کد خبر : 43801

دورنمای کلی سال 2020؛

فاکتورهای حامی قیمت نفت خام در سال 2020

فاکتورهای حامی قیمت نفت خام در سال 2020

2EB40DA6-2981-446F-AEF9-A156E0560AEE

پتروتحلیل- به نظر می‌رسد سال 2020 با چندین فاکتور اساسی که قیمت نفت را در سراسر جهان بالا می‌برد، سالی صعودی برای نفت خام باشد.

به گزارش "پتروتحلیل"، اعمال قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال 2020 و موافقت چین و آمریکا در فاز یک قراردادهای تجاری، برخی از مهم‌ترین این اتفاقات هستند.

 

قرارداد تجاری چین و آمریکا

دو اقتصاد بزرگ دنیا، آمریکا – بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در ایام جاری – و چین – بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام – بعد از 18 ماه جدال و اعمال تعرفه‌های دوطرفه، در فاز یک قراردادهای تجاری به موافقت رسیدند، که این اتفاق می‌تواند برای بار دیگر تقاضا برای نفت خام را افزایش دهد.

دولت‌های چین و آمریکا در اواسط دسامبر در طی بیانیه‌ای اعلام کردند که به توافقنامه مشروطی دست پیدا کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود این قرارداد تأثیر صعودی بر قیمت‌های نفت خام داشته باشد، زیرا می‌تواند اقتصاد چین را که از شروع مشاجره‌های تجاری مجموعه‌ای از علائم افت سرعت اقتصادی را نشان داد، جان دوباره ببخشد.

رهبران هر دو کشور در جهت تحقق هر قرارداد بالقوه‌ای احتیاط کردند. در صورت موفقیت این اتفاق، قرارداد جدید می‌تواند صادرات محصولات چینی به آمریکا را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد، که این امر تقاضا برای نفت خام را افزایش خواهد داد.

اگر این روابط تجاری ضعیف ناگهان از بین برود، می‌تواند موجب فروش‌هایبزرگ و یکجا شود و رکود اقتصادی را در طی سال به بار آورد.

تظاهرات سیاسی در هنگ‌کنگ توسط آمریکا حمایت شد که این امر چین را عصبانی کرد، و همچنین موجب آسیب‌هایی به اقتصاد داخلی شد – این مورد می‌تواند یکی از دلایل احتمالی از بین رفتن این قرارداد باشد.

 

قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال 2020

در ژانویه قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی بر سوخت کشتی‌هااعمال می‌شود. این قوانین کشتی‌ها را از استفاده از سوخت‌هایی با 0/5 درصد سولفور یا بیشتر ممنوع می‌کند، و یا آن‌ها را مجبور به نصب سیستم‌های تصفیه سوخت گران‌قیمتی می‌کند که بتوانند سوخت با سولفور بالا را تصفیه کنند.

اعمال این قوانین جدید در طی سال 2019 تأثیری صعودی بر بازار نفت خام شیرین داشته است، زیرا تقاضا را برای سوخت موردقبول این سازمان افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود به دنبال وفق پیدا کردن بازار با قوانین جدید، قیمت چندین گرید شیرین دیگر نیز در طی سال 2020 افزایش پیدا کند.

در اوایل سال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده بود که در ماه‌هایپایانی 2019، فعالیت پالایشگاه‌ها به دلیل قوانین جدید سازمان بین‌المللیدریانوردی افزایش میابد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده بود که فعالیت پالایشگاه‌هایآمریکا با افزایش 3 درصدی نسبت به 2019 در سال 2020 به 17/5 میلیون بشکه در روز می‌رسد، که این امر منجر به استفاده حداکثری از پالایشگاه‌هابا میانگین 93 درصد می‌شود.

مدل شرکت گلدمن ساکس نشان می‌دهد که پذیرش این قوانین جدید تا میزان 85 درصد می‌باشد و پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت برنت در سال 2020 به میزان 60 دلار در هر بشکه می‌باشد و فاصله نفت خام با بنزین را نسبت به قبل افزایش می‌دهد.

 

کاهش تولید نفت اوپک

بعدازاینکه اوپک و هم‌پیمانانش در اوایل دسامبر تصمیم گرفتند که کاهش‌های اعمال‌شده بر تولیدات اعضای اوپک را تا میزان 500000 بشکه در روز بیشتر کنند و آن را به میزان 1/7 میلیون بشکه در روز برسانند، پیش‌بینی‌ها از روند بازار صعودی بود. قرار بر این بود که کاهش تولیدات تا ژوئن 2020 به طول بیانجامد، اگرچه این اتفاق رخ نداد. 

اعلام کاهش تولیدات با افزایش‌های جزئی در قیمت‌های نفت خام مواجه شد، اما هم‌چین پیش‌بینی در بازار نمی‌شود که با کاهش تولیدات، روند بازار برای طولانی‌مدت صعودی بماند.

طبق اعلام سازمان بین‌المللی دریانوردی، آمریکا که در سال 2018 میزان تولیدات 10/99 میلیون بشکه در روز را داشت و آن را در سال 2019 افزایش داد، اخیراً بیشترین میزان تولیدات را داراست، که البته باید سپاس گذارتولیدات گاز شیل بود، که می‌توانست تأثیرات کاهش تولیدات را تضعیف کند. تولیدات نروژ و برزیل نیز همچنین نزدیک به بیشترین میزان‌های آن‌هامی‌باشد.

ملاقات بعدی سازمان در ماه مارس می‌باشد که احتمال کاهش تولیدات بیشتر و اعمال زمان طولانی‌تر هدف آن است.

کشورهای لیبی، ایران و ونزوئلا، به دلیل اینکه اقتصادهایشان توان تحمل آسیب‌های احتمالی از کاهش تولیدات را نداشت، همگی از این امر معاف شدند.

 

تنش‌های جغرافیایی سیاسی

جهان در سال 2020 اختلالات در تولید و قیمت‌های نفت خام را به دلیل تنش‌های جغرافیایی سیاسی تجربه خواهد کرد. 

پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های لیبی برای افزایش قابل‌توجه تولیدات در سال‌هایآتی تحت‌الشعاع جنگ داخلی قرار بگیرد، که معمولاً تولیدات را مختل کرده است.

ایران و عراق هر دو از تنش‌های داخلی رنج می‌برند. فضای داخلی ایران دستخوش تظاهراتی ناشی از افزایش قیمت بنزین شده است، درحالی‌که تظاهرات در عراق بر سر فساد می‌باشد و چندین بار تلاش برای حمله به خطوط و تجهیزات نفتی مشاهده‌شده و احتمال می‌رود این اتفاق تا پایان سال ادامه‌دار باشد. 

تنش‌ها در خاورمیانه بعدازاینکه آمریکا حملاتی هوایی بر مواضع حزب‌الله در عراق و سوریه داشت، به‌شدت افزایش یافت.

 

دورنمای کلی سال 2020

دورنمای ژانویه برای نفت خام مناسب به نظر می‌رسد. توافقنامه آمریکا و چین به دلیل از بین رفتن تردیدها و بهبود چشم‌انداز اقتصادی بعد از 18 ماه، می‌تواند تقاضای نفت خام را افزایش دهد.

این امر در کنار افزایش تقاضای تعدادی از گرید های نفت خام شیرین مطابق با قانون سولفور سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار می‌گیرد، که در طی آن قیمت برخی از گرید ها به رکوردهای خود نزدیک شده است.

 

 

ارسال نظر