کد خبر : 43137

دورنمای مبهم بازار محصولات پتروشیمی در آسیا

دورنمای مبهم بازار محصولات پتروشیمی در آسیا

پتروتحلیل- انتظار می‌رود بازار پتروشیمی آسیا این هفته روندهای مختلفی داشته باشد. درحالی‌که انتظار می‌رود بَنزَن همچنان تاثیر مثبتی از جانب بالا بودن تمایل به خرید و نیز بالا بودن نرخ‌های بازار چین داشته باشد. به گزارش «پتروتحلیل»، وضعیت پارازایلین به وضعیت ترفتالیک اسید خالص در صنایع پایین‌دستی، که خود تحت تاثیر نوسان اسید ترفتالیک خالص در بازار معاملات آتی ماه سپتامبر بوده است، و همین‌طور کاهشنرختولید پلی اتیلن ترفتالات/پلی استر وابسته است. معامله‌کنندگان، درخصوص اولفین‌ها، به‌دقت شرایط عرضه را تحت نظر خواهند داشت.

آروماتیک‌ها

قیمت‌های پارازایلین آسیایی در روز جمعه با 0/67 دلار کاهش در هر تن نسبت به روز پنج‌شنبه به 837 دلار در هر تن (CFR تایوان/چین) و 818 دلار در هر تن (FOB کره) رسید. شاخص CFR تایوان/چین نسبت به هفته گذشته نیز 1 دلار کاهش ثبت کرد. خریداران، به دلیل کاهش نرخ اسید ترفتالیک خالص چینی در بازار معاملات آتی، محتاط بودند و فروشندگان نیز نسبت به فروش محموله‌های خود تردید داشتند چراکه قیمت‌های نفت خام و نفتا همچنان بالا مانده بود. در بخش خبرهای مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید به اطلاع برسانیم، شرکت JXTG Nippon Oil & Energy اوایل هفته‌ی گذشته واحدهای پارازایلین خود را در کاوزاکی و اُیتا به دلیل مشکلات فنی تعطیل کرده است. مدت این تعطیلی‌ها در حال حاضر مشخص نیست.

در روز جمعه‌ قیمت‌های بَنزَن (FOB کره) نسبت به هفته‌ی گذشته 30 دلار در هر تن رشد داشتند و به 33/660 دلار در هر تن (FOB کره) رسیدند، آن هم به تاثیر از تقاضای خرید بالا برای محموله‌هایی که آگوست بارگیری می‌شوند و نیز به دلیل بالا بودن قیمت‌های بازار داخلی در شرق چین. به گزارش منابع بازار، با پیش رو بودن دوره‌ی اقدام برای کرایه‌ی کشتی‌های باربری به‌منظور ارسال محموله‌های صادراتی به آمریکا در ماه آگوست، پیش بینی می‌شود تاجرانی که در این مسیر مبادلاتی مشغول فعالیت هستند مشتاق خواهند بود تا پیش از فرارسیدن این دوره محصولات موردنیازشان را به صورت مازاد نیز بخرند. با توجه به شرایط در ماه آگوست، وضعیت وارونگی بین ماه آگوست و سپتامبر روز جمعه‌ی گذشته به رقمی بالغ بر 14 دلار در هر تن (FOB کره) رسید.

در بازار شرق چین، این‌طور گزارش شد که روند کاهشی آخرهفته‌ی گذشته در قیمت‌های داخلی «اصلاح قیمت‌ها» بوده است. از روز دوشنبه‌ تا چهارشنبه‌ی گذشته نرخ‌ بازار شرق چین 276 یوان در هر تن رشد داشت اما از روز پنج‌شنبه تا روز جمعه‌ تنها 50 یوان پایین آمد. قیمت‌های سنگین ممکن است همچنان پابرجا باقی بمانند چراکه احتمالاً سطح پایین واردات تا نیمه‌ی دوم ماه جولای استمرار دارد. روند افزایشی هفته‌ی گذشته نیز ناشی از این بوده است که شرکت Sinopec، که یک تولیدکننده‌ی بزرگ بَنزَن است، قیمت خود (با شرایط ex-tank برای بازار داخلی) را در طول هفته دو مرتبه افزایش داد و نهایتاً در روز جمعه به 5،050 یوان در هر تن رساند.

درحالی‌که دورنمای روندهای بازار در در کوتاه‌مدت همچنان مبهم است، قیمت‌های مونومر استایرن آسیایی 50/16 دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته افزایش داشتند و به 1،074 (CFR چین) و 1،034 (FOB کره) در روز جمعه‌ رسیدند. به گزارش منابع مختلف انتظار می‌رود میزان عرضه بیشتر شود؛ همچنین بازار به‌دقت وضعیت عرضه را زیر نظر گرفته خصوصاً بعد از آنکه شرکت پتروشیمی Hanwha Total در کره‌ی جنوبی در اوایل ماه جولای، و بعد از انجام بازرسی‌های ایمنی، واحدهای مونومر استایرن خود را بازگشایی کرده است. مارجین‌های تولید مونومر استایرن همچنان قابل‌توجه است و هفته‌ی گذشته در حوالی نرخ 170 تا 180 دلار در هر تن نوسان می‌کردند.

