کد خبر : 44212

تزلزل تقاضا برای صنعت منسوجات، اتومبیل، مبلمان و ساخت و ساز با افزایش مبتلایان کرونا در ترکیه؛

قیمت پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه با افت آوریل به کمترین میزان در 4 سال اخیر رسید؛ پلی اتیلن کمترین میزان در 12 سال گذشته

قیمت پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه با افت آوریل به کمترین میزان در 4 سال اخیر رسید؛ پلی اتیلن کمترین میزان در 12 سال گذشته

پتروتحلیل-بازار وارداتی پلی اولفین ترکیه بعد از اینکه به بیشترین میزان خود در 6 ماه گذشته رسید، از نیمه دوم فوریه به تدریج عقب نشینی کرده است. لجستیک آسیب دیده از ویروس در سراسر جهان پاسخ بازار ها به قیمت های لغزان نفت خام را محدود نگه داشت. با این وجود، روند نزولی با آخرین دور افت قیمت ها در آوریل که بیش از گذشته بود، به قوت خود ادامه داد.

به گزارش "پتروتحلیل"، افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در ترکیه موجب تشدید اقدامات و تزلزل تقاضا برای چندین صنعت شامل منسوجات، اتومبیل، مبلمان و ساخت و ساز شد، که این امر علاوه بر تشدید قرنطینه در سراسر جهان است. 

فعالیت برای تعدادی از گرید ها که در تولید محصولات بهداشتی یا بسته بندی غذا استفاده میشود، که شامل پلی پروپیلن دو محور گرا، پلی پروپیلن بی بافت و پلی اتیلن سنگین قالب بادی میباشند، به وضوح افزایش یافته است. 

با این وجود، قیمت ها برای این گرید ها نیز شامل افت های جدید شدند. افت های سنگین قیمت های مونومر و وضعیت نامشخص اقتصادی، خرید ها را به نیاز های اساسی محدود نگه داشت. یکی از تاجران اشاره داشت: «علاقه به خرید در محموله های تحویل فوری در مقایسه با محموله های راه دور آسیب بیشتری دیده است. پیشنهادات خرید، اندک، و بسیار کم تر از میزان های وارداتی ارائه شده، بودند.»

کاهش 8 تا 10 درصدی قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن در یک هفته

قیمت های پلی پروپیلن رافیا عربستان سعودی در ابتدای هفته به زیر مرز 900 دلار در هر تن افت کردند، و بعد از آن با شیب تند تر در بازه پایینی قیمت 850 دلار در هر تن را ثبت کردند. به طور مشابه، قیمت های روس نیز، میزان 820 دلار در هر تن را لمس کردند. پیشنهادات قیمتی پایین تبدیل کنندگان بزرگ تا میزان 750 دلار در هر تن، فشار مضاعفی بر عرضه کنندگان وارد کرد، که این میزان نیز بر اساس قیمت 660 دلار در هر تن پلی پروپیلن هموپلیمر در چین (CFR) میباشد.

در چین، قیمت های پلی پروپیلن در طی یک هفته شاهد افت های سه رقمی بودند. این کشور اخیرا بر اساس سکون تقاضا در دیگر مناطق شامل جنوب شرق آسیا و جنوب آسیا در میان قرنطینه به هدف فروشندگان تبدیل شده است.

بازار پلی پروپیلن فایبر در میان غیاب خریداران متوقف شده است

از آنجایی که صادارت ضعیف موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات را به تعویق بیاندازند و خرید ها را به زمان دیگری موکول کنند، بازار پلی پروپیلن فایبر توانایی شکل گیری نداشت. یکی از تولیدکنندگان فرش اشاره داشت: «مشتریان ما خرید های خود را کنسل کردند، در حالی که تعداد اندکی از آن ها خرید های خود را تا نیمه اول ماه می به تعویق انداختند. ما علاقه ای به مواد خام نداریم، زیرا صنعت منسوجات مورد آسیب پاندمی قرار گرفته است.» از آنجایی که تقاضا تقریبا موجود نبود، فروشندگان در کشمکش ارائه قیمت های جدید بودند. تعدادی از قیمت های عربستان سعودی با میزان 950 تا 960 دلار در هر تن نیز به دلیل عدم کارایی ناپدید شدند. 

بازار های کلی پلی پروپیلن رافیا و فایبر تنها در یک هفته 8 تا 10 درصد افت کردند. داده ها همچنین نشان داد، آخرین دور قیمت ها به میزان های 2016 رسیده است.

تولیدکنندگان پلی اتیلن خاورمیانه قیمت های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند

عرضه کنندگان منطقه ای در اکثر موارد قیمت های خود را تحت فشار قیمت های پایین پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین آمریکایی زیر میزان 750 دلار در هر تن (CFR) و اشتهای خرید پایین، نسبت به مارس تا میزان 70 تا 100 دلار در هر تن کاهش دادند. تعدادی از خریداران بر این باور بودند که با وجود افت قیمت ها در چین و افت قیمت های پلی اتیلن سبک خاورمیانه ای به زیر 750 دلار در هر تن و پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی فیلم به زیر 650 دلار در هر تن، قیمت ها ناکار آمد میباشند.

قیمت های پلی اتیلن وارداتی در ترکیه به دنبال آخرین دور افت هفتگی تا میزان 3 تا 5 درصد، به میزان های بحران 2008 نزدیک شده اند. در نکته ای دیگر، جهان در سال 2008 دارای همچین ظرفیت پلی اتیلن نبود.

توجهات بر قیمت های انرژی در سایه احتیاط ناشی از ویروس

در روز پنج شنبه، قیمت های نفت خام به دنبال حرکت دونالد ترامپ برای مواجهه با آسیب به قیمت های انرژی در میان تقاضای آسیب دیده از ویروس، قیمت های بازار های جهانی را افزایش داد. ترامپ در توئیتی فاش کرد که انتظار دارد روسیه و عربستان سعودی تولید نفت خام را کاهش دهند، در حالی که تا تایید رسمی احتمال توافق روسیه و سعودی مانده است.

قیمت نفت برنت در بازار های معاملات آتی در اینترکانتیننتال اکسچنج اروپا در جلسه ای در روز پنج شنبه به 30 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بورس کالای نیویورک، به بالای 25 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت های نفت، اخیرا در میان ترس از رکود جهانی و تقاضای آسیب دیده از ویروس در مقیاس جهانی، به دنبال مسیری برای افزایش بوده اند. بهبود نسبی شرایط اقتصادی در چین و گزارش ها از اینکه احتمالا کشور به دنبال تجدید ذخایر رسمی نفت خود میباشد، فضای مثبتی را در برابر تداوم نگرانی ها در برابر تاثیر پاندمی ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر