کد خبر : 43718

آیا ثبات بازار استایرن از قیمت‌های پلی استایرن در آسیا حمایت می کند؟

ظرفیت‌های جدید استایرن از روند صعودی قیمت‌ها جلوگیری می کند؟/واردات پلی استایرن چین در ماه اکتبر 21 درصد کاهش یافت

ظرفیت‌های جدید استایرن از روند صعودی قیمت‌ها جلوگیری می کند؟/واردات پلی استایرن چین در ماه اکتبر 21 درصد کاهش یافت

پتروتحلیل- بعد از افت 7 تا 9 درصدی از اواسط سپتامبر، قیمت‌های پلی استایرن آسیا در حال نشان دادن نشانه‌هایی از بهبودی با تکیه‌بر ثبات بازار استایرن می‌باشند.

به گزارش "پتروتحلیل"، در این هفته قیمت‌های پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم تزریقی در میانگین هفتگی در چین (CIF) در کمترین میزان‌های خود از فوریه 2016 ثابت شدند. بازه کلی قیمت‌هایپلی استایرن وارداتی در حال حاضر برای پلی استایرن معمولی در میزان 1040 تا 1100 دلار در هر تن و برای پلی استایرن مقاوم در میزان 1140 تا 1200 دلار در هر تن (CIF چین، نقدی) می‌باشد.

حمایت از سوی بازار استایرن یکی از عوامل این ثبات است، و در این میان با توجه به افزایش هزینه‌های خوراک، تولیدکنندگان تمایلی به کاهش قیمت‌ها ندارند. قیمت‌های استایرن بعد از سقوط 19 درصدی از سپتامبر، از اوایل هفته گذشته به میزان 1 درصد افزایش یافته‌اند.

یکی از منابع تولیدکننده تایوانی گفت: «اگرچه تاجران نگران هستند، اما با توجه به حمایت از سوی هزینه‌ها، تمایل به ارائه تخفیف بالا نیست.»

بهبود تقاضا در چین

علاوه بر حمایت از سوی هزینه‌ها، بهبود محتاطانه تقاضا نیز به سیر صعودی بازار پلی استایرن چین کمک کرده است.

یکی از تاجران منطقه‌ای گفت: «تولیدکنندگان شاهد افزایش تقاضا و سفارشات خرید می‌باشند، که این امر تعدادی از آن‌ها را به افزایش قیمت‌های محموله‌های دسامبر تحریک کرده است. گفته می‌شود، بهبود تقاضای بازار به دلیل ذخایر اندک خریداران و نیاز آن‌ها به تجدید این ذخایر می‌باشد. علاوه بر آن، ممکن است حرارت بازار به‌طور فصلی افزایش یافته باشد.»

واردات پلی استایرن چین در ماه اکتبر نسبت به ماه گذشته 21 درصد کاهش یافت. بااین‌وجود، این حجم از واردات پلی استایرن، بیشترین میزان آن در ماه اکتبر می‌باشد.

در جنوب شرقی آسیا، این روند صعودی کمتر قابل‌مشاهده است، اما به نظر می‌رسد جو بازار چین منطقه را تحت تأثیر قرار دهد. و باید به این نکته اشاره کرد که تولیدکنندگان تایوانی و کره‌ای به‌جای کاهش قیمت‌ها، آن‌ها را به مقداری افزایش دادند.

اما برای حفظ این روند بازار در کوتاه‌مدت، تقاضا باید حفظ شود.

یکی از منابع تولیدکننده تایوانی گفت: «شور خرید در کارخانه‌های صنایع پایین‌دستی محدود است. معامله‌های واقعی اندک هستند.» یکی از تاجران چینی اظهار داشت: «به دلیل افزایش قیمت‌های نفت خام و استایرن، اطمینان به بازار و فعالیت‌های تجاری در ابتدای هفته بهبود یافت. اگرچه، همچنان از سوی مشتریان صنایع پایین‌دستی حمایتی نیست.»

احتمال می‌رود ظرفیت‌های جدید استایرن از روند صعودی قیمت‌هاجلوگیری کنند

علیرغم حمایت‌های اخیر برای بازار استایرن، احتمال می‌رود ظرفیت‌های جدید افزایش قیمت‌های خوراک را محدود کنند.

در میان ظرفیت‌های جدید استایرن در چین که در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید، واحد Zhejiang Petrochemicals با ظرفیت 2/1 میلیون تن در سال و واحد Hengli Petrochemicals با ظرفیت 720000 تن در سال می‌باشند.

طبق داده‌های ChemOrbis، واحدهای CNOOC and Shell Petrochemicalsبا ظرفیت 700000 تن در سال؛ واحد  Abel Chemicalبا ظرفیت 500000 تن در سال و Sinochem Quanzhou با ظرفیت 450000 تن در سال، در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

 

 

ارسال نظر