کد خبر : 43024

دورنمای پتروشیمی آسیا؛

موضع انتظار و رصد در بازار پلیمر

 موضع انتظار و رصد در بازار پلیمر

پتروتحلیل- دورنمای بازارهای پتروشیمی آسیا در این هفته متفاوت است. برخی از بازارها با افزایش تنش تجاری میان چین و آمریکا به روند کاهشی خود ادامه دادند، درحالی‌که بازارهایی همچون بنزن و استایرن در میان تعطیلی چندین واحد در منطقه، شاهد سیر صعودی بودند.

آروماتیک‌ها

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های پاراکسیلن آسیا با افزایش 45/67 دلار در هر تن، در روز پنجشنبه در میان افزایش قیمت‌های نفت خام صنایع بالادستی بازارهای معاملات آتی، در رقم 859/67 دلار در هر تن (CFR تایوان و چین) و در روز جمعه در رقم 840/67 دلار در هر تن (FOB کره) ارزیابی شدند. اگرچه، در پایان تجارت‌های آسیا در این هفته، نفتا به میزان 5/13 دلار در هر تن افزایش یافت و به 458/13 دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسید. اگرچه در مقایسه هفتگی، قیمت‌های پاراکسیلن چین و تایوان (CFR) بعد از افت‌های شدید در اوایل هفته، تنها به میزان 6 دلار در هر تن افزایش یافتند. بعد از بهبود نفت خام صنایع بالادستی و قیمت‌های نفتا در روز جمعه، شنیده شد که واحدهای اسید ترفتالیک خالص صنایع پایین‌دستی کار را از سر گرفتند، و به دنبال محموله‌های نقدی بیشتر تحویل ژوئیه می‌باشند. تعدادی از تاجران بهبود تقاضا را ناشی از لغو چند محموله برای ژوئیه، و همچنین دیرکرد محموله‌های دوربرد پاراکسیلن از خاورمیانه و هند، می‌دانستند. فاصله قیمتی پاراکسیلن و نفتا نیز با افزایشی جزئی در روز جمعه به 401/55 دلار در هر تن رسید، که این فاصله قیمتی بیشترین میزان از 17 آوریل با رقم 92/421 دلار در هر تن می‌باشد.

در میان بی‌ثباتی‌های بازار بنزن آسیا در روز جمعه، قیمت‌ها در کره (FOB) علیرغم سیر افزایشی قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی، در مقایسه روزانه 67/2 دلار در هر تن کاهش داشتند و در مقایسه هفتگی 1 دلار در هر تن افزایش یافتند، و سرانجام در رقم 618/33 دلار در هر تن (FOB کره) ارزیابی شدند. بازار کره (FOB) با افت قیمت‌ها به زیر 600 دلار در هر تن در روز دوشنبه، هم‌زمان با روند کاهشی بازار، عمدتاً ناشی از افت قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی، و همچنین ضعف گسترده در بازارهای آروماتیک، هفته را ضعیف آغاز کرد. در اواسط هفته، در میان فاصله قیمتی بالا بین قیمت‌های ماه اوت خلیج ایالات‌متحده و بازار کره، بازار بنزن آسیا روند صعودی قیمت‌های آمریکا را دنبال کرد.

استایرن مونومر آسیا در این هفته در میان سیر نزولی قیمت‌های نفت خام، 29 دلار در هر تن کاهش یافت و در روز جمعه در رقم 1051 دلار در هر تن (CFR چین) قرار گرفت. سیر نزولی در طی هفته در میان تعطیلات در چین آرام شد. استایرن مونومر آسیا در بیرون چین به دنبال ادامه تعطیلی واحد Hanwha Total Petrochemical کره جنوبی، همچنان با محدودیت عرضه مواجه است، درحالی‌که دراین‌بین بازار در انتظار شروع مجدد برنامه‌ریزی‌شده واحدها می‌باشد. ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان نهایی موضع انتظار و رصد را در جهت بهبودی قیمت‌های استایرن مونومر اتخاذ کرده‌اند، میل خرید از سوی بازارهای صنایع پایین‌دستی همچنان ضعیف است.

