کد خبر : 42903

آیا عرضه