کد خبر : 44231

تویوتا موتور و فورد ویتنام، تولیدات خود را متوقف کرده اند؛

تردید ها بر سر قرنطینه ویتنام، قیمت های پلی اتیلن داخلی را دچار افت های جدید کرده است

تردید ها بر سر قرنطینه ویتنام، قیمت های پلی اتیلن داخلی را دچار افت های جدید کرده است

پتروتحلیل-قرنطینه ویتنام در جهت مبارزه با شیوع ویروس کووید 19، تردید هایی در بازار های پلیمر کشور به وجود آورده است، و این تردید ها قیمت های پلی اتیلن داخلی را وارد جریان های جدید کاهشی کرده اند. 

به گزارش "پتروتحلیل"، به دنبال حرکت کشور هایی همچون مالزی و فیلیپین در جهت مبارزه با شیوع ویروس، ویتنام محدودیت دو هفته ای به جز خدمات ضروری را از 1 آوریل اعمال کرد. تمام پرواز ها و تجمعات عمومی نیز تعلیق شده است. 

معامله کنندگان بازار پلی اتیلن – که پیش از قرنطینه، از شرایط تقاضای بهتر ویتنام در مقایسه با دیگر کشور های جنوب شرق آسیا یاد میکردند –در حال حاضر خبر از جو ضعیف تر میدهند.

یکی از تاجران داخلی توضیح داد: «دولت اعلام قرنطینه کرده است ولی شرایط آن به طور کامل واضح نیست. تبدیل کنندگان نمیدانند که آیا باید تولیدات را متوقف کنند یا اگر سیستم حمل و نقل در آینده مسدود شود، نمیخواهند در حال حاضر دوباره مواد را تجدید کنند.»

در رابطه با همین قضیه، یکی از تولیدکنندگان نهایی گفت، که اگر دولت ارسال محموله میان شهری را متوقف کند، دیگر توانایی این را ندارد تا مشتری های دیگر شهر ها را تغذیه کند. او گفت: «نمیخواهیم مواد بیشتری بگیریم، زیرا احتمالا در هفته های آتی تقاضایی موجود نباشد. تا 2 الی 3 هفته منتظر خواهیم بود و سپس تجدید مواد را بررسی خواهیم کرد.»

تقاضا نیز آسیب دیده است.

یکی از منابع تولیدکننده داخلی گفت: «از آنجایی که کشور تحت قرنطینه است، بسیاری از مشتریان نمیخواهند بیش از این خرید کنند، و حتی تعدادی از آن ها سفارش های خود را کنسل کرده اند یا درخواست به تعویق اندختن ارسال محموله های خود را دارند.» منبع اضافه کرد که تعدادی از مشتریانش، برای شرکت هایی مواد تولید میکنند که موقتا در اقدام مقابله با ویروس تعطیل هستند. در نتیجه، مشتریان مجبورند تا تولیدات خود را کاهش دهند. 

در میان تولیدکنندگان خودرو، شرکت های تویوتا موتور و فورد ویتنام، تولیدات خود را متوقف کرده اند. پلی اتیلن و پلی پروپیلن کاربرد های متفاوتی دارند، که شامل استفاده در بدنه خودرو و عایق کاری الکتریکی میشود، در حالی که پلی پروپیلن در سپر وسایل نقلیه و پارچه فرش ها استفاده میشود. دیگر شرکت ها نظیر Dung Quat refinery تولیدات خود را در میان افت شدید تقاضا متوقف کردند.

جریان های جدید کاهشی قیمت های پلی اتیلن داخلی

با ضعف تقاضا در نتیجه اقدام فاصله گذاری اجتماعی و افت بیش از پیش میزان فعالیت ها، قیمت های پلی اتیلن آسیب جدی دیده اند. 

طبق داده های شاخص Chemorbis، در ماه مارس، قیمت های داخلی پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین فیلم به ترتیب، 6 درصد، 7 درصد، و 6 درصد افت کردند و به 1066 دلار در هر تن، 934 دلا در هر تن و 917 دلار در هر تن (FD ویتنام) رسیدند. در این میزان ها، پلی اتیلن سبک به کمترین میزان های خود از ژانویه سال 2009 رسید، در حالی که قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین از زمان جمع آوری داده توسط Chemorbis، در سال 2008، شاهد همچنین میزان هایی نبودند.  

اگرچه، معامله کنندگان بازار بر این باورند که قیمت ها میتوانند شاهد افت های بیش از این نیز باشند.

یکی از تاجران ویتنامی گفت: «قیمت های داخلی و وارداتی هر دو شاهد افت های سنگینی بوده اند، اما مردم علاقه ای به خرید ندارند. قیمت ها همچنان میتوانند در هفته های آتی شاهد افت های بیشتری باشند.» تاجر گفت که در هفته گذشته او تنها توانسته 5 تن از پلیمر خود را بفروشد، که این کمترین میزان در سابقه کاری او بوده است. 

یکی از منابع تولیدکننده داخلی پیش بینی کرد که تقاضا تا چند ماه آتی ضعیف باقی بماند، زیرا چندین شرکت در ویتنام متکی به صادرات هستند. تقاضای صادراتی نیز در حال افت است زیرا تعداد کشور هایی که به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا اقدام به قرنطینه کرده اند، افزایش یافته است.

ارسال نظر