کد خبر : 43439

جلسه هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی اروند برای خریداران؛

افزایش ذخایر پی وی سی سازهای ایرانی/ پی وی سی 800 دلاری فرمولان آمریکایی برای بازار ترکیه

افزایش ذخایر پی وی سی سازهای ایرانی/ پی وی سی 800 دلاری فرمولان آمریکایی برای بازار ترکیه

پتروتحلیل- در حالی ذخایر پی وی سی در پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی به شدت افزایش یافته است که برخی از منابع خبری از برگزاری جلسه ای فردا در نمایشگاه ایران پلاست با میزبانی هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی اروند برای خریداران خبر می دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، گفته می شود در این جلسه قرار است درباره فرمولی برای فروش، تخفیفات و فروش های اعتباری با توجه به شرایط موجود در این بازار صحبت شود.

این در حالی است که گفته می شود ذخایر پی وی سی پتروشیمی اروند به 80 هزارتن نزدیک شده، پتروشیمی غدیر با 20 هزارتن ذخیره و کاهش حجم تولید به میزان 25 درصد روبه رو است و روزانه 300 تن پی وی سی تولید می کند، ذخایر پتروشیمی بندرامام هم برای گرید 60 به 10 هزارتن و برای گرید 65 هم حدودا به 10 هزارتن رسیده است.

در همین حال پتروشیمی اروند پیش تر تخفیفات خود را برای عرضه به بازار داخل آغاز کرد و توانست بیش از پی وی سی سازهای دیگر محصول خود را به فروش برساند، به نظر می رسد راهکار پتروشیمی اروند برای مقابله با رکود موجود در بازار ایران، روشی مناسب در شرایط فعلی باشد؛ چرا که پتروشیم یاروند توانست هفته گذشته 3 هزارتن پالت، 2 هزارتن جامبو و محصولات آف گرید خود را به فروش برساند.

گر چه برخی از اخبار نیز درباره کاهش خوراک EDC پتروشیمی غدیر است؛ با این حال به نظر نمی رسد در شرایط فعلی که اروند و پتروشیمی بندرامام EDC غدیر را تامین می کنند، این مجتمع مشکلی برای تامین خوراک خود داشته باشد.

به نظر می رسد صادرات شرکت های پی وی سی ساز با توجه به کاهش قیمت های جهانی و همچنین سخت تر شدن مبالادت، به شدت کاهش یافته است. در همین حال فرموسا نیز قیمت پی وی سی را تا 900 دلار  برای محموله های اکتبر کاهش داده و از سوی دیگر یوزانس های 6 ماهه و نداشتن تعرفه نیز از دلایلی است که مشتریان بیشتری را جذب کرده است.

این در حالی است که محموله های ایرانی حدودا 780 دلار در هر تن و درب کارخانه با پیش پرداخت های 50 درصدی ارایه داده می شود که به اعتقاد معامله گران رقم بالایی در شرایط فعلی محسوب می شود، چرا که فرمولان آمریکایی در بازار ترکیه محموله های پی وی سی خود را با نرخ های 800 دلار در هر تن و تحویل ترکیه به خریداران ارایه می دهد.

محموله های پی وی سی ایران به مقصد ترکیه و تحویل بندرمرسین حدودا 860 دلار در هر تن رقم می خورند و از این رو خریدار ندارند.

در بازار داخلی پی وی سی ایران هم بازار آرامش دارد و معامله گران قیمت پی وی سی های موجود را 9 هزار و 600 تومان در هر کیلو عنوان می کنند، به نظر می رسد اکثر خریداران محموله های پی وی سی در هفته های اخیر و پس از اعمال تخفیف از سوی اروند به امید بازگشت قیمت ها و با توجه به اینکه احتمالا نرخ ها در کف قیمتی خود قرار دارند، خریداری و ذخیره می شود.

با این حال تعداد زیادی از کارشناسان بازار پی وی سی انتظار ندارند بازار داخلی پی وی سی تا آذرماه تغییرات خاصی را تجربه کند.

ارسال نظر