کد خبر : 43895

قانون منع استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف چین، تقاضای 4 میلیون تن پلیمر در سال را تهدید می‌کند

قانون منع استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف چین، تقاضای 4 میلیون تن پلیمر در سال را تهدید می‌کند

پتروتحلیل- حرکت چین برای خارج کردن پلاستیک‌های یک‌بارمصرف از چرخه مصرفی، موجب نگرانی در میان معامله‌کنندگان بازار در مورد رشد تقاضای پلاستیک شده است.

به گزارش "پتروتحلیل"، قوانین جدید، تولید و استفاده محصولات پلاستیکی مصرفی و تجزیه‌ناپذیر را ممنوع می‌کند.

آیسیس پیش‌بینی می‌کند تأثیر این قانون بر تقاضای بیش از 3 میلیون تنپلی‌اتیلن در سال می‌باشد، که دلیل آن استفاده گسترده از پلیمر برای تولید کیسه‌های خرید، کیسه‌های درپوش دار، و فیلم‌های کشاورزی می‌باشد.

در حال حاضر، هزینه پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر از پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیربسیار بالاتر است، و ظرفیت پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر از میزان تقاضا کمتر است.

آیسیس بر این معتقد است که منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکیتجزیه‌ناپذیر، که در تحویل غذا و باربری استفاده می‌شوند، تأثیر بسزایی بر تقاضای پلی‌اتیلن دارد.

کیسه‌های بسته‌بندی، که عمدتاً در صنایع نوظهور مانند تجارت الکترونیک، ارسال بسته و غذا که با حمایت اینترنت به قدرت رسیدند، استفاده می‌شوند، از دلایل اصلی افزایش تقاضای پلی‌اتیلن چین هستند.

داده‌های مرکز آمار ملی چین نشان می‌دهد که فروش آنلاین محصولات فیزیکی در سال 2019 با افزایش 19/5 درصدی به‌صورت سالانه به میزان 8523/95 میلیارد یوان رسید. طبق داده‌های اداره ملی پست چین، مجموع تعداد ارسال بسته در چین در سال 2019 به میزان 5/63 میلیارد رسید، که این میزان در مقایسه سالانه 25/3 درصد افزایش یافت.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیردر خدمات ارسال بسته، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تقاضای پلی‌اتیلنداشته باشد. 

با توجه به در نظر گرفتن آمار سال 2019، میزان تقاضای ازدست‌رفته پلی‌اتیلندر حدود 880000 تن می‌باشد.

پلی‌اتیلن خوراک اصلی برای کیسه‌های پلاستیکی، بسته‌بندی مورد استفادهدر ارسال بسته می‌باشد. اما محاسبه مصرف پلی‌اتیلن با این کاربرد بسیار سخت است، زیرا کیسه‌های بسته‌بندی در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. جزئیات این قوانین برای استان‌ها و شهرهای مختلف هنوز مشخص نیست، که این امر نیز به تردیدها حول تقاضای پلی‌اتیلن اضافه می‌شود. 

بررسی‌های تحلیلی آیسیس بر اساس مجموع تعداد ارسال بسته در چین در سال 2019 می‌باشد که این تعداد بیش از 63/5 میلیارد است.

طبق داده‌های اداره پست چین، در سال 2016، کیسه‌های پلاستیکی استفاده‌شده برای ارسال بسته در چین به میزان 14/7 میلیارد بوده است، درحالی‌که این میزان در سال 2019، 30 میلیارد کیسه پلی‌اتیلنی تخمین زده می‌شود. 

40cm x 35cm در نظر بگیریم، میزان مصرف پلی‌اتیلن در سال 2019 در حدود 880000 تن تخمین زده می‌شود.

تعداد ارسال بسته در 6 استان و شهر، شامل پکن، شانگهای و جیانگسو در سال 2019 به میزان 43/8 میلیارد رسید، که 69 درصد از میزان کلی چین را تشکیل می‌دهد.

