کد خبر : 43621

ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن به میزان تقریبی 5 میلیون تن در سال در سه‌ماهه چهارم در چین به بهره‌برداری می رسد

ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن به میزان تقریبی 5 میلیون تن در سال در سه‌ماهه چهارم در چین به بهره‌برداری می رسد

پتروتحلیل- درحالی‌که بازار در تقابل با تقاضای ضعیف است، میزان 4/7 میلیون تن در سال ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن در چین به بهره‌برداری خواهد رسید، و به عرضه واحدهای بازگشته از عملیات تأمین و نگهداری اضافه خواهد شد.بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حداقل 10 واحد فعالیت خود را در طی این سه ماه سال آغاز خواهند کرد، که بزرگ‌ترین آن‌ها، واحد زغال‌سنگ به اولفین شرکت Ningbo Fuji می‌باشد که ظرفیت تولید 800000 تن در سال را داراست. سه پروژه بزرگ دیگر با ظرفیت 600000 تن در سال، به ترتیب مربوط به شرکت‌های Bao Lai Petrochemical، Tianjin Bohai، و Donghua Energry می‌باشد.

واحدهای جدیدی که فعالیت خود را در سه‌ماهه چهارم آغاز می‌کنند، بیش از نیمی از ظرفیت حدودی 8 میلیون تنی پلی‌پروپیلن چین در سال 2019 را تشکیل می‌دهند. در سال 2018، تنها دو واحد با ظرفیت مجموع 650000 تن در سال فعالیت داشتند. 

طبق برنامه‌ها، از ظرفیت مجموع 2/9 میلیون تن در سال 6 واحد دیگر در سال 2020 بهره‌برداری خواهد شد، که بزرگ‌ترین آن‌ها، واحد شرکت SKبا ظرفیت تولید 700000 تن در سال می‌باشد.

افزایش عرضه قیمت‌ها را تحت ‌فشار قرار داده است

تأثیر افزایش عرضه در قیمت‌های پلی‌پروپیلن منعکس ‌شده است. یکی از تاجران داخلی با پیش‌بینی تحت فشار ماندن قیمت‌ها گفت: «به دنبال معرفی واحدهای جدید و افزایش میزان ذخایر آن‌ها، قیمت‌های پلی‌پروپیلن چین با جوی ضعیف مواجه شده‌اند.»

قیمت‌های داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و هم‌بسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی به ترتیب با میزان‌های حدودی 8200 یوان در هر تن (1025 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش‌افزوده) و  9000 یوان در هر تن (1125 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش‌افزوده) (ex-warehouseچین)، به دلیل ترکیب افزایش عرضه و تقاضای ضعیف، در حال حاضر در کمترین میزان‌های خود در 2 سال اخیر به سر می‌برند.

یکی دیگر از تاجران داخلی اضافه کرد: «سرعت هضم ذخایر داخلی پایین است، و همچنین بازار وارداتی پلی‌پروپیلن تحت فشار می‌باشد.»

واردات پلی‌پروپیلن می‌تواند در میان ضعف تقاضا متوقف شود

واردات تا به اینجای سال بالا باقی مانده است، اما ازآنجایی‌که بازار با ظرفیت‌های جدید بی‌نیاز می‌شود، می‌توان واردات را متوقف کرد.

واردت هموپلیمر پلی‌پروپیلن در 8 ماهه ابتدایی سال 2019 در حدود 5 درصد افزایش یافت، درحالی‌که واردات هم‌بسپار پلی‌پروپیلن در مقایسه با سال گذشته افزایش 14 درصدی را ثبت کرد.

خودبسندگی بازار همچنین می‌تواند نتیجه کاهش نیازها باشد. برای مثال، طبق خبرها از انجمن تولیدکنندگان اتومبیل چین، فروش اتومبیل چین برای چهاردهمین ماه متوالی در اوت، افت کرد. پلی‌پروپیلن در سپر اتومبیل‌ها، تانکرهای شیمیایی، عایق‌کاری کابل‌ها، ظرف‌های گاز، و فیبرهای فرش استفاده می‌شود.

در گزارش‌ها، یکی از مقامات ارشد این انجمن اظهار داشت: «شاید در سه سال آینده شاهد رشد منفی کمی باشیم»، و اضافه کرد که دلیل اصلی این دورنمای ضعیف اعتماد پایین مشتریان به شرایط شخصی خود و بازار، در میان سرعت پایین اقتصاد و تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده، می‌باشد.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا و اعمال تعرفه‌ها از سوی هر دو کشور بر محصولات یکدیگر موجب رشد اقتصادی اندک شده است. رشد محصولات ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 6 درصد بود، که این رقم، کمترین میزان رشد سه‌ماهه از سال 1992 می‌باشد.

ارسال نظر