کد خبر : 43065

سایه سنگین جنگ تجاری چین و آمریکا بر بازارهای پلیمری دنیا؛

بازار پلیمر جهان در سیطره چین

بازار پلیمر جهان در سیطره چین

پتروتحلیل- سقوط قیمت پلیمرها تا محدوده ٨٢٠ دلار برای پلی اتیلن های سنگین تزریقی، ٩٢٠ دلار برای پلی اتیلن های سنگین بادی و ٩٤٠ دلار برای پلی اتیلن های سنگین فیلم در چین به صورت سی اف آر توانسته بر بازار مصرف کنندگان پلیمر دنیا اثر گذار باشد.

به گزارش "پتروتحلیل"، چین بزرگترین واردکننده پلیمر جهان است و از این رو تاثیرپذیری بازار پلیمر دنیا از روندهای این بازار حتمی است.

بنابراین به نظر می رسد افت شدید قیمت ها در چین، به پیش بینی های کاهشی بازار پلیمر کشورهای دیگر کمک کرده است.

 

توقف خریداران پلیمر ترکیه و انتظار کاهش مجدد قیمت ها

از سوی دیگر به نظر می رسد قیمت گذاری نشریه آیسیس در بازار پتروشیمی ترکیه اندکی به دور از واقعیت های بازار و با تاخیر انجام می شود، به طوری شاهد افت قیمت های اکثر گریدهای محصولات پلیمری در بازار واقعی معاملات تا محدوده ٨٠ دلار در هر تن بودیم.

از سوی دیگر فعالان بازار ترکیه، خرید محصولات پلیمری را متوقف کرده و انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند و صرفا تولیدکنندگان تنها برای ادامه فعالیت در خطوط واحدهای تولیدی خود اقدام به خرید با حجم های اندک می کنند.

بازارهای عراق، CIS و افغانستان هم خریدهای پلیمری را متوقف کرده و قیمت هایی پایین تر از آیسیس ترکیه را پیشنهاد می دهند که قیمت هایی عملیاتی است.

 

پیشنهاد ری اکسپورت محصولات از چین به مقاصد ترکیه و اروپا افزایش یافته است

در همین حال افزایش اختلاف قیمت برخی از گریدهای محصولات پلیمری در بازار چین و دیگر کشورها به ١٥٠ دلار در هر تن رسیده است، به طور کلی اگر اختلاف قیمت بازار چین و دیگر کشورها به بیش از ٨٠ دلار در هر تن برسد، انگیزه ری اکسپورت محصولات از چین به مقاصد دیگر را دارای توجیه اقتصادی و بازرگانی می کند.

به همین دلیل در هفته اخیر پیشنهاد ری اکسپورت محصولات از چین به مقاصد ترکیه و اروپا افزایش داشته است، به طوری که کالاهایی که به بنادر چین رسیده و قیمت هایی آنها با بازارهای دیگر حدودا ١٥٠ دلار در هر تن اختلاف داشته است توسط خریداران مجدد به بازارهای ترکیه و اروپا پیشنهاد شده است.

 

پیش بینی تحلیل گران ارشد بازار پتروشیمی 

تحلیل گران ارشد بازار پتروشیمی جهان پیش بینی می کنند اگر آمریکا و چین به توافق نرسند، پایه های قیمتی پلیمرها که در دنیا می توان تصور کرد در محدوده ٨٥٠ تا ٨٨٠ دلار در هر تن خواهد بود؛ قیمت هایی که در بازار پتروشیمی در ١٠ سال بی سابقه بوده است.

این در حالی است که بازار اروپا هم روندی کاهشی را دنبال می کند و فعالان بازار اروپا هم پیش بینی می کنند که این روند ادامه خواهد یافت و به نظر می رسد که محدوده قیمتی ٨٥٠ تا ٩٠٠ دلار برای پلیمرها برآورد کارشناسان است.

با این حال باید در انتظار سرانجام جنگ تجاری آمریکا و چین ماند.

ارسال نظر