کد خبر : 43092

بازارهای ماه ژوئن پلی پروپیلن ترکیه در پایین‌ترین نرخ خود در چند سال اخیر قرار گرفتند

بازارهای ماه ژوئن پلی پروپیلن ترکیه در پایین‌ترین نرخ خود در چند سال اخیر قرار گرفتند

پتروتحلیل-بازار پلی پروپیلن از اواسط ماه می روندی کاهشی را پی گرفته است چراکه به پایان رفتن فصل اوج بازار محصولات نهایی، مسائل اقتصادی داخل کشور، بلاتکلیفی سیاسی به علت برگزاری مجدد انتخابات استانبول و تنش‌های تجاری بین‌المللی باعث وارد آمدن فشار به فروشندگان شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، متوسط هفتگی قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی برای گرید رافیا به پایین‌ترین سطح خود از ماه جولای سال 2017 تاکنون  و پلی پروپیلن گرید فایبر نیز به پایین‌ترین سطح خود در یک سال و نیم اخیر سقوط کرده. ضمناً، برتری گرید فایبر نسبت به گرید رافیا، حتی با کاهش‌های چشمگیر این هفته، همچنان معادل رقم قابل‌توجه 120 دلار در هر تن است. به همین صورت، به تاثیر از قیمت‌های اعلام‌شده از جانب توزیع‌کنندگان و کاهش در نرخ اعلامی برای ماه ژوئن از جانب شرکت پتکیم، که تولیدکننده‌ای داخلی است، پلی پروپیلن گرید رافیای بازار داخلی نیز در این هفته به پایین‌ترین نرخ خود در دو سال اخیر ریزش داشته است.

اظهارات معامله‌کنندگان حول این محور می‌گردد که، بعد از کاهش‌های اخیر، آیا قیمت‌ها به کف نزدیک شده‌اند یا خیر و امکان کاهش مجدد وجود دارد یا نه. اخیراً متوسط هفتگی برتری قیمتی ترکیه نسبت به چین به 40 دلار در هر تن کاهش داشته است، آن هم پس از آنکه در ماه مارس سال جاری معادل رقم قابل توجه 115 دلار در هر تن بود.

در بازار چین و به تاثیر از مذاکرات تجاری با آمریکا و افزایش در بازار معاملات آتی، دورنمای قیمتی ثابت تا افزایشی حکم‌فرما شده است. ظاهراً قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی در کشور به ثبات رسیده است. اعلام قریب‌الوقوع نتیجه‌ی نشست گروه G20 نیز عاملی حائز اهمیت محسوب می‌شود چراکه هرگونه مصالحه بین آمریکا و چین ممکن است منجر به کاهش نگرانی‌های اقتصادی در سطح جهانی بشود.

 

ارسال نظر