کد خبر : 43154

اورهال واحد کراکینگ با بخار فورموسای تایوانی در ماه آینده؛

روند قیمت‌های پروپیلن در بازار نقدی خلاف جهت قیمت‌های آسیا و اروپا

روند قیمت‌های پروپیلن در بازار نقدی خلاف جهت قیمت‌های آسیا و اروپا

پتروتحلیل-به نظر می‌رسد قیمت‌های پروپیلن در بازار نقدی و قیمت‌های بازار آسیا خلاف جهت یکدیگر در حرکت هستند؛ قیمت‌های آسیا به تاثیر از احیای تقاضا و محدودتر شدن موجودی و عرضه روبه افزایش هستند اما در اروپا به دلیل عرضه‌ی مناسب همچنان در روندی کاهشی به سر می‌برند.

بروز نشانه‌های بهبود در بازارهای آسیایی

قیمت‌های پروپیلن در بازار نقدی (CFR چین) از اواسط ماه می امسال شروع به افزایش کرده است و اخیراً به بالاترین میزان خود از ماه فوریه تاکنون رسیده است. قیمت‌های FOB کره‌ی جنوبی نیز پس از طی کردن دوران بی‌ثباتی در اواخر ماه ژوئن، دوباره افزایش داشته است.

عامل افزایش‌ها چیست؟

محدود‌تر شدن عرضه‌ی ناشی از تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده و نشده در ماه می و ماه ژوئن کمک کرده تمایل به خرید به بازار برگردد. واحدهای تولیدی پروپیلن در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه برنامه‌ی زمانی تنگاتنگی برای تعمیرات در ماه جاری دارند و ظرفیت‌های تولید سالانه بالای یک میلیون تن پروپیلن قرار است تا پیش پایان یافتن سه‌ماهه‌ی سوم سال برای انجام تعمیرات تعطیل شوند.

تولیدکننده‌ی بزرگ تایوانی، شرکت پتروشیمی فورموسا، در میان تولیدکنندگانی است که کار تعمیرات را آغاز خواهند کرد. این شرکت قرار است تا ماه آینده واحد کراکینگ‌با‌بخار خود با ظرفیت تولید 515 هزار تن پروپیلن در سال را تعطیل کند و، در صورت تداوم داشتن سطح بالای تقاضا در بازار، این اتفاق ممکن است باعث محدود شدن موجودی در بازار شود.

وضعیتی متفاوت در بازارهای اروپایی

پروپیلن در بازار نقدی اروپا، متفاوت با وضعیت بازارهای آسیایی، از اوایل ماه ژوئن تحت فشار ناشی از ضعیف بودن تقاضا و وضع مناسب عرضه در بازار بوده است. متوسط هفتگی قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های (FD شمال غرب اروپا) اخیراً به پایین‌ترین سطح خود از ماه دسامبر سال 2018 تاکنون رسیده‌اند.

قیمت‌های روبه‌نقصان در بازار نقدی بر قراردادهای ماه جولای تاثیرگذار بوده است

روند کاهشی در بازار نقدی همین حالا هم بر قراردادهای پروپیلن ماه جولای اثر گذاشته است از این رو که این قراردادها در اروپا در اواخر ماه ژوئن با کاهش 80 یورو (91 دلار) در هر تنی همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر