کد خبر : 42956

داده‌های چین در ماه آوریل قبل از پایان معافیت‌های تحریمی؛

بالاترین میزان واردات نفت خام از ایران در پنج سال اخیر با رقم 792 هزار بشکه در روز

بالاترین میزان واردات نفت خام از ایران در پنج سال اخیر با رقم 792 هزار بشکه در روز

پتروتحلیل- طبق داده های منتشر شده در روز یکشنبه توسط وزارت گمرک چین، واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه آوریل با رقم 792 هزار بشکه در روز یا 24/3 میلیون تن پیش از فرا رسیدن موعد پایان معافیت های تحریمی آمریکا در دوم مِی، به بالاترین میزان خود در پنج سال اخیر رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، GAC داده‌هایش را به متریک تن منتشر می کند که S&P Global Platts با فاکتور تبدیلِ 7/33 به بشکه تبدیل می کند.

واردات نفت چین از ایران آخرین بار در آوریل 2014 بالاتر از این میزان و در رقم 803.152 بشکه در روز قرار داشت. حجم واردات ماه آوریل نسبت به ماه مارس شاهد صعود 45/8 درصدی بوده و افزایش سالانه 21/2 درصدی را تجربه کرد.

واردات نفت خام چین از آمریکا نیز در ماه آوریل به بالاترین میزان خود در هفت ماه اخیر رسیده و در رقم 116.750 بشکه در روز یا 477.833 تن قرار گرفت.

جریان واردات از اکتبر سال گذشته و همزمان با تنش های تجاری چین و آمریکا کند شده بود و چین در ماه های دسامبر و فوریه محموله های کمی را از آمریکا خریداری کرد. با این وجود به گفته کارشناسان، تعداد کمی از پالایشگاه های چینی محموله های نفت خام آمریکا را برای ماه های می تا جولای سفارش داده اند.

عرضه عربستان سعودی به چین نیز در ماه آوریل با کاهش 11/21 درصدی از ماه مارس به 1/54 میلیون بشکه در روز یا 6/3 میلیون تن رسید؛ ماه مارس رکوردِ بالاترین میزان واردات را با رقم 1/73 میلیون بشکه در روز به خود اختصاص داده است. با این وجود سعودی در ماه آوریل و چهار ماه اول سال جاری بزرگترین عرضه کننده به چین باقی ماند.

واردات از عربستان سعودی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 42/9 درصد افزایش یافت و نسبت به روسیه با 6/12 میلیون تن صادرات به عنوان دومین صادرکننده نفت به چین، 2/8 درصد بیشتر بود.

طی ماه های ژانویه تا آوریل، چین در روز 5/93 میلیون بشکه نفت از کشورهای اپک وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18/4 درصد بالاتر بوده و سهم این کشور از بازار را با افزایش چهار درصدی به 58/8 درصد رسانده است.

با این وجود حجم واردات از آمریکای شمالی در چهار ماه ابتداییِ سال جاری با سقوط 83 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 58.664 بشکه در روز رسید.

 

ارسال نظر