قانون جدید، تقاضای پلی‌اتیلن در این شهرها را تا میزان حدودی 610000 تن یا 1/7 درصد از مجموع پلی‌اتیلن چین در سال 2019، تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

اگر قانون جدید در سراسر چین اعمال شود، در حدود 880000 تن از تقاضای پلی‌اتیلن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، که این میزان 2/7 درصد از تقاضای کلی پلی‌اتیلن در چین در سال 2019 را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر در خدمات بیرون بر، فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و بازارها تا آینده نزدیک ممنوع خواهد شد. 

آیسیس معتقد است که این اتفاق 2/2 میلیون تن از تقاضا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که این میزان با 6/7 درصد از میزان کلی در چین در سال 2019 برابر است.

طبق گزارش‌ رسانه‌ها، حجم کیسه‌های پلاستیکی بیرون بر به‌صورت سالانه در چین در حدود 20 میلیارد می‌باشد.

اگر وزن کیسه‌های پلاستیکی را 8/4 گرم در نظر بگیریم، تقاضای پلی‌اتیلناز سفارشات بیرون بر به‌صورت سالانه کمتر از 170000 تن نمی‌باشد.

روزانه در حدود 1 میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می‌شود. اگر وزن هر کیسه پلاستیکی مورد استفاده در فروشگاه‌ها را 2 گرم تصور کنیم، مصرف پلی‌اتیلن مربوطه درمجموع به میزان 690000 تن می‌رسد. کیسه‌های پلاستیکی همچنین در فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و جاهای دیگر استفاده می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، زمانی که مصرف کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیردر ارسال بسته و موارد بیرون بر منع شود، 3/11 میلیون تن از تقاضای پلی‌اتیلن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، که این میزان 9/4 درصد از تقاضای کلی پلی‌اتیلن چین در سال 2019 را تشکیل می‌دهد. 

علاوه بر این، تا پایان سال 2020، چین تولید و فروش ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف که عمدتاً از پلی استایرن انبساطی تولید می‌شوند را ممنوع خواهد کرد.

تخمین زده می‌شود، قانون جدید 0/5 درصد از تقاضای پلی استایرن انبساطی را کاهش دهد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هرروزه 30 میلیون ظروف یک‌بارمصرف در چین استفاده می‌شود. در تولید 10000 ظرف یک‌بارمصرف از 12 کیلوگرم پلاستیک استفاده می‌شود، که این یعنی 13000 تا 15000 تن تقاضای پلی استایرن انبساطی به‌صورت سالانه. طبق داده‌های آیسیس، مصرف پلی استایرن انبساطی چین در سال 2019 به 3/11 میلیون تن رسید.

بسته‌بندی‌های پلی‌پروپیلنی بر ظروف یک‌بارمصرف فائق آمده‌اند، و در آشپزی به بسته‌بندی اصلی تبدیل شده‌اند، و در خدمات بیرون بر رشد سریعی کرده‌اند. بنابراین، ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف تجزیه‌ناپذیردر قانون جدید، نیز می‌تواند تقاضای پلی‌پروپیلن را تحت‌فشار قرار دهد.

اگر تصور کنیم که هر سفارش بیرون بر به‌صورت میانگین سه بسته‌بندیاحتیاج داشته باشد، و وزن هر بسته‌بندی در حدود 20 گرم باشد، مصرف پلاستیک در بسته‌بندی‌های پلاستیکی در چین به‌طور کل به حدود 1/2 میلیون تن می‌رسد. 

در حال حاضر، اکثر بسته‌بندی‌ها از پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند، و تنها در یک سری از بسته‌بندی غذاهای سرد  از پلی‌اتیلن ترفتالات استفاده می‌شود.

این ممنوعیت تردید بزرگی ایجاد می‌کند، زیرا مشخص نیست که تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد. بازار در انتظار جزئیات برای مواد جایگزین و مجازات، از سوی هرکدام از دولت‌های محلی می‌باشد. 

کمیسیون ملی توسعه و اصلاح و وزارت محیط‌زیست چین در 19 ژانویه قوانین جدید کنترل آلودگی پلاستیک را ارائه کردند.

طبق قوانین، تولید، فروش و استفاده از تعدادی از محصولات پلاستیکی در سه مرحله در سال‌های 2020، 2022 و 2025 ممنوع خواهد شد. هدف ایجاد سیستم مدیریتی بر صنعت محصولات پلاستیکی و کنترل مؤثر آلودگی پلاستیکی می‌باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر