کد خبر : 44050

افت سهام های پتروشیمی آسیا در میان ترس از روند نزولی طولانی مدت اقتصاد جهانی؛

ترس بازارهای مالی از شیوع کرونا در ٧٦ کشور جهان به جز چین/شرکت های پتروشیمی، یک شبه راه "وال استریت" را رفتند

ترس بازارهای مالی از شیوع کرونا در ٧٦ کشور جهان به جز چین/شرکت های پتروشیمی، یک شبه راه "وال استریت" را رفتند

پتروتحلیل-سهام شرکت های بزرگ پتروشیمی آسیا در روز جمعه مسیر یک شبه وال استریت را در میان تشدید نگرانی ها از اینکه اختلالات به وجود آمده در جریان تجاری جهانی برخاسته از شیوع ویروس کرونا منجر به روند نزولی طولانی مدت اقتصاد جهانی شود، طی کردند.

به گزارش "پتروتحلیل"، در ساعت 2:45 گرینویچ، شاخص شرکت های Asahi Kasei Corp ژاپن 3/76 درصد، شرکت پتروشیمی Mitsubishi 1/83 درصد و مجموعه JXTG2/51 درصد افت کردند. شاخص نیکی 225 نیز به میزان 2/63 درصد افت کرد.

در هنگ کنگ، شاخص شرکت پتروشیمی Sinopec 0/99 درصد و شاخص شرکت Petrochina 0/95 درصد افت کردند. شاخص Hang seng نیز به میزان 1/90 درصد افت کرد. 

شاخص شرکت های کره ای LG chem به میزان 1/85 درصد، SK innovation به میزان 3/85 درصد افت کردند، و شاخص شرکت LotteChemical به دنبال آتش سوزی اخیر در واحد کراکینگ دائسان به میزان 3/81 درصد افت کرد.

شاخص شرکت پتروشیمی تایوانی Formosa 1/92 درصد افت کرد، در حالی که شاخص شرکت مالزیایی PETRONAS 1/24 درصد افت کرد.

در آمریکا، شاخص بورس S&P 500 به طور یک شبه 3/39 درصد افت کرد. این شاخص، یک هفته پیش، بزرگترین افت هفتگی خود را از اکتبر 2008 ثبت کرده بود. 

شاخص بورس Dow Jones 3/6 درصد افت کرد، و در افت های روزانه، رتبه پنجم را ثبت کرد، در حالی که شاخص Nasdaq نیز در میزان 3/1 درصد بسته شد.

علیرغم خبر هایی مبنی بر اینکه اوپک به موافقت رسیده است تا تولید خود را تا نیمه دوم 2020 به میزان 1/5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، بازار های معاملات آتی نفت خام مسیر افت بازار های بورس را در روز جمعه دنبال کردند، که همزمان نفت خام برنت با افت 40 سنتی به میزان 49/59 دلار در هر بشکه رسید، و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افت 32 سنتی در میزان 45/58 دلار در هر بشکه معامله شد.

به دنبال دست و پنجه نرم کردن بازار ها با خبر هایی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان در سراسر جهان، نگرانی ها بر سر شیوع سریع و گسترده ویروس کرونا به ضعیف کردن جو سرمایه گذاری ادامه میدهد.  

در آمریکا، ایالت کالیفرنیا بعد از گزارش اولین مورد فوتی خود، شرایط اضطراری اعلام کرد. 

در روز جمعه شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان در میزان 98370 نفر قرار گرفت، و به دنبال آن شمار مبتلایان در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آمریکا به روند افزایشی خود ادامه دادند.

بانک توسعه آسیایی در روز جمعه گفت که کرونا ویروس: «از طریق روش های مختلف تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد های در حال توسعه آسیا خواهد داشت، که میشود به افت ناگهانی در تقاضای داخلی، افت توریسم و سفر کاری و تجاری و روابط تولیدی، اختلالات عرضه، و تاثیرات بر سلامتی، اشاره کرد.»

بانک توسعه آسیایی نشان داد که ضرر های برخاسته از ویروس کرونا میتواند میزان 77 میلیارد دلار تا 347 میلیارد دلار، یا 0/1 تا 4/0 درصد از رشد ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دهد.

مجله تحقیقاتی نومرا ژاپن در 5 مارس گفت: «چیزی که به واقع بازار های مالی را ترسانده است، شیوع سریع کوید 19 در خارج از چین به 76 کشور دیگر ( و بیشتر)، با تعدادی نقاط حساس – شامل کره جنوبی، ایتالیا و ایران میباشد.»

آن ها اضافه کردند: «این نقاط حساس در حال حاضر در حال تجربه شرایط سخت تقاضای مشابه (فاکتور ترس عمومی) و عرضه (اختلال تجاری) به مانند چین هستند، و علاوه بر آن تحت تاثیر روند نزولی اقتصاد چین هستند.»

اقتصاد دان های چین، رشد ناخالص داخلی صفر یا منفی را پیش بینی میکنند – اولین بار برای این اقتصاد بزرگ – که این میزان برای سه ماهه اول در مقایسه سالانه میباشد، و از اطلاعات فوریه در حوزه های تولید و خدمات رسانی بدست آمده است. 

شرکت خدمات مالی فیچ ریتینگز، ریسک کشوری و تحقیقات صنعتی در متنی اشاره کرد، احتمال میرود بی ثباتی اخیر در بازار های مالی سر جای خود بماند و میتواند به طور بالقوه بین 1 تا 2 ماه ادامه دار باشد، اگر که این زمان بیشتر نشود.

آن ها اضافه کردند، اگرچه، تلاقی فاکتور هایی مانند بازگشت کارگران چینی به سر کار، سیاست های ساده تر جهانی و آمدن بهار در نیمکره شمالی میتواند رویه را بهبود ببخشد تا واکسن این بیماری به آزمایش انسانی برسد. 

 

 

ارسال نظر