کد خبر : 44024

در بهترین سناریو، تحویل کالا از ایران تا اواسط مارس به تعویق می افتد؛

ارزیابی بازار های پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترکیه از تاثیر بستن مرز با ایران

ارزیابی بازار های پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترکیه از تاثیر بستن مرز با ایران

پتروتحلیل-در 23 فوریه، ترکیه چهار مرز خود با ایران را به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بست. واکنش بازار های پلیمر تا به اینجا ناچیز بوده است، اگرچه، این اتفاق به دلیل حضور منابع جایگزین میباشد. 

به گزارش "پتروتحلیل"،مسیر های جاده ای و ریلی بسته شده است، در حالی که پرواز ها به ایران به دلیل افزایش قربانی ها در این کشور کنسل شد. تاجران فعال با تولیدکنندگان پلیمر ایرانی به Chemorbis گفتند: «احتمال میرود، در بهترین سناریو، تحویل کالا از ایران تا اواسط مارس به تعویق بیافتد.» 

تاجران: احتمالا این اختلال تا میزانی پلی پروپیلن فایبر و پلی اتیلن سنگین را تقویت کند.

قیمت های پلی اولفین در ترکیه در نیمه دوم فوریه، تحت فشار افت قیمت های محموله های وارداتی در چین آسیب دیده از ویروس، کاهش یافتند. 

تقاضا پلیمر در چین در میان انباشته شدن ذخایر داخلی به دنبال تعطیلات طولانی مدت، ضعیف بود. صنعت تولید در حال بازگشت به سر کار میباشد. نه تنها افزایش برتری دیگر بازار ها بر چین، بلکه افزایش تعداد پیشنهادات از منابع نامعمول و تردید در علاقه خرید مشتریان، پیش بینی های ماه مارس ترکیه را تحت فشار قرار داد. 

این اتفاق به دنبال روندی صعودی بود که یک ماه و نیم به طول انجامید.

پیش بینی ها از این خبر میدهد که نبود عرضه از سوی ایران میتواند روند کاهشی قیمت های محصولات مشخص شامل پلی پروپیلن فایبر و پلی اتیلن سنگین، البته به میزان محدود را تغییر دهد. تولیدکنندگان اشاره داشتند، احتمال میرود فاکتور های کاهشی تاثیر غیاب ایران را کمتر کنند. یکی از عوامل تولیدکننده ایرانی گفت: «اگر مرز ها بیش از میزان مورد انتظار ما بسته بماند، احتمالا خریداران برای تهیه محموله به بازار بازگردند.»

داده های آماری Chemorbis نشان میدهد که ایران در سال 2019، پنجمین عرضه کننده اصلی پلیمر به ترکیه بوده است. ایران، دومین کشور اصلی صادرکننده پلی اتیلن سنگین و سومین کشور اصلی صادرکننده پلی اتیلن سبک خطی به ترکیه بوده است. 

 احتمال میرود افزایش هزینه های حمل و نقل فروشندگان ایرانی را حمایت کند

پیش بینی میشود پیش از جشن های نوروز در 20 تا 23 مارس، هزینه های حمل و نقل از ایران به ترکیه افزایش یابد. 

یکی از معامله کنندگان اظهار داشت: «بر این باوریم، مرز ها تا 7 الی 10 روز دیگر بسته باشند. اگر مدت بسته بودن مرز ها افزایش یابد، قیمت ها از ایران علیرغم سکون تقاضا در ترکیه، صعودی میشود. اگرچه، ما شک داریم که افزایش قیمت ها با تقاضایی مواجه شود.»

ارسال نظر