کد خبر : 43469

آیا افزایش‌های احتمالی قیمت‌های ماه اکتبر در بازار پلی اتیلن ترکیه هضم و جذب خواهند شد؟

آیا افزایش‌های احتمالی قیمت‌های ماه اکتبر در بازار پلی اتیلن ترکیه هضم و جذب خواهند شد؟

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی اتیلن در اواخر سپتامبر رشد یافت چراکه بسیاری از فروشندگان از اعلام قیمت‌های رسمی خود امتناع کردند.  این مسئله بعد از آن اتفاق افتاده که در اواسط ماه جاری عرضه‌کنندگان عربستانی به دلیل از اختلالات ایجادشده در تولید نفت در آرامکو از کاهش سهمیه‌های تخصیصیِ خبر داده بودند. عدم حضور عرضه‌کنندگان اصلی در بازار موجب شد هفته‌ی گذشته سطح فعالیت‌ها بالاتر برود چراکه خریداران، از ترس افزایش قیمت‌ها در ماه اکتبر، در بازار پرس‌وجوهای بیشتری به دنبال محصولات و قیمت‌ها به عمل آوردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه این هفته از میزان این نوع خریدهای برخاسته از ترس کاسته شده ، اما مادامی که مسئله‌ی عرضه در بازار یک عامل نگران‌کننده باشد، پیشبینی‌ها همچنان حاکی از افزایش قیمت‌ها خواهد بود. یکی از کارگزاران یک تولیدکننده در خاورمیانه از تصمیم این تولیدکننده برای افزایش 30 تا 40 دلار در هر تنیِ قیمت‌هایش نسبت به آخرین معاملات سپتامبر خبر داده است. خریداران تأیید کردند یک تولیدکننده‌ی دیگر نیز در این منطقه ارسال محموله‌های سپتامبر خود را به ماه اکتبر موکول کرده است.

افزایش‌های قابل‌ملاحظه‌ی 40 تا 60 دلار در هر تنی از جانب یک تولیدکننده‌ی بزرگ عربستانی برای بازار چین نیز موجب قوت گرفتن انتظارات برای اعمال افزایش‌های مجدد توسط فروشندگان شد. یکی از تاجران بزرگ اظهار داشت: «بازار پلی اتیلن ترکیه، از زمانی که در اوایل ماه جاری قیمت‌های برخی گریدها به پایین‌ترین نرخ خود در ده سال اخیر رسیدند، همچنان نرخ‌های پایین خود را حفظ کرده است. انتظار برای افزایش مختصر نرخ قراردادهای اتیلن اروپا نیز موجب قوت گرفتن این پیش‌بینی‌ها شده است، اگرچه تقاضا نیز نقشی کلیدی در عملی شدن یا نشدن افزایش‌های بیشتر در معاملات پلی اتیلن ماه اکتبر ایفا خواهد کرد.»

برخی معامله‌کنندگان به برطرف شدن مشکلات در عرضه‌ی نفت خام سعودی آرامکو اشاره کردند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت روند تولید معمول خود را از سر گرفته است. آن‌ها اظهار داشتند: «اگر با نزدیک شدن به پایان سال فعالیت‌ها در بازار ترکیه بیش از این کاهش یابد، ممکن است قیمت‌ها افزایش چندان زیادی نداشته باشند.» همچنین، باید به این مسئله نیز توجه کرد که تولید داخلی پلی اتیلن در چین طیِ تعطیلات نیز ادامه خواهد داشت؛ و همیشه این‌طور بوده این تولیدات موجب خواهد شد که، بعد از تعطیلات یک‌هفته‌ای و با بازگشت تاجران به بازار، با فراوانی عرضه روبه‌رو شویم.

ارسال نظر