کد خبر : 43308

ناپایداری قیمت‌های صنایع بالادستی به دلیل عدم وجود روند کلی در بازار؛

پایین ترین قیمت پلی اتیلن ترفتالات صادراتی در چین و در3 سال گذشته

پایین ترین قیمت پلی اتیلن ترفتالات صادراتی در چین و در3 سال گذشته

پتروتحلیل-معامله‌کنندگان در بازارهای پلی اتیلن ترفتالات آسیا در اواخر هفته‌ی گذشته رفته رفته محتاطانه‌تر رفتار کردند، و برخی این احتمال را در نظر گرفتند که روند کاهشی فعلی ممکن است بعد از 6 هفته کاهش‌های پیاپی دیگر به پایان خود نزدیک شده باشد.

آغاز روند کاهشی از اوایل ماه جولای به دلیل شرایط منفی مربوط به هزینه‌های خوراک و سطح تقاضا

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌ها در چین به دلیل ضعیف بودن تقاضا و هزینه‌های خوراک از اوایل ماه جولای در روندی همواره کاهشی به سر برده‌اند. علاوه بر این‌ها، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی در چین به پایین‌ترین سطح خود از ماه می سال 2017 تاکنون رسیده است.

با وجود این، اخیراً تاجری چینی بیان داشته است که پس از این کاهش‌های پیاپی، تعدادی از عرضه‌کنندگان قیمت‌های‌شان را ثابت نگه داشته‌اند. این تاجر همچنین گفته مذاکرات اخیراً-انجام‌گرفته بر سر قیمت‌ها حاکی از بی‌ثباتی در بازار بوده است.

تأخیر در اعمال برخی تعرفه‌های وارداتی موجب دلگرمی در بازار شده است

با تعویق تعرفه‌های وارداتی اضافی آمریکا برای چندین مورد از محصولات چینی ازجمله پلی استر، اندکی امید به بازار‌های صنایع بالادستی بازگشته است و مذاکرات تاجران در بازار‌های صنایع پایین‌دستی به امید حصول ثبات در قیمت‌ها آغاز شده است.

علاوه بر این مسئله، پس از سخنان و گزارش‌های مقامات آمریکایی مبنی‌بر ازسرگیری مذاکرات اساسی با چین، امیدهای تازه‌ای به مذاکرات تجاری ایجاد شده است.

هر دو طرف موافقت کرده‌اند که مذاکرات تجاری را در ماه جولای آغاز کنند. این مذاکرات در ماه می با شکست مواجه شده بود.

ناپایداری قیمت‌های صنایع بالادستی به دلیل عدم وجود روند کلی در بازار

هفته‌ی گذشته شیب کاهش‌ها در قیمت‌های پارازایلین بازار نقدی (FOB کره) اندکی کمتر شد. این مسئله را عمدتاً به ناپایداری قیمت‌های نفت خام نسبت داده‌اند که باعث محدودیت در عرضه در این منطقه شده است. ضمناً، قیمت‌های مونو اتیلن گلیکل در بازار نقدی، پس از فاصله گرفتن از پایین‌ترین نرخ خود در یک دهۀ اخیر، اوایل هفته‌ی گذشته نیز روند افزایشی خود را ادامه دادند.

شاخص‌های نفت خام نیز به دلیل بلاتکیفی‌های ناشی از تنش‌های کنونی در خاورمیانه، هفته‌ی گذشته را با افزایش به پایان بردند. با وجود این، اطلاعات نشان می‌دهد شاخص‌های جهانی، علی‌رغم این افزایش هفتگی، همچنان کاهشی هستند، چراکه قیمت‌ها در اوایل ماه آگوست به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژانویه تاکنون رسیده بودند.

توجه تاجران به مسائل اقتصادی

با وجود این، اکثر معامله‌کنندگان با توجه به شرایط این اقتصادهای بزرگ همچنان محتاط باقی مانده و اظهار داشته‌اند که بعید است رویکرد فعلی به بازار – تحت تأثیر هراس از رکود اقتصادی – موجب ایجاد روند افزایشی در قیمت‌ها بشود.

همچنین، تاجری اعلام کرد که رقم‌های بالایی که اواخر هفته‌ی گذشته گزارش شده بود پاسخی از خریداران دریافت نکرد. وی افزود قیمت‌ها در حال حاضر سطح خود را حفظ کرده‌اند و هیچ نشانه‌ی موثقی مبنی بر احیای قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد.

 

ارسال نظر