کد خبر : 43422

جزییات نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛

۴۰ میلیارد دلار سرمایه لازم برای جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی

۴۰ میلیارد دلار سرمایه لازم برای جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص برنامه های آتی صنعت پتروشیمی، به جهش دوم و سوم پتروشیمی اشاره کرد وگفت: جهش اول در سال 75 تا 85 اتفاق افتاد و شاهد افزایش ظرفیت چشمگیری در این عرصه بودیم. سپس با آغاز دوره قبل ریاست جمهوری، در سال 92 موفق شدیم تا ظرفیت 57 میلیون تنی را محقق کنیم. 

محمدی در خصوص جهش دوم صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ ریزی انجام شده در جهش دوم این صنعت، ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می ‌رسد و درآمد ۱۷ میلیارد دلاری کنونی محصولات پتروشیمی را به ۲۵ میلیارد دلار می‌ رساند.

وی از بهره برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی از امسال تا ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: علاوه بر طرح پتروشیمی متانول کاوه به عنوان بزرگترین طرح متانول جهان، طرح های الفین ایلام و متانول بوشهر و PVR تخت جمشید امسال افتتاح خواهند شد. علاوه بر آن، با تحقق این جهش، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۵۶ به ۸۳ مجتمع می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه به پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ اجرایی خواهند شد، اشاره و اظهار کرد: ۲۶ پروژه پتروشیمی با درصد پیشرفت مختلف وجود دارد که با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از آنها ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۳۳ میلیون تن و ارزش کل محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

محمدی از صدور ۴۰ مجوز طرح پتروشیمی خبر داد و افزود: این طرح ها، در مرحله تأمین سرمایه و فناوری هستند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی این مجوزها را از محاسبه جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی خارج کرده است.

وی به مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق جهش دوم و سوم اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جهش دوم ۱۷ میلیارد دلار و طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی ۲۳ میلیارد دلار است. در مجموع حجم سرمایه‌گذاری در دست اجرای کنونی صنعت پتروشیمی ۴۰ میلیارد دلار است که ۱۳ میلیارد دلار آن از منابع داخلی و خارجی فاینانس‌شده است.

محمدی اذعان کرد: تکمیل طرح‌های پتروشیمی جهش دوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

 

بهره برداری از اولین هاب سواحل خزر در مهر 98

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاران به سوالی پیرامون وضعیت طرح هاب در سواحل خزر گفت: طرح هاب سواحل خزر در هفته آینده، نهایی سازی شد و وزیر نفت بشدت بر فعالیت تولید پتروشیمی در استان‌های شمالی با رعایت موارد محیط زیستی تاکید داشته و دارند. خوشبختانه در هفته‌های اخیر برنامه ریزی‌ها انجام و تامین مالی آن توسط سرمایه گذار داخلی انجام خواهد شد.

او ادامه داد: سالهاست روی هاب‌های پتروشیمی در شمال کشور کار تحقیقاتی انجام می‌شود و قرار است اولین طرح در استان گیلان و در مهرماه امسال کلید بخورد.

محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی ایجاد توازن پایدار در صنعت پتروشیمی گفت: توسعه متوازن یک شبه رخ نمی‌دهد و نیازمند برنامه ریزی دقیق است. باید هم زمان با توسعه کمی، کیفیت کار را نیز بالا ببریم. برنامه ریزی‌ها در جهش اول مقرر کرده تا تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۵۶ مجتمع به ۸۳ مجتمع افزایش پیدا کند. از تعداد کنونی مجتمع پتروشیمی، ۵۴ مجتمع پتروشیمی تولیدی است و ۲ مجتمع وظیفه تولید خوراک و سرویس دهی به این ۵۶ مجتمع را بر عهده دارند.

وی در خصوص عرضه اتان به یکی از خبرنگاران اینگونه پاسخ داد که نباید اتان را در کشور به تنهایی عرضه کنیم بلکه باید این خوراک همراه با خوراک های ترکیبی به صنایع اختصاص پیدا کند.

به گفته محمدی، باید به سمت تولید و عرضه آروماتیک و اتان به همراه مایعات و بوتات نیز فکر کنیم، در نتیجه اتان را به صورت انضمام با سایر میعانات عرضه خواهیم کرد، در جهش سوم بحثی تحت عنوان جهش طلایی اِتان رخ خواهد داد تا از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲به تولید اِتان مازاد دست پیدا کنیم و تا سال ۱۴۱۵ به تولید روزانه بیش از ۵ میلیون تن اتان مازاد در سال برسیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: همزمان با توسعه حوزه تولیدات اِتانی در حال تکمیل ۳ طرح NGL هم هستیم. ناگفته نماند که هر طرحی را در شرایط کنونی قاول به مجوز نمی دانیم و به دنبال طرح هایی هستیم که گاز خارج شده از مشعل های درحال سوخت نفت را به چرخه تولید های پتروشیمی بازگرداند.

افزایش میزان تولید صنایع پتروشیمی از ۶۵۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه

وی به وضعیت اجرایی شدن طرح‌های پتروشیمی تا پایان دولت دوازدهم اشاره و عنوان کرد: قرار بر این است تا میزان تولید صنایع پتروشیمی از ۶۵۰ هزار بشکه (۳۳ میلیون تن) به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

محمدی همچنین خصوصی سازی مجتمع های پتروشیمی را اتفاقی مبارک و صحیح دانست و گفت: در حال حاضر شرایط مطلوبی بر خصوصی سازی شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی حاکم است. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به ابراز نگرانی یکی از خبرنگاران مبنی بر تامین خوراک در بازه زمانی 98 تا 1404، گفت: ما برای طرح های جدید مشکلی در تأمین خوراک نداریم و نهایت تلاش را برای مساعدت در این زمینه خواهیم داشت. 

محمدی در خصوص قیمت گذاری در فروش خوراک مایع و گاز افزود: این قیمت گذاری تحت قانون و مصوبات رسمی انجام می‌شود؛ حتی تا محدوده‌ای هم تخفیف ۳۰ درصدی را برای خوراک پتروشیمی گاز داده ایم.

وی ادامه داد: برای همکاری با شرکت‌هایی که در صنایع پتروشیمی طرح‌های نوینی دارند صندوق تخصصی با همکاری بانک تجارت در مرحله تاسیس است.

محمدی در پایان به شرایط بازارجهانی فروش اقلام پتروشیمی پس از حادثه آرامکو عربستان اشاره‌ای کرد و گفت: این اتفاق در کوتاه مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت و باید دید که چه زمانی تاسیسات آرامکو دوباره به چرخه تولید بازخواهد گشت.

 

ارسال نظر