کد خبر : 43176

سال 2018، عربستان 3/8 میلیون تن پلیمر به چین صادر کرده که حدود یک ششم از کل واردات چین است؛

توصیه به شرکت‌های پتروشیمی عربستانی برای تمرکز روی گرید‌های خاص محصولات پتروشیمی برای صادرات به چین

توصیه به شرکت‌های پتروشیمی عربستانی برای تمرکز روی گرید‌های خاص محصولات پتروشیمی برای صادرات به چین

پتروتحلیل- بنا به گزارش واحد پژوهش شرکت Riyad Capital، با تحول اقتصاد بازار صادرات به چین، که از نقشی کلیدی برخوردار است، شرکت‌های پتروشیمی تجاری باید تمرکز بیشتری بر گرید‌های خاص محصولات پتروشیمی بگذارند.

به گزارش «پتروتحلیل»، عربستان از ژانویه تا می امسال برترین عرضه‌کننده پلیمرها به چین  بوده است و میزان صادراتش نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته و به حدود 2 میلیون تن رسیده که این میزان یک پنجم کلِ واردات پلیمر چین محسوب می‌شود. طی سال 2018، عربستان 3/8 میلیون تن پلیمر به چین صادر کرده که حدود یک ششم از کل واردات چین است.

واحد پژوهش Riyad Capital انتظار دارد تقاضای چین برای گریدهای غیرخاص یا معمولی محصولات پتروشیمی همچنان سودهای مناسبی برای شرکت‌های پتروشیمی عربستانی داشته باشد اما معتقد است رشد آن هم‌راستا با رشد تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه‌ی دوم امسال نسبت به سال گذشته 6/2 درصد رشد داشته که در سه دهه‌ی اخیر کمترین میزان به شمار می‌رود.

اما این واحد پژوهش در نگاه به آینده، انتظار دارد تقاضای چین برای گریدهای خاص در میان‌مدت از میزان رشد تولید ناخالص داخلی پیشی بگیرد و دلیل آنکه به شرکت‌های پتروشیمی عربستانی توصیه کرده بر این محصولات تمرکز کنند همین است.

این واحد پژوهش، از میان عوامل  مؤثر در این تغییر در محور اقتصادی چین، به گذار از الگوی رشد سرمایه‌گذاری/صادرات به مدل مبتنی بر اقتصادی داخلی اشاره کرد که با هدف تبدیل عنصر مصرف به عامل اصلی محرکه‌ی رشد اقتصادی صورت گرفته است.

توسعه‌ی سریع اقتصادی چین نیز با شهر‌سازی و رشد چشمگیر درآمد از مواد یک‌بارمصرف همراه شده است. از آنجا که بخش بزرگی از جمعیت این کشور تبدیل به طبقه‌ی متوسط شده‌اند، تقاضا برای محصولاتی مثل محصولات مراقبت از خانه و بهداشت شخصی و وسایل آرایشی و وسایل الکترونیک بیشتر شده که همگی به گریدهای خاص پتروشیمی وابسته‌اند.

گریدهای خاص پتروشیمی برای تولید طیف وسیعی از محصولات الکترونیک حیاتی‌اند و حرکت چین به سمت تولید مواد با ارزش افزوده‌ی بالاتر باعث رشد تقاضا خواهد شد.

 

ارسال نظر