کد خبر : 43931

تولیدکنندگان پتروشیمی چین تولید را کاهش دادند؛ ضعف مصرف در میان شیوع ویروس؛

احتمال افزایش عرضه پلی پروپیلن گرید فایبر و شفاف برای ماسک و سرنگ/ با ١ تن پلی پروپیلن فایبر می توان ٢٥٠ هزار ماسک تولید کرد

احتمال افزایش عرضه پلی پروپیلن گرید فایبر و شفاف برای ماسک و سرنگ/ با ١ تن پلی پروپیلن فایبر می توان ٢٥٠ هزار ماسک تولید کرد

پتروتحلیل-پیش بینی می شود اکثر تولیدکنندگان پتروشیمی در چین در میان افزایش ذخایر و انتظارات از مصرف ضعیف تر در ماه های آتی در میان شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا، تولیدات خود را کاهش دهند.

به گزارش "پتروتحلیل"، در حالی که بازار های مالی و بورس، بعد از تعطیلات طولانی مدت سال نوی چینی در 2 فوریه فعالیت خود را از سر گرفتند، اکثر شرکت های صنایع پایین دستی همچنان به دستور دولت تا 10 فوریه بسته خواهند بود.

رئیس تحلیل های پتروشیمی آیسیس در آسیا، امبر لیو گفت: «اکثر مجموعه شرکت های یکپارچه، مانند تولیدکنندگانی همچون Sinopec و Petrochina به صورت نرمال در حال فعالیت هستند. اما به دلیل مشکلات حمل و نقل، احتمال میرود تعدادی از شرکت های غیر یکپارچه به دلیل کمبود خوراک تولیدات خود را کاهش دهند، که برای مثال میتوان به تولیدکنندگان متانول به اولفین اشاره کرد.»

او گفت، تولیدکنندگان داخلی کوچک و متوسط پلاستیک میتوانند شروع مجدد فعالیت خود را به تعویق بیاندازند.

لیو گفت، ترس از ابتلا به این ویروس مردم را در خانه نگاه داشته است، که این امر منجر به کاهش شدید مصرف در طی تعطیلات شده است.

چین سال نوی خود را به میزان یک هفته جشن میگیرد. در سال 2020، تعطیلات در 24 ژانویه آغاز شد و قرار بود تا 30 ژانویه به طول بیانجامد، اما در میان شیوع ویروس تا 2 فوریه ادامه پیدا کرد. 

کاهش حمل و نقل در سراسر چین در جهت کنترل ویروس کرونا به دستور دولت، از بازگشت کارکنان به محل های کار خود جلوگیری میکند، که این اتفاق تولیدات و همچنین تحویل محصولات در سراسر کشور را مختل کرده است.

ووهان، مرکز استان هوبئی در چین، از 23 ژانویه در قرنطینه بوده است، و انتظار نمیرود که فعالیت های تجاری در آنجا تا 14 فوریه آغاز شوند.

منابع صنعت گفتند، میزان محدودیت سیستم های حمل و نقل درون شهری و بزرگراهی متفاوت است. ماشین های سنگین در جاده کمیاب هستند، اگرچه وضعیت حمل و نقل ریلی عمدتا ثابت است. 

تعطیلی موقت تعدادی از بنادر نیز ترافیک محموله ها به داخل و خارج چین را تحت تاثیر قرار داده است. 

انجمن توسعه تجارت بین الملل چین به شرکت هایی که در میان شیوع ویروس کرونا، توانایی انجام تعهدات کاری خود از قبیل صادرات را از دست داده اند، گواهی فورس ماژور ارائه میدهد.

از آنجایی که فعالیت ها تا هفته آینده به حالت معمول خود بازنخواهد گشت، تعدادی از تولدکنندگان سدیم کربنات در چین بر عرضه خود اعلام فورس ماژور کرده اند. 

تعدادی از معامله کنندگان بازار امید داشتند که حمل و نقل و دیگر مسائل لجستیکی در کشور تا اواسط فوریه حل شود، که اما بیشتر این قضیه به میزان موفقیت دولت در کنترل این بیماری همه گیر بستگی دارد، که تعداد مبتلایان به آن از مبتلایان به سارس در سال 2002 تا 2003 گذشته است.

در 4 فوریه، تعداد 24000 نفر مبتلا به ویروس در چین ثبت شده است، و تعداد قربانیان 490 نفر گزارش شده است.

بیش از 20 کشور دیگر موارد ابتلا به این ویروس را تایید کرده اند، که شامل ژاپن، آلمان و آمریکا میشود. 

تولیدکنندگان بزرگ پلی اولفین چین، که اخیرا به دلیل عدم توقف تولیدات خود در طی تعطیلات سال نو با انبوه ذخایر مواجه شده اند، تصمیم گرفتند تا در فوریه تولیدات خود را کاهش دهند.

مجموع میزان ذخایر پلی اولفین دو شرکت Petrochina و Sinopec در 3 فوریه در میزان 1/15 میلیون تن قرار گرفت، که این میزان تقریبا دو برابر مقدار قبل از تعطیلات (620000 تن) میباشد. 

یکی از منابع شرکت گفت، تعدادی از واحد های پلی اولفین Sinopec، شامل شهر های ژنهای، یانگزی و کینگداوو، تولیدات خود را از ابتدای ماه از میزان میانگین تا 80 درصد کاهش داده اند، و احتمال میرود این رویه تولید را تا 10 فوریه ادامه دهند.  

لیو تحلیلگر آیسیس گفت: «معتقدم تقاضای پلی اتیلن در فوریه ضعیف باقی بماند.» و به این اشاره داشت که مصرف کنندگان نهایی در بخش بسته بندی ترجیح میدهند به جای اینکه تولیدات را افزایش دهند، محصولات نهایی در انبار های خود را استفاده کنند. 

برای پلی پروپیلن، افزایش تقاضای جهانی برای ماسک های صورت، به عنوان حفاظت در برابر ویروس، میتواند تولیدات تعدادی از گرید ها را تقویت کند. 

تحلیلگر ارشد آیسیس جوئی ژو گفت: «عرضه پلی پروپیلن گرید فایبر و گرید شفاف برای برآورده کردن افزایش تقاضا برای تجهیزات پزشکی شامل ماسک، و سرنگ تزریقات، افزایش خواهد یافت، اما تولید دیگر گرید های پلی پروپیلن کاهش خواهد یافت.»

اگرچه، میزان استفاده از پلی پروپیلن برای لوازم پزشکی در مقایسه با مصرف کلی بسیار کوچک خواهد بود، و این امر بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با یک تن از پلی پروپیلن فایبر میتوان در حدود 250 هزار ماسک محافظتی تولید کرد، در حالی که با یک تن از پلی پروپیلن شفاف میتوان در حدود 500000 سرنگ مصرفی پزشکی تولید کرد.

ژو گفت: «اگرچه، به دلیل عرضه بالا در نتیجه ذخیره بالا بعد از تعطیلات و ظرفیت های جدید، دیگر گرید های پلی پروپیلن در سه ماهه اول 2020 انبوه خواهند بود.»

 

 

 

 

ارسال نظر