کد خبر : 43616

فاصله قیمتی در مقایسه با ماه‌های آوریل تا می بیش از 50 دلار افزایش یافت؛

فاصله قیمتی میان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین افزایش یافت

فاصله قیمتی میان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین افزایش یافت

پتروتحلیل- فاصله قیمتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن وارداتی در چین از حدود ماه می، به دلیل افت کمتر قیمت‌های پلی‌پروپیلن در مقایسه با پلی‌اتیلن، افزایش یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگر بهبودهای جزئی ماه‌های ژوئیه و سپتامبر را در نظر نگیریم، هر دو محصول در حدود 5 ماه عمدتاً روندی نزولی را دنبال کرده‌اند.

پلی‌اتیلن شاهد افت بیشتری نسبت بلی پروپیلن بوده است

در مقایسه با اوایل می –شروع تقریبی روند نزولی- قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن (CIF چین) در میانگین هفتگی در حدود 140 تا 150 دلار در هر تن افت کردند و اخیراً به کمترین میزان خود از ژوئیه 2017 رسیدند.

در این میان، قیمت‌های جاری پلی‌اتیلن سنگین فیلم وارداتی در میانگین هفتگی 225 دلار در هر تن نسبت اوایل می کاهش یافتند، و در کمترین میزان‌های خود در یک دهه اخیر شناور هستند. همچنین در مقایسه با 5 ماه گذشته، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم در میانگین هفتگی در حدود 180 تا 190 دلار در هر تن افت کرده‌اند.

فاصله قیمتی در مقایسه با ماه‌های آوریل تا می بیش از 50 دلار افزایش یافت

درنتیجه، بازار هموپلیمر پلی‌پروپیلن در حال حاضر برتری 95 دلار در هر تن بر بازارهای پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک فیلم دارد، درحالی‌که در میانگین هفتگی برتری قیمتی شاخص 125 دلار در هر تن را بر قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم، داراست.

در اوایل می، فاصله قیمتی میان هموپلیمر پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین تنها حدود 10 تا 15 دلار در هر تن بود. در آوریل، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک فیلم در میانگین هفتگی از هموپلیمر پلی‌پروپیلن وارداتی، 25 دلار در هر تن کمتر بودند.

بازار پلی‌اتیلن چین در روند جهانی نسبت به پلی‌پروپیلن آسیب‌پذیرتر است

هم‌زمان با افزایش تولیدات داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن، چین در حال خودکفا شدن است و اتکای آن‌ها به واردات در حال کاهش می‌باشد. بنابراین، روند قیمتی پلی‌پروپیلن عمدتاً توسط سیر داخلی تا روند جهانی شکل می‌گیرد، اما روند پلی‌اتیلن برخلاف آن است.

تعدادی از معامله‌کنندگان بر این باور بودند که، عرضه بالای پلی‌اتیلن و روند کاهشی قیمت‌ها در سراسر جهان بازار چین را تا به اینجای سال تحت فشار قرار داده است.

افزایش عرضه از عربستان سعودی در میان جنگ تجاری

از زمان آغاز جنگ تجاری، واردات پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی چین از آمریکا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. در این میان، دیگر تولیدکنندگان پلی‌اتیلن جهان، به‌خصوص عربستان سعودی، مشخصاً به دلیل مواجهه باقیمت‌های رقابتی پلی‌اتیلن آمریکایی در دیگر نقاط، شروع به افزایش تخصیصات صادراتی خود به چین کردند.

در دوره ژانویه تا اوت، واردات پلی‌اتیلن سنگین چین از عربستان سعودی با میزان تقریبی 1/4 میلیون تن، در مقایسه سالانه 31 درصد افزایش یافت. در زمان مشابه مجموع واردات پلی‌اتیلن سنگین کشور در مقایسه سالانه 16 درصد افزایش یافت و به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید.

 

ارسال نظر