اولفین‌ها

احتمال می‌رود اتیلن آسیایی نیز این هفته همچنان نرخ بالایی داشته باشد، اما برخی منابع بازار گزارش کرده‌اند احتمالاً این افزایش محدود خواهد بود چراکه فعالیت‌ واحدهای کراکینگ‌با‌بخار، با پایان یافتن فصل تعطیلی واحدهای تولیدی، روبه‌افزایش خواهد گذاشت.

بازار بوتادین آسیا نیز هفته‌ی گذشته 15 دلار در هر تن بالا رفت و قیمت‌های صادراتی برای بازارهای شمال شرق آسیا (به‌جز چین) به 1،120 دلار در هر تن رسید. این اتفاق به دلیل تبادلات فعالانه و محدودتر شدن عرضه در سراسر آسیا حادث شده است.

چندین معامله به انجام رسیدند و محموله‌های فوری‌تر با قیمت‌های بالاتری معامله شدند. بنا بر به گزارش منابع مختلف انتظار می‌رود اگر مشکلات در عرضه برطرف شود بازار همچنان ثبات داشته باشد یا کاهشی شود.

محصولات واسط

انتظار می‌رود قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص آسیا همچنان این هفته نیز به علت بلاتکیفی‌ها و تردیدهای متعدد ناپایدار باشند. بسیاری از تاجران بیان کردند اسید ترفتالیک خالص احتمالاً به روند کاهشی خود در طول این هفته نیز ادامه می‌دهد. در خصوص میزان عرضه، به گزارش یکی از منابع نزدیک به شرکت پتروشیمی و نفت Fuhaichuang در چین، این شرکت تعمیرات خطوط تولید 4/5 میلیون تنی خود را به سه‌شنبه یا چهارشنبه‌ی این هفته موکول کرده است. این تعطیلی اگر مطابق این برنامه انجام شود می‌تواند باعث افزایش قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص شود. در سمت تقاضای بازار نیز، چندین تولیدکننده‌ی پلی استر و پلی اتیلن ترفتالات (گرید بطری) اظهار داشتند کاهش نرخ تولید به علت افت در مارجین‌های سوددهی، قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. تقاضا در کل زنجیره‌ی پلی استر روبه‌کاهش بوده است و در آخر هفته‌ی گذشته نسبت فروش-به-تولید به طور متوسط 20 درصد بوده است.

با افزایش 10 دلاری مونو اتیلن گلیکل آسیا نسبت به هفته گذشته، نرخ این محصول به تاثیر از رویکرد صعودی در بازار، در روز جمعه‌ی هفته گذشته به رقم 546 دلار در هر تن (CFR چین) رسید. به گزارش منابع مختلف انتظار می‌رود مذاکرات در بازار نقدی این هفته نیز همچنان اندک باقی بماند. موجودی انبارهای مونو اتیلن گلیکل در بنادر اصلی شرق چین نسبت به هفته گذشته 69 هزار تن کاهش داشت و در روز پنج‌شنبه‌ی گذشته به 1،182 میلیون تن رسید، که به گزارش منابع مختلف پایین‌ترین میزان از اواسط ماه فوریه تاکنون محسوب می‌شود.  برخی تاجران کاهش ذخایر انبارهای مونو اتیلن گلیکل را به تأخیرهای محموله‌ها نسبت دادند.

انتظار می‌رود به دلیل واردات مکفی محموله‌های ماه آگوست، روند بازار متانول چین کاهشی شود. گزارش شد چند تاجر محموله‌های عرضه‌کنندگان ونزوئلایی را با قیمت 274 تا 275 دلار در هر تن (CFR چین)، برای تحویل در اواخر ماه جولای و نیمه‌ی اول ماه آگوست عرضه می‌کرده‌اند، اما تمایل به خرید ضعیف بوده و این مسئله نشانگر ضعف در بازار متانول چین است. این قیمت در هند، جنوب‌شرق آسیا، کره‌ی جنوبی و تایوان نیز مشاهده شد و انتظار می‌رفت تقاضا به تاثیر از کاهش سرعت رشد اقتصادی در جهان دچار افت شود.

پلیمرها

پلی اتیلن سبک آسیا به علت بهبود جزئی وضعیت تقاضا 10 دلار در هر تن در چین افزایش داشت. تبدیل‌کنندگان اظهار داشتند پس از حصول مصالحه بین آمریکا و چین طی نشست گروه G20، رویکرد به بازار بهبود پیدا کرده است.

قیمت‌های پلی پروپیلن آسیا به تاثیر از رویکرد صعودی در بازار معاملات آتی رشد داشت. نرخ پلی پروپیلن در بازار معاملات آتی دالیان، که در ماه سپتامبر معاملات متعددی را ثبت کرد، نسبت به هفته‌ی گذشته 436 یوان بالا رفت و نهایتاً در پایان وقت کاریِ روز چهارشنبه‌ی هفته گذشته، به 8،835 یوان در هر تن (با شرایط ex-warehouse) رسید.

 

ارسال نظر