کد خبر : 43496

اشتهای خرید بار دیگر تضعیف شد؛

به دنبال توقف فعالیت‌ها در ترکیه بازار پلی‌پروپیلن آرام شد

به دنبال توقف فعالیت‌ها در ترکیه بازار پلی‌پروپیلن آرام شد

پتروتحلیل-جو بازارهای پلی اولفین ترکیه در اواسط سپتامبر سعودی شد. قیمت‌های نفت خام به دلیل مشکلات اساسی عرضه از سوی شرکت آرامکو نجومی شدند، که این امر در کنار میزان تولید پایین، قیمت‌های بازارهای پلی‌پروپیلن صنایع پایین‌دستی را برای ماه اکتبر افزایش دادند، درحالی‌که اخیراً رویه تغییر کرده است. 

اشتهای خرید در نیمه دوم سپتامبر احیا شد، اما بار دیگر تضعیف شد

به گزارش «پتروتحلیل»، تبدیل‌کنندگان ترکیه به دلیل افزایش قیمت‌ها در میان تشدید مشکلات عرضه از سوی عربستان سعودی و سیر صعودی قیمت‌ها در چین، با نگرانی به‌سوی بازار بازگشتند و اقدام به خرید کردند. اگرچه، احیا قیمت‌ها مقطعی بود. یکی از تاجران در این هفته اظهار داشت: «اکثر خریداران در نیمه دوم سپتامبر به دلیل ترس حاکم بر بازار اقدام به خرید کردند. فعالیت‌ها بعدازآن به‌وضوح کمتر شد.»

افزایش قیمت‌ها از سوی شرکت Petkim سیر قیمت‌ها را صعودی کرد

در 17 سپتامبر شرکت Petkim قیمت‌های محصولات پلی‌پروپیلن خود را 40 دلار در هر تن افزایش داد. اگرچه عموماً این اتفاق با مقاومت خریداران همراه بود، بدون تردید وضعیت توزیع‌کنندگان را بهبود بخشید.

افت قیمت‌های نفت خام دورنمای بازار را تحت‌الشعاع قرار داد

افت قیمت‌های انرژی برای مدتی تولیدکنندگان را تحت پوشش خود قرارداد و همچنین سیر صعودی قیمت‌ها در ترکیه را محدود کرد. بهبود کلی عرضه نفت خام از شرکت آرامکو عربستان پیش‌بینی‌های افزایشی قیمت‌ها در اکتبر را تحت تأثیر قرار داد، و همچنین موجب تعدیل قیمت‌های صعودی تعدادی از فروشندگان در این هفته شد.

قیمت‌های نفت خام به دلیل پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی که نشان‌دهنده کاهش تدریجی رشد اقتصاد جهانی بود، افت کردند. عامل دیگری که باعث کاهش قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی شد، گزارش‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان داد، ذخایر انبارها در اواخر سپتامبر بیش از انتظار افزایش‌یافته‌اند.

معامله‌کنندگان در انتظار بازگشت چین از تعطیلات

حالا که وضعیت تقاضا در ترکیه ضعیف است، معامله‌کنندگان توجهات خود را به‌سوی چین متمرکز کرده‌اند. انتظار می‌رود معامله‌کنندگان چینی بعد از تعطیلی یک‌هفته‌ای در هفته آتی بر سر کار بازگردند.

یکی از تولیدکنندگان اشاره داشت: «ازآنجایی‌که شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها در بازه پایینی بودیم، نمی‌توانیم بگوییم که قیمت‌های پلی‌پروپیلن به میزان‌های ماه سپتامبر بازگشته‌اند. اگرچه، وضعیت نامشخص بعد از تعطیلات در چین، تحت تأثیر پیش‌بینی از افزایش قیمت‌های داخلی و کاهش قیمت‌های نفت خام می‌تواند سیر صعودی را در ترکیه بیش‌ازپیش مختل کند.»

تعدادی از معامله‌کنندگان تائید کردند: «مقاومت تبدیل‌کنندگان ما را مجبور به عقب‌نشینی از قیمت‌های اولیه خود کرد. به دنبال آرام شدن سیر صعودی در چین درست پیش از تعطیلات، در نظر داریم روند تحولات در این کشور را نظارت کنیم.» پیش از تعطیلات، بازار پلی‌پروپیلن وارداتی چین عمدتاً روندی ثابت را در کنار افزایش قیمت‌های سعودی برای محموله‌های ماه اکتبر، نشان داد.

ارسال نظر