کد خبر : 43181

چالش های بازار دی اتیل هگزانول در ایران/ کارنامه ناموفق پتروشیمی شازند در بازار دی اتیل هگزانول

چالش های بازار دی اتیل هگزانول در ایران/ کارنامه ناموفق پتروشیمی شازند در بازار دی اتیل هگزانول

پتروتحلیل- در حالی کشمکش های عرضه دی اتیل هگزانول پس از آرامش بازار DOP سازها و افت قیمت تا مرز 17 هزار و 500 تومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دوباره از هفته گذشته با عدم عرضه پتروشیمی شازند آغاز شد که امروز نرخ DOP در بازار داخلی ایران به 22 هزار تومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، باوجود واردات دی اتیل هگزانول از سوی پتروشیمی شازند، فارابی و برخی دیگر از مصرف کنندگان در بازار، همچنان بازار DOP سازها با چالش های بسیار روبه رو است. برخی از مصرف کنندگان می گویند: با وجود ورود پتروشیمی شازند به اورهال از امروز و انباشت دی اتیل هگزانول در مخازن این مجتمع، اما از هفته گذشته پتروشیمی شازند از عرضه دی اتیل هگزانول در بورس کالا امتناع می کند.

 این در حالی است که پیش تر معاون وزیرصنعت آنها را مکلف کرد تا پایان اورهال 1320 تن دی اتیل هگزانول در بورس کالا و به صورت هفتگی عرضه کنند. به نظر می رسد با وجود اینکه در هفته ها و ماههای گذشته همواره دی اتیل هگزانول شازند با قیمت هایی نجومی خریداری شده، کاهش رقابت برای این کالا در دو هفته اخیر یکی از دلایلی است که سبب امتناع این مجتمع از عرضه شده است. این در حالی است که صادرات DOP سازها به شدت کاهش یافته، صنعت کفش دچار توقف شده و تعداد زیادی از کارگران واحدهای تولیدی بیکار شده اند.

به نظر نمی رسد ورود نهادهای نظارتی، تصمیمات کمیته تنظیم بازار پتروشیمی و جلسات مکرر در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آرامش بازار DOP سازها نتایجی داشته باشد؛ چرا که همچنان پتروشیمی شازند و بورس کالا ساز خود را می نوازند!

این در حالی است که به جز چالش های عرضه دی اتیل هگزانول در ماههای اخیر، کشمکش های تغییر مدیر عامل این مجتمع هم به این موضوعات اضافه شده است؛ گفته می شود گر چه مدیرعامل این شرکت بازنشسته است و کارنامه غیرقابل قبولی در بازار دی اتیل هگزانول  از خود بر جای گذاشته است، اما همچنان در این مسند به کار خود ادامه می دهد!

 

ارسال نظر