کد خبر : 43263

قفل بر بازار DOPسازان؛

بازار DOP سازان قربانی سود بیشتر شد!

بازار DOP سازان قربانی سود بیشتر شد!

پتروتحلیل- در حالی سومین محموله دی اتیل هگزانول وارداتی پتروشیمی شازند با حجم 1100 تن هفته گذشته به صورت سلف عرضه شد که معامله گران برای خرید این محموله 12 درصد رقابت کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، و به اعتقاد بازیگران بازار، در حالی خریداران محموله های پیشین پتروشیمی شازند همچنان در برابر افت قیمت ها مقاومت می کنند که خرید DOP در بازار ایران با نرخ 19 هزارتومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده همچنان برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

از این رو اکثر تولیدکنندگان در بازار ایران در انتظار کاهش قیمت های DOP تا حدود 14 تا 15 هزارتومان در هر کیلو به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند و معتقدند بالاخره مقاومت خریدارانی که پیش تر محموله های دی اتیل هگزانول را با نرخ های بالا خریداری کرده اند، شکسته خواهد شد.

این در حالی است که پتروشیمی شازند همچنان در اورهال به سر می برد، اما در بازار ایران حجم دی اتیل هگزانول وارداتی افزایش یافته است،به طوری که احتمالا واردات دی اتیل هگزانول به 4 هزارتن رسیده باشد. البته تولیدکنندگان با این سوال که چه زمانی پتروشیمی شازند دوباره به مدار تولید باز خواهد گشت، روبه رو هستند و جواب قطعی ای برای آن ندارند، همچنین این سوال که آیا نرخ واقعی DOP در بازار ایران چقدر باید باشد، یکی دیگر از سوالاتی است که با اطمینان خاطر نمی توان به آن جواب درستی داد.

با این حال پتروشیمی فارابی نیز که در ماههای اخیر دی اتیل هگزانول وارد کرده بود، حجم زیادی از DOP را در مخازن خود ذخیره کرده است، معامله گران حجم DOP ذخیره شده در مخازن فارابی را 70 درصد عنوان می کنند، به نظر می رسد فروش های قبلی DOP توسط پتروشیمی فارابی با نرخ های حدودا 22 هزارتومان در هر کیلو، آنها را نیز به مقاومت در برابر کاهش نرخ ترغیب می کند. چرا که همچنان نرخ پیشنهادی پتروشیمی فارابی با وجود افت قیمت در بازار داخلی ایران هنوز در محدوده 21 هزارتومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

این در حالی است که تعداد زیادی از تولیدکنندگان در بازار داخلی ایران که مشتریان صادراتی خود در بازارهای آسیایی را از دست داده اند، دیگر رمقی برای ادامه فعالیت تا زمان کاهش نرخ ها ندارند.

به گفته این گروه بازار صادراتی DOP در ماههای اخیر و با افزایش نرخ دی اتیل هگزانول و مشکلات خرید این کالا از بورس برای مصرف کنندگان از دست رفته است. در بیشتر موارد ترکیه جایگزین صادرکنندگان ایرانی شده است. به این ترتیب بازار داخلی DOP ایران به دلیل چالش هایی که در ماههای گذشته با آن روبه رو بود، عملا غیرفعال و قفل شده است.

تعدادی از مصرف کنندگان احتمال می دهند با توجه به تعطیلات در کشورهای همسایه و همچنین بازار بی رمق داخلی، احتمال نرخ DOP در ایران کاهش یابد.

با این حال به نظر می رسد بیشتر مصرف کنندگان در بازار DOP به دلیل افزایش نرخ دی اتیل هگزانول، عرضه های اندک پتروشیمی شازند و ورود دلالان به این بازار آسیب دیده و قادر به فعالیت دوباره نباشند. اکثر مصرف کنندگان سیاست های غلط تصمیم گیری در خصوص عرضه دی اتیل هگزانول را در بورس کالا عامل اصلی از دست رفتن بازارهای صادراتی و همچنین بیکاری کارگران صنایع پایین دست می دانند، اتفاقی که همچنان پاسخ گویی برای آن پیدا نمی شود! این بازار اسم کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی را در سال های گذشته یدک می کشد، اما واقعا چه ارگان یا سازمانی باید به خلاف های این چنینی که نتیجه آن نابودی صنایع پایین دست است رسیدگی کند؟ 

 

ارسال نظر