اولفین ها

احتمال می‌رود بازار اتیلن در آسیا در این هفته بعدازاین که در جمعه گذشته به کمترین میزان خود در 4 سال اخیر رسید، به سیر کاهشی خود ادامه دهد. انتظار می‌رود فشار فروش در این هفته در میان فعالیت‌های پایین واحدهای صنایع پایین‌دستی و حاشیه سودهای منفی، ادامه پیدا کند. علیرغم این امر، پیش‌بینی می‌شود فعالیت واحدهای کراکینگ در این هفته به دلیل فاصله قیمتی مناسب اتیلن و نفتا، بالا باقی بماند.

قیمت‌های داخلی پروپیلن چین هم‌زمان با کاهش میزان فعالیت یکی از تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن در میان افت حاشیه سودها، تحت‌فشار باقی ماندند. اگرچه، محموله‌های وارداتی در میان محدودیت عرضه در شمال شرق آسیا به دلیل دیرکرد شروع مجدد فعالیت واحد کراکینگ Hanwha Total، حمایت شدند.

بازار بوتادین آسیا عمدتاً به دلیل محدودیت عرضه در کره جنوبی با سیر صعودی همراه بود، و قیمت‌ها در شمال شرق آسیا با افزایش 35 دلاری در طی هفته، در روز جمعه به 1095 دلار در هر تن رسیدند. این امر به دلیل تعطیلی واحد بوتادین شرکت LG Chemical با ظرفیت 170000 تن در سال، و همچنین واحدهای استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر این شرکت در دائسان، به ترتیب با ظرفیت‌های 160000 تن در سال و 180000 در سال بود، که تنها واحدهای استایرن بوتادین رابر محلولی و بوتادین رابر طبیعی این شرکت تعطیل نشده و در حال ادامه فعالیت می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود که روند بازار در روزهای آتی صعودی تا ثابت باشد، که این امر به وضعیت واحدهای کراکینگ کره جنوبی بستگی دارد.

پلیمرها

قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی آسیا در هفته گذشته 20 دلار در هر تن کاهش یافتند و در روز سه‌شنبه در میزان 920 دلار در هر تن (CFR خاور دور) ارزیابی شدند. در طی زمان مشابه، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی ماه سپتامبر بازارهای معاملات آتی در بازار بورس دالیان، 285 یوان در هر تن کاهش یافتند و در روز سه‌شنبه به 7630 یوان در هر تن (ex-warehouse) رسیدند. معامله‌کنندگان اظهار داشتند، ازآنجایی‌که تقاضای موارد مورداستفاده صنایع پایین‌دستی همچون کابل و زیر سازه‌ها ضعیف بوده است، دورنمای سه‌ماهه سوم نیز ضعیف به نظر می‌رسد، اگرچه دراین‌بین تقاضای بسته‌بندی به نسبت ثابت بوده است.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن آسیا در هفته گذشته در میان تقاضای ضعیف و عرضه بالا، افت کرد. معامله‌کنندگان بازار در میان کاهش‌های اخیر قیمت‌های پلی‌پروپیلن چین در بازارهای معاملات آتی که جو را کاهشی کرد، موضع انتظار و رصد اتخاذ کردند. برخی از تاجران اشاره داشتند که تولیدات هموپلیمر پلی‌پروپیلن تحت کنترل واحدهای زغال‌سنگ و هیدروژن زدایی پروپان درآمده است، درحالی‌که واحدهای نفتا برای سود بیشتر تولیدات خود را به هم‌بسپار تغییر داده‌اند.

اینترمدیت ها

قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص آسیا در میان ضعف مواد پایه این محصول در چین، و علیرغم تعطیلی برنامه‌ریزی نشده بسیاری از واحدهای آن در طی هفته، در مقایسه هفتگی 40 دلار در هر تن کاهش یافتند و در روز جمعه به 710 دلار در هر تن (CFR چین( رسیدند. طبق گفته منابع، با تعطیلی برنامه‌ریزی نشده چهار واحد اسید ترفتالیک خالص در چین، تولیدات آن در حدود 40000 تن کاهش یافت. بااین‌وجود، کاهش غیرمنتظره تولیدات نتوانست قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص را در میان عرضه بالا و تقاضای ضعیف در چین، حمایت کند.

 

ارسال نظر