کد خبر : 43334

جنگ کاهش قیمت ها؛

پلیمرها در آستانه ورود به کانال 600 دلار

پلیمرها در آستانه ورود به کانال 600 دلار

پتروتحلیل- قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی همچنان به افت خود ادامه می دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی اتیلن های سنگین تزریقی در بازار چین و هفته جاری وارد کانال 700 دلاری شده و به رقم 790 تا 800 دلار در هر تن سی اف آر رسیدند.

همچنین پلی اتیلن های سبک خطی 800 تا 820 دلار در هر تن و پلی اتیلن سبک فیلم و پلی اتیلن های سنگین بادی هم 850 تا 920 و 810 تا 890 دلار در هر تن سی اف آر گزارش شده اند.

با توجه به اینکه قیمت های پلیمرها در بازار چین براساس سی اف آر است، هزینه های حمل و بندر نیز که حدودا 70 دلار است از آن کسر می شود و در نتیجه نت بک پتروشیمی ها عملا به 700 دلار کاهش می یابد. از سوی دیگر محموله های پتروشیمی های ایرانی با تخفیف 10 تا 20 دلاری به بازار چین که در آن قیمت ها به صورت فرمولی است، فروخته می شود و عملا سبب می شود تا قیمت محصولات پلیمری به صورت FCA  به کانال 600 دلار وارد شود.

مثلا پلی اتیلن های سنگین تزریقی در بازار چین که به رقم 790 دلار در هر تن و در هفته جاری رسیده اند، 70 دلار هزینه های حمل و THC (بندری) و همچنین تخفیف از آن کسر می شود و در نتیجه به نظر می رسد که پلی اتیلن ها در آستانه ورود به کانال 600 دلاری قرار گرفته اند.

به این ترتیب ما عملا شاهد سقوط نت بک برخی از محصولات پتروشیمی ها تا زیر 700 دلار و ورود به کانال 600 دلاری هستیم و با ادامه روند فعلی پیش بینی می شود نت بک گریدهای دیگر نیز در هفته های آتی در کانال 600 دلار قرار بگیرد.

در بازار ترکیه هم در هفته جاری پلیمرها به روند نزولی خود ادامه دادند، به طوری که پلی اتیلن سنگین F7000 که همواره بیشترین نرخ صادرات پلی اتیلن های ایران را به خود اختصاص می داد تا مرز 930 دلار تحویل ترکیه سقوط کرد.

اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی در ایران معتقدند با ادامه تنش ها بین آمریکا و چین، فشار بر بازار پتروشیمی افزایش یافته و احتمال ورود قیمت پلیمرها به کانال 600 دلار برای پلی اتیلن ها وجود دارد.

این در حالی است که بحران سقوط قیمت ها، پتروشیمی ها را برای صادرات با مشکلاتی مواجه کرده است. افت شدید قیمت یوآن و کاهش نرخ ها سبب شده تا نگرانی از رکود در بازارهای جهانی قوت بگیرد.

 

 

ارسال نظر