کد خبر : 43300

استمرار کاهش‌ها در بازار پلی اتیلن ترکیه به تأثیر از محموله‌های ارزان آمریکا و بی‌رمق بودن تقاضا؛

پایین ترین قیمت برای پلی اتیلن سنگین فیلم در 10 سال گذشته

پایین ترین قیمت برای پلی اتیلن سنگین فیلم  در 10 سال گذشته

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی اتیلن در ترکیه روند کاهشی خود، که دیگر بیش از 3 ماه است که طول کشیده، را در نخستین هفته‌ی کاری بعد از تعطیلات عید قربان نیز حفظ کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، عوامل کاهشی اصلی که بر بازار فشار وارد آورده‌اند، ناامیدکننده بودن تقاضا و قیمت‌های مناسب و جذاب محصولات آمریکایی، خصوصاً پلی اتیلن سنگین گرید فیلم، بوده‌اند. کاهش‌ها در بازار پلی اتیلن چین نیز به این مسئله دامن زد.

قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی معادل پایین‌ترین نرخ خود در دهه‌ی اخیر

بنا بر اطلاعات ما، قیمت‌های کنونی بازار وارداتی برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم و پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم، به لحاظ نرخ متوسط هفتگی، به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه سال 2009 تاکنون رسیده‌اند. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد پلی اتیلن سنگین گرید فیلم، که شدیدترین کاهش‌ها را تجربه کرده است، حالا در پایین‌ترین نرخ خود از ماه ژانویه سل 2009 تاکنون قرار دارد.

ضعف در بازار چین و رکود در بازارهای محصولات نهایی باعث کناره‌گیری خریداران از بازار شده است

سطح پایین معاملات در پی افزایش نگرانی‌های اقتصادی ناشی از جنگ تجاری با آمریکا، بازار پلی اتیلن چین در ماه آگوست را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. این مسئله علی‌رغم برخی پیشبینی‌ها مبنی بر افزایش احتمالی سطح تقاضای پلی اتیلن در نیمه‌ی دوم ماه آگوست به تاثیر از پیش رو بودن فصل رونق بازار فیلم‌های کشاورزی اتفاق افتاد.

قیمت‌های وارداتی این هفته در این کشور 30 دلار در هر تن کاهش داشتند چراکه کاهش سنگین نرخ برابری یوان/دلار، بالا بودن ذخایر انبارهای داخلی و افت در بازار معاملات آتی بورس کالای دالیان باعث شد اکثر خریداران چینی از بازار کناره بگیرند. همچنین، نبود حمایت از جانب قیمت‌های صنایع بالادستی موجب تشدید این شرایط شد چراکه قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی (CFR آسیا) در یک هفته 60 دلار در هر تن افت داشت.

عامل دیگری که میزان خرید تبدیل‌کنندگان ترکیه‌ای را محدود کرد نامناسب بودن تقاضای بازار محصولات نهایی بود. یکی از تولیدکنندگان مواد بسته‌بندی اظهار داشت: «علی‌رغم امیدهایی که داشتیم، تاکنون تقاضای خرید مصرف‌کنندگان نهایی بعد از عید از پایین بوده است. علاوه بر این، غیبت طولانی‌مدت خریداران اروپایی به دلیل تعطیلات تابستانی در کسب‌وکار صادراتی ما مشکل ایجاد کرده است.»

 

ارسال نظر