کد خبر : 43558

پیش‌بینی‌های صعودی قیمت پلی اتیلن ها در میان‌مدت و در ترکیه ناپدید شد؛

قیمت‌های وارداتی اولیه با تخفیف 20 دلاری در قراردادها همراه شد

قیمت‌های وارداتی اولیه با تخفیف 20 دلاری در قراردادها همراه شد

پتروتحلیل- به دنبال افزایش قیمت‌های فروشندگان در ترکیه، بازار پلی‌اتیلن، ماه اکتبر را با روندی صعودی آغاز کرد. دلیل این اتفاق کاهش تولیدات شرکت آرامکو در نیمه دوم ماه سپتامبر به نظر می‌رسید. بااین‌وجود، خریداران اخیراً به دلیل افت قبلی فعالیت‌های بازار هم‌زمان با کاهش و یا افزایش جزئی قیمت‌های ثانویه از سوی فروشندگان، عقب‌نشینی کردند.

 سیر صعودی قیمت‌های اکتبر به دلیل مقاومت خریداران با روند نزولی همراه شد

به گزارش «پتروتحلیل»، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن خاورمیانه در ابتدای ماه قیمت‌های خود را تا میزان 40 دلار در هر تن افزایش دادند، و دلیل این امر را محدودیت منابع در دسترس اعلام کردند. بااین‌وجود، به نظر می‌رسد افت تقاضا در میان آشوب سیاسی و اقتصادی، کمبود عرضه را به‌خصوص برای گرید های پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی در منطقه، تحت‌الشعاع قرار داده است. بسیاری از عرضه‌کنندگان قیمت‌های اولیه خود را باهدف بهبود فروش، کاهش داده‌اند.

قیمت‌های وارداتی اولیه با تخفیفات حدودی 20 دلاری در قراردادها همراه شد

تعدادی از خریداران، نیازهای خود را با پرداخت رقم‌های کمتری نسبت به ماه سپتامبر، تأمین کردند. یکی از بسته‌بندی کنندگان اظهار داشت: «علیرغم درخواست‌های اولیه عرضه‌کننده بزرگ سعودی برای پرداخت 20 تا 30 دلار در هر تن بیشتر برای محموله‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی، بعد از مذاکرات به تخفیفاتی خوبی دست‌یافتیم.»

قیمت‌های بالای پلی‌اتیلن آمریکایی نیز به دلیل علاقه کم  تولیدکنندگان ترکیه‌ای به محموله‌های راه دور در ایام پایانی سال، کاهش یافت. اگر خریداران در این هفته پیشنهادهای خود را جایگزین کنند، تاجران به تخفیفات 10 تا 20 دلاری برای پلی‌اتیلن سنگین و قالب بادی راضی هستند.

یکی از فروشندگان اعتراف کرد: «قیمت‌های پلی‌اتیلن در ترکیه در این هفته، به دلیل گرایش اکثر فروشندگان به سکوت اشتهای خرید، تقریباً به میزان‌های ماه سپتامبر بازگشته است.»

روند صعودی همچنین به دلیل بازگشت ضعیف چین، و سیر نزولی صنایع بالادستی افت کرد

چندین عامل، شامل بازار ضعیف دوره پسا تعطیلات در چین و همچنین افت قیمت‌های نفت خام و اتیلن، تبدیل‌کنندگان ترکیه را در روزهای اخیر از فعالیت بازداشته است.

یکی از تاجران اشاره داشت: «قیمت‌های پلی‌اتیلن در چین به دلیل افزایش عرضه داخلی (که پیش بینی شده بود) و همچنین افت قیمت‌های پشت سرهم در بازار بورس دالیان در هفته اول پس از تعطیلات ملی، با فشار نزولی مواجه شدند. تردیدها بر سر جنگ تجاری چین و آمریکا نیز بازارهای جهانی را پرمخاطره نگاه داشته است.»

طبق داده‌های Chemorbis، قیمت‌های نقدی اتیلن در آسیا و آمریکا در طی دو هفته گذشته کاهش ‌یافته است. یکی از تبدیل‌کنندگان ترکیه اظهار داشت: «سه‌ماهه پایان سال، با کاهش قیمت‌های اتیلن، قیمت‌های انرژی و صحنه ضعیف در بازارهای جهانی، آغاز شد. در طی ماه‌های باقی‌مانده برنامه‌ای برای خرید محموله‌های راه دور نداریم.»

احتمال ضعف بازار در پایان سال، بازار ضعیف فصلی دورنمای میان‌مدت را تاریک کرد

ازآنجایی‌که چندین معامله‌کننده بازار در حال آماده‌سازی برای شرکت در نمایشگاه بازرگانی که از 12 تا 16 اکتبر در دوسلدورف آلمان دایر خواهد بود، می‌باشند، انتظار نمی‌رود در هفته آتی شاهد فعالیت خاصی باشیم.

خریداران پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های نوامبر و دسامبر با قیمت‌های کمتری روبه‌رو باشند. احتمال می‌رود در پایان سال شاهد کاهش ذخایر انبارها از سوی فروشندگان باشیم، که این نقطه‌نظر را حمایت می‌کند. یکی از خریداران گفت: «از ماه نوامبر به پایان سال معمولاً استفاده از پلی‌اتیلن کاهش میابد. بی‌ثباتی لیر در برابر دلار آمریکا در میان مسائل سیاسی اخیر موجب شد تا حالت انتظار و رصد خود را حفظ کنیم.»

عرضه محدود می تواند بازار پلی‌اتیلن سبک را حمایت کند

در این میان، کاهش عرضه از سوی خاورمیانه و همچنین شرکت پتکیم، موجب شد تا از آغاز ماه اکتبر گرید های پلی‌اتیلن سبک روند قوی‌تری نسبت به دیگر محصولات پلی‌اتیلن داشته باشند. معامله‌کنندگان اظهار داشتند: «احتمال می‌رود پلی‌اتیلن سبک در غیاب محموله‌ها از خاورمیانه و آمریکا در میان‌مدت، باقوت به روند خود ادامه دهد. ما همچنین شنیدیم که تولیدکننده داخلی اخیراً برای عرضه گرید فیلم با مشکلاتی مواجه شده است.»

 

ارسال نظر