کد خبر : 43941

میزان تقاضای پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال ٢٠٢٠ در میان شیوع کرونا؟

میزان تقاضای پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال ٢٠٢٠ در میان شیوع کرونا؟

پتروتحلیل-طبق نظر برخی تحلیلگران شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث کاهش تقاضای چین برای پلی اتیلن تا 1/5 میلیون تن بشود.

به گزارش "پتروتحلیل"، اِیمی یوو، تحلیلگر ارشد وبسایت ICIS Asia در چین اظهار داشت: «حدوداً 1/5 میلیون تن تقاضای پلی اتیلن ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا از بین برود اگر بتوان آن را کنترل کرد و صنایع پایین‌دستی میزان تولید را تا نیمه‌ی دوم ماه مارس به 70 تا 80 درصد کاهش دهند.»

تخمین زده می‌شود که میزان مصرف پلی اتیلن چین در سال 2019 معادل 35 میلیون تن باشد.

تقاضای پلی اتیلن چین معمولاً پس از جشنواره‌ی بهار (جشن فانوس)، یک هفته پس از تعطیلات سال نو در شرق آسیا، دوباره احیا می‌شود.

این کارشناس اظهار داشت: «براورد می‌شود به دلیل کمبود نیروی کار تا پایان ماه فوریه، میانگینِ سطح تولید واحدهای صنایع پایین‌دستی معادل 40 درصد باشد.»

تقاضا برای پلی اتیلن سنگین گرید قالب بادی که در بطری‌های دارو استفاده می‌شود در حال افزایش است اما این تولیدات سهمی کمتر از 2 درصدی در میزان کلِ تقاضای پلی اتیلن دارند.

یوو اظهار داشت: «بخش عمده‌ی تاثیر منفی این مسئله روی وضعیت مصرف پلاستیکِ بسته‌بندی است که سهمی یک میلیون تنی از میزان کل تقاضای پلی اتیلن دارد.  در سال 2019 فیلم‌های پلاستیکِ استفاده‌شده در مواد بسته‌بندی میزان 18 میلیون تن پلی اتیلن را مصرف کرده‌اند که این میزان معادل 51 درصد از کل تقاضای پلی اتیلن در سال 2019 محسوب می‌شود.»

یکی از تاجران براورد کرده است که کل میزان تقاضای پلی اتیلن و پلی پروپیلن چین ممکن است  در سه‌ماهه‌ی نخست سال حدوداً 30 درصد نسبت به سال گذشته افت پیدا کند. تاجران دیگر میزان کاهش بالقوه در میزان تقاضا برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن در کل سال را معادل 7 تا 8 درصد براورد کرده‌اند.

شدیدترین کاهش‌ها در میزان تقاضا در بخش‌های خودروسازی، کالاهای تندمصرف و مواد بسته‌بندی اتفاق خواهد افتاد. مراکز حکومتی در برخی از شهرها دستور توقف فعالیت تمام مراکز غذاخوری و فروشگاه‌ها، به غیر از سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها، را صادر کرده‌اند.

تاجران در وضعیت دشوار هستند چراکه بسیاری از آن پیش جشنواره‌ی بهار با پیشبینیِ رشد تقاضای فصلی، محصولات زیادی را انبار کرده بوده‌اند.

سطح موجودی تولیدکنندگان بزرگ در انبارهای‌شان بالا است و آن‌ها منتظرند کامیون‌های باربری این محصولات را از انبارها تحویل بگیرند.

تحویل محموله‌ها به مراکز دوردست بین‌شهری و بین‌استانی دشوار شده است چراکه رانندگان برای عبورومرور در جاده‌ها به مجوزهای مخصوص احتیاج دارند.

 

ارسال نظر