کد خبر : 44004

تقاضا، قیمت‌ها و سطح تولید چین تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا؛

وضعیت وخیم صنعت شیمیایی چین

وضعیت وخیم صنعت شیمیایی چین

پتروتحلیل-ویروس کرونا همچنان وضعیت وخیم صنعت شیمیایی چین را تشدید می‌کند، اگرچه نشانه‌هایی از احیای تقاضا برای بخش پلی اولفین‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش "پتروتحلیل"، اگرچه حکومت مرکزی این کشور در حال برداشتن محدودیت‌های لجستیکی و عبور و مرور افراد است، اما میلیون‌ها کار مهاجر همچنان سرگردان یا در قرنطینه هستند.

زنجیره‌های ارزش صنعتی همچنان دارای اختلال هستند چراکه کارخانه‌ها به دلیل نبود مواد خام، نیروی انسانی، بالا بودن سطح موجودی انبارها و ضعیف بودن تقاضای صنایع پایین‌دستی ناتوان شده‌اند.

با کاهش تدریجی موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در خارج از هِبی، سیاست‌هایی برای کمک به بازگشت کارگران اعمال شده است، ازجمله رایگان شدن استفاده از شاهراه‌ها، قطارهای مخصوص و اختصاص یارانه‌هایی برای استخدام افراد.

با وجود این، برخی تحلیلگران براورد می‌کنند میزان بازگشت کارگران تولیدات صنعتی همچنان در حد 35 درصد باشد و بعید است تا آغاز ماه مارس به بالای 70 درصد برسد.

داوید انگلیا که یک اقتصاددان است روز جمعه در مطلبی که از او منتشر شد اظهار داشت: «به عبارت دیگر، شاید واحدهای تولیدی باز شوند، اما خالی خواهند ماند.

چین یکی از قسمت‌های مهم بسیاری از زنجیره‌های عرضه‌ی جهانی است و مشکل ایجادشده باعث کمبود قطعات در تولیدات بخش خودروسازی شده و شرکت جگوار لند رُوِر این هفته گزارش داده که مجبور شده قطعات را از طریق هوایی و درون چمدان‌های مخصوص انتقال دهد تا روند تولید را در بریتانیا حفظ کند.

فعالیت‌های کسب‌وکار در هبی، یعنی قلب شیوع ویروس کرونا در چین، تا 11 ماه مارس از سر گرفته نخواهد شد، چراکه تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در این استان مرکزی همچنان روبه‌افزایش است.

شرکت‌های نیسان و هوندا نیز زمان ازسرگیری فعالیت‌های بخش خودروسازی خود را به تعویق انداخته‌اند.

شرکت اپل نیز گزارش داده به دلیل کمبود کارکنان، مشکلاتی در واحدهای تولیدی این شرکت در چین ایجاد شده است و ابراز نگرانی کرده که تقاضا در این کشور با کاهش روبه‌رو شده و این بدان معناست که این شرکت یک‌چهام از درآمدهای جهانی خود را از دست می‌دهد.

 

آسیب به بخش تولیدات شیمیایی

در بازارهای محصولات شیمیایی، بسیاری از قیمت‌ها به دلیل ضعیف بودن تقاضای صنایع پایین‌دستی در حال کاهش هستند و واحدهای تولیدی در حال پایین آوردن نرخ تولید و یا به تعویق انداختن زمان بازگشایی تعطیلات پس از سال نو هستند.

زنجیره‌ی ارزش استایرن چین نیز مورد آسیب قرار گرفته و مخازن ذخیره‌سازی مواد وارداتی تقریباً نزدیک به تکمیل است و متوسط سطح تولید پلی استایرن صنایع پایین‌دستی و آکریلونیتریل بوتادین استایرن به ترتیب معادل 50/1 و 56/7 درصد هستند.

مذاکرات بر سر قیمت پلی استایرن انبساطی در جنوب شرق آسیا با بهبود عرضه‌ی چین تکانی به خود گرفت، حتی با وجود اینکه بازار محصولات غذایی و انبارسازی پیش از ماه مبارک رمضان منجر به بهبود یافتن وضعیت تقاضا شده.

فروشندگان آسیایی مایل بودند قیمت‌های خود را کاهش دهند چراکه عرضه‌ی چین با بازگشایی برخی واحدهای تولیدی این کشور بهبود پیدا کرده است.

 

افزایش ذخایر بوتادین 

با توجه به اینکه احتمال می‌رود عرضه مازاد تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ادامه داشته باشد، میزان ذخایر بوتادین نیز بالا رفته است.

