کد خبر : 43751

با غالب شدن فاکتورهای کاهشی، بازار هموپلیمر پلی‌پروپیلن چین به افت خود ادامه داد؛

قیمت‌های رافیای وارداتی زیر 900 دلار نمایان شدند

قیمت‌های رافیای وارداتی زیر 900 دلار نمایان شدند

پتروتحلیل-با نزدیکی به پایان نیمه اول دسامبر، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن چین بیش‌ازپیش افت کردند.

به گزارش "پتروتحلیل"، بازار تحت تأثیر چندین عامل کاهشی شامل عرضه فراوان، تقاضای اندک، افت بازارهای معاملات آتی و فشار غالب از سوی ظرفیت‌های جدید، قرار گرفته است.

 

قیمت‌های رافیای وارداتی زیر 900 دلار نمایان شدند

چند تاجر فعال در چین گزارش دادند که تعدادی از منابع هندی در این هفته قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن وارداتی خود در حدود 5 دلار به زیر مرز 900 دلار در هر تن کاهش دادند. قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا در چین برای اولین بار از ژوئن 2016 به زیر این مرز قیمتی رسیدند.

یکی از تاجران اظهار داشت: «علیرغم موضع قوی یکی از تولیدکنندگان هندی (با توجه به عرضه اندک)، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن دیگر منابع هندی به دلیل نبود اشتهای خرید از سوی خریداران چینی، شاهد کاهش‌های جزئی بود.»

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا خاورمیانه‌ای نیز در هفته گذشته در حدود 5 دلار در هر تن کاهش یافتند، و به مرز 900 دلار در هر تن (CIF) نزدیک شدند.

 

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن داخلی به کمترین میزان خود از ژوئیه 2017 رسیدند

اگر بهبودهای جزئی بازار داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا در سپتامبر و نوامبر را در نظر نگیریم، از سه‌ماهه سوم سال 2019 این بازار شاهد روند نزولی بوده است.

داده‌های شاخص ChemOrbis نشان می‌دهد که، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا چین (ex-warehouse) در میانگین هفتگی به دنبال آخرین دور کاهش قیمت‌ها، به کمترین میزان خود از ژوئیه 2017 رسیدند.

 

عقب‌نشینی بازارهای معاملات آتی

پلی‌پروپیلن بازارهای معاملات آتی در بازار بورس دالیان از 4 دسامبر کاهش‌های انباشتی به میزان 462 یوان در هر تن (66 دلار در هر تن) را ثبت کردند، و خریداران را از بازار دور نگه داشتند.

یکی از فروشندگان اشاره داشت: «بازار داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن در این هفته روند کاهشی را دنبال کرد. خریداران به دلیل افت قیمت‌هایبازارهای معاملات آتی، از خریدهای جدید دوری می‌کنند.»

 

افزایش نگرانی‌ها از عرضه بیش از نیاز

علاوه بر عرضه بالا از سوی تولیدکنندگان بزرگ داخلی در حال حاضر، چین در حال آماده‌سازی برای افزایش قابل‌توجه ظرفیت پلی‌پروپیلن خود می‌باشد، که این امر در میان فاکتورهای اصلی است که بازار را در سال 2020 تحت تأثیر قرار می‌دهند.

یکی از تاجران واقع در نینگبو گزارش داد که مجموع عرضه پلی اولفین دو تولیدکننده بزرگ، از هفته گذشته در حدود 100000 تن افزایش یافته و به میزان 750000 تن رسیده است. او اظهار داشت: «عرضه داخلی در حال حاضر فراوان است. بنابراین ظرفیت‌های جدید داخلی و خارجی دورنمای پلی‌پروپیلن چین را تحت‌فشار قرار می‌دهند.»

 

فرارسیدن فصل تعطیلات

تعدادی از فروشندگان تائید کردند که نزدیکی تعطیلات سال نوی چینی نیز خریداران را از خریدهای تازه دور کرده است.»

یکی از خریداران اشاره داشت: «محموله‌هایی که در حال حاضر خریداری می‌شوند، در 25 ژانویه و در نزدیکی سال نوی چینی به دست خریدار می‌رسند. بنابراین در حال حاضر عجله‌ای برای خرید نداریم.»

 

بازار هم‌بسپار پلی‌پروپیلن از کاهش عرضه به‌طور محدود حمایت شد

در جهت مقاومت با روند کاهشی بازار هموپلیمر پلی‌پروپیلن چین، قیمت‌های داخلی و وارداتی هم‌بسپار پلی‌پروپیلن در مقایسه با هفته گذشته شاهد افزایش‌های جزئی بودند. معامله‌کنندگان افزایش جزئی قیمت‌ها را ناشی از محدودیت عرضه این محصول می‌دانند.

فاصله قیمتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا وارداتی و هم‌بسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن گرید تزریقی در میانگین هفتگی به 103 دلار در هر تن افزایش یافته است، که این بیشترین میزان از سال 2018 می‌باشد.

 

 

ارسال نظر