کد خبر : 44036

آسیب واردات متانول ایران به چین به دلیل نبردهای ایران با "کرونا" |نگرانی از بازرسی های شدیدتر و قرنطینه کشتی های ایرانی

موضع محتاطانه خریداران در قبال ایران| بازداشت سه کشتی حامل محصولات پتروشیمی ایرانی به دلایل نامعلوم در گمرک هند

در دو ماه اول سال 2020 ، ضررهای تولید متانول در ایران 705،000 تن تخمین زده شد که حدود 40٪ از ظرفیت جهانی از دست رفته برای این دوره را تشکیل می دهد.

موضع محتاطانه خریداران در قبال ایران| بازداشت سه کشتی حامل محصولات پتروشیمی ایرانی به دلایل نامعلوم در گمرک هند

پتروتحلیل-دسترسی به واردات متانول ایران به چین ممکن است خطرناک باشد، زیرا ایران - تهیه کننده اصلی مواد شیمیایی - در حال افزایش به موارد ابتلا به عفونت کروناویروس جدید است.

به گزارش "پتروتحلیل"، برخی از فعالان بازار نگران این هستند که در تلاش های چین برای مهار این بیماری همه گیر کشتی های ایرانی تحت بازرسی و قرنطینه های شدیدتر قرار بگیرند.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعات تقاضا و تأمین ICIS ، یک سوم یا 3.55 میلیون تن از کل 10.9 میلیون تن متانول در چین در سال 2019 از ایران وارد شده است.

این در حالی است که تا به امروز ، ایران با بیش از 60 مورد ابتلا به کرونا، بیشترین تعداد ابتلا به کرونا را در خارج از چین داشته است.

اعتقاد بر این است که این بیماری همه گیر اواخر سال گذشته در شهر مرکزی ووهان چین پدید آمده و از آن زمان به بیش از 70 کشور جهان رواج یافته است.

تا 27 فوریه، پاکستان، عراق، ترکیه، ارمنستان و افغانستان از بسته شدن مرزهای زمینی خود با ایران خبر داده اند. ترکیه، عمان، بحرین و کویت هم پروازها را به داخل و از کشور ایران متوقف کرده اند.

تاکنون ، واردات متانول ایران به چین تحت تأثیر قرار نگرفته است ، زیرا تولیدکنندگان متانول ایرانی در حال بازیافت تولید از اواخر فوریه هستند؛ زیرا کمبود گاز طبیعی براثر کاهش دمای هوا، جبران یافته است.

فعالان بازار انتظار دارند میزان بارگیری متانول به چین به طور کلی در ماه مارس بهبود یابد.

تولید در ایران به طور معمول در زمستان کاهش می یابد ، زیرا استفاده صنعتی از گاز طبیعی محدود است.

براساس اطلاعات بانک اطلاعات تقاضا و تأمین ICIS ، در دو ماه اول سال 2020 ، ضررهای تولید متانول در این کشور 705،000 تن تخمین زده شد که حدود 40٪ از ظرفیت جهانی از دست رفته برای این دوره را تشکیل می داد.

منابع صنعتی می گویند: در ماه مارس ، ایران ممکن است محموله های بیشتری را به دلیل عدم اطمینان در بازار هند به چین منتقل کند.

هند همچنین وارد کننده عمده متانول ایران است ، اما واردکنندگان در حال حاضر موضع محتاطانه ای اتخاذ کرده اند؛ زیرا سه کشتی حامل محصولات پتروشیمی ایرانی اخیراً به دلایل نامعلوم در گمرک هند بازداشت شده اند.

ایران حدود 80٪ از واردات سالانه متانول هند را به خود اختصاص داده است.

پس از آن ، سخت تر شدن عرضه به هند فرصتی را برای سایر تأمین کنندگان خاورمیانه فراهم می کند؛ زیرا قیمت متانول فعلی در هند بالاتر از سایر بازارهای آسیا است.

با این وجود ترس هایی وجود دارد که گسترش بی رویه ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر تقاضای جهانی خواهد شد.

تعداد کل موارد تائید شده ابتلا به کرونا در دنیا، تاکنون بالغ بر 90،000 نفر و تعداد کشته ها بیش از 3000 نفر بوده است.

کاهش ظرفیت متانول در ایران (ژانویه 2019 - فوریه 2020)

1E9025CF-6345-4B42-93E0-A4A1D0870082

ارسال نظر