تولیدکنندگان در بازار‌های صنایع پایین‌دستی همچون لاستیک استایرن بوتادین، لاستیک پلی بوتادین و اکریلونیتریل بوتادین استایرن هم‌اکنون با نرخ تولید کاهش‌یافته مشغول تولید هستند.

عرضه بوتادین در بازار نقدی داخلی نیز روبه‌رشد است چراکه تولید آزمایشی در واحد تولیدی 200 هزار تنی شرکت Zhejiang Petrochemical آغاز شده و واحد 140 هزار تنی شرکت Hengli Petrochemical نیز اخیراً فعالیت را از سر گرفته است.

وضعیت موجود باعث آسیب به بازارهای بوتادین آسیا شده که خود متکی به صادرات به چین هستند، همین‌طور بخش خودروسازی که از سال 2019 دچار ضعف بوده است.

به لطف سرمایه‌گذاری مشترک جدید شرکت‌های PETRONAS و سعودی آرامکو که یک واحد تولیدی بوتادین با ظرفیت تولید 185 هزار تن در سال است و در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، عرضه در سراسر آسیا رو به افزایش گذاشته است.

 

ضرر به بخش پلی پروپیلن آسیا به دلیل تغییرات در مسیر محموله‌ها

قیمت‌های پلی پروپیلن صادراتی از جنوب‌شرق آسیا افت داشته چراکه تاجران و عرضه‌کنندگان چینی، علاوه بر تولیدات بازار داخلی این کشور، همچنان محموله‌های صادراتی تغییرمسیریافته از خاورمیانه را به جنوب شرق آسیا عرضه می‌کنند تا ذخایر حجیم انبارهای خود را کاهش دهند.

تعداد روزافزونی از تولیدکنندگان روغن‌های پایه در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ تولید خود را به 60 تا 70 درصد کاهش داده‌اند و یا حتی تولید را متوقف کرده‌اند و تقاضای صنایع پایین‌دستی قرار است در آینده‌ی نزدیک همچنان پایین بماند. 

اکثر تولیدکنندگان روان‌سازکننده‌های صنایع پایین‌دستی اظهار داشته‌اند که ازسرگیری فعالیت‌های خود را به اواسط تا اواخر ماه فوریه موکول کرده‌اند چراکه شیوع ویروس کرونا باعث اختلال در خرید روغن‌های پایه شده است.

 

به ثبات رسیدن بازار پلی اولفین‌های

انبارهای پلی اولفین شرکت‌های Sinopec و PetroChina کاهش یافته چراکه مصرف‌کنندگان صنایع پایین‌دستی به‌تدریج به تولید بازمی‌گردند.

به گزارش منابع بازار، میزان ذخایر انبارها  تا 21 فوریه به 1/23 میلیون تن رسیده و 370 هزار تن، معادل 23 درصد، کاهش داشته است.

داده‌ها نشان می‌دهند تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی نرخ تولید خود را به حدوداً 30 درصد رسانده‌اند.

با وجود این، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال دارد مصرف واقعی پایین بماند.

قیمت‌های پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک خطی داخلی در شرق چین در روز 20 فوریه معادل 6950 یوان در هر تن (989 دلار) و 6875 یوان در هر تن براورد شدند که به ترتیب نشانگر 5 و 3 درصد رشد است.

 

وضعیت روشن برای بازار ایزوپروپانول 

قیمت‌های ایزوپروپانول در آسیا به بالاترین میزان خود در 58 هفته‌ی اخیر رسیده است چراکه تقاضا برای این محصول در نتیجه‌ی شیوع ویروس کرونا روبه‌رشد است.

در این منطقه تقاضا، خصوصاً در کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور و اندونزی، در بخش‌های صنایع پایین‌دستی همچون مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی‌کننده‌های دست و الکل ایزوپروپانول، که برای مقابله با این ویروس استفاده می‌شوند، تقاضا همچنان بالا است.

میزان عرضه نیز محدود است چراکه اکثر واحدهای تولیدی بزرگ چینی با شیوع ویروس تعطیل شده‌اند و خود از صادرکنندگان بزرگ بازار ایزوپروپانول هستند.

واحدهای تولیدی همچون واحد‌های Kellin Chemical و Super Chemical تا زمان نامعلوم فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

حتی با وجود بازگشایی‌ها، نرخ‌های تولید همچنان اندک مانده چراکه مسائل لجستیک داخل کشور همچنان برقرار است.

تولیدکننده‌ای چینی اظهار داشت: «حصول مواد خام (مثل اَستون) نیز یک مشکل به حساب می‌آید.

 

 

 

ارسال نظر