کد خبر : 43736

هموپلیمر پلی پروپیلن عربستانی در ترکیه به پایین‌ترین نرخ خود در چهار سال اخیر رسید؛

نگرانی پتروشیمی های پلی پروپیلن ساز ایرانی در بازار ترکیه/هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی در بازار ترکیه 15 دلار ارزان تر از چین

نگرانی پتروشیمی های پلی پروپیلن ساز ایرانی در بازار ترکیه/هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی در بازار ترکیه 15 دلار ارزان تر از چین

1D0C56BA-8B7E-421D-8580-AD039D720C19
پتروتحلیل-قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا و فایبر عربستانی روند نزولی خود را با ورود به ماه دسامبر نیز حفظ کردند، که دلیل آن قیمت‌های مناسب و رقابتی دیگر عرضه‌کنندگان مشمولِ عوارض ازجمله عرضه‌کنندگان روسی و ایرانی بود. متوسط هفتگی این قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه سال 2016 تاکنون کاهش پیدا کرده است.

به گزارش "پتروتحلیل"، قیمت‌ها در بازار اکنون معادل 930 تا 940 دلار در هر تن برای گرید رافیا و 970 تا 980 دلار در هر تن برای گرید فایبر (CFR ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) است. 

این قیمت‌ها طیِ دو ماه گذشته برای گرید رافیا 7 درصد (معادل 70 دلار در هر تن) و برای برای گرید فایبر 9 درصد (معادل 85 دلار) کاهش داشته‌اند. 

این مسئله عمدتاً نتیجۀ ضعیف بودن تقاضای پیش از پایان سال و همچنین فعالیت‌ها برای خالی کردن ذخیره‌ی انبارها توسط فروشندگان است. عرضه به دلیل گوناگونی عرضه‌کنندگانی که در بازار واردات فعالیت می‌کنند زیاد بوده و این مسئله بر بازار پلی پروپیلن فشار وارد کرده است. 

عرضه‌کنندگان عربستانی  طی چند هفته‌ی اخیر تخفیف‌های تدریجی را بر قیمت‌های خود اعمال کرده‌اند تا با گرید رافیای روسی رقابت کنند که این هفته با قیمت 900 تا 910 دلار در هر تن (CIF ترکیه و مشمول 6/5 درصد عوارضِ گمرکی، نقد) مبادله شده است. 

قیمت‌های ایران برای پلی پروپیلن گرید فایبر نیز رقابتی محسوب می‌شدند و به 960 تا 980 دلار در هر تن (CPT/FCA، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) رسیده بودند. 

تاجری این هفته خاطرنشان کرد: «تولیدکنندگان ایرانی پلی پروپیلن رغبتی ندارند که بیش از در قیمت‌های خود کاهش داشته باشند و دلیل آن را سود نامناسب در بازار ترکیه عنوان می‌کنند.» هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی در بازار ترکیه این روز‌ها 15 دلار در هر تن پایین‌تر از چین معامله می‌شود. 

بر اساس نظر برخی خریداران، با توجه به پیش رو بودن پایان سال میلادی در دنیا و وضع مناسب عرضه در بازار قیمت‌های عربستانی هنوز فضا برای کاهش دارند. با این حال، تاجران می‌گویند ممکن است تولیدکنندگان مثل گذشته راغب نباشند قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش دهند، که دلیل آن پایین‌تر بودن نرخ بازار نسبت به قیمت‌های بازار چین است

 

ارسال نظر