرنطینه قرار دارند و این مسئله تقاضا برای محصولات پایین‌دستی نساجی را مورد ضربه قرار داده است. 

داده‌های آیسیس متوسط نرخ بهره‌برداری واحدهای اسید ترفتالیک خالص چین را در رقم 90 درصد نشان داده‌اند. 

سقوط شدیدتر قیمت‌های خوراک پارازایلن و در پی آن وضعیت مناسب حاشیه سود از عمده عوامل تقویت‌کننده حجم بالای تولید هستند. 

حاشیه سود تئوریک برای اسید ترفتالیک خالص در ۲۲ آوریل در حدود ۷۲ یوآن/تن (۱۰ دلار/تن) قرار داشت؛ زمانی‌که قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ که آیسیس شروع به ثبت قیمت‌های این محصول کرده، به پایین‌تر از ۳۰۰۰ یوآن/تن کاهش یافت. 

تولید اسید ترفتالیک خالص از مارس ۲۰۲۰ و در پی سقوط قیمت‌های نفت خام به سبب آغاز جنگ قیمتی بین دو غول تولیدکننده نفت عربستان سعودی و روسیه، سودآور بوده است. 

عرضه داخلی اسید ترفتالیک خالص نیز با بازگشت واحد 2/1 میلیون تنی Xinjiang Zhongtai Chemical در اواخر آوریل و پس از دوره تعمیرات یک‌ماهه آن، تقویت خواهد شد. 

قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص در هر دو بازار نقدی و آتی معمولاً تحرکات قیمت‌های نفت خام را به دقت دنبال می‌کنند. 

در ۲۳ آوریل، قیمت‌های نقدی در شرق چین همراه با قیمت‌های نفت خام بازگشت داشتند، و با افزایش ۱۵۶ تا ۲۴۸ یوآن/تن از روز قبل از آن، در بازه ۳۰۸۹ تا ۳۲۱۸ یوآن/تن (EXWH) قرار گرفتند. 

در بازار آتی، قرارداد اصلی اسید ترفتالیک خالص با افزایش ۱۷۶ یوآن/تن در مدتی مشابه، با رقم بالاتر ۳۳۳۴ یوآن/تن بسته شد. 

در ۲۲ آوریل، قراردادهای اسید ترفتالیک خالص مه و سپتامبر با پیروی از قیمت‌های نفت خام، ۶ درصد ریخته و به حد نصاب تحرک روزانه خود رسیدند. 

قیمت‌های نفت خام به سبب اشباع عرضه جهانی و کسادی تقاضا همزمان با پاندمی ویروس کرونا که در اواخر سال گذشته در کشور چین آغاز شد، شاهد سقوط بوده است. 

در ۲۰ آوریل قراردادهای مه نفت وست تگزاس برای اولین بار در تاریخ پایین‌تر از صفر بسته شدند؛ و باتوجه به افزایش نگرانی‌ها بر سر عدم وجود فضا برای ذخیره نفت در ایالات متحده، پایین‌ترین رقم قرارداد در این روز معاملاتی به منفی ۴۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید

 

 

ارسال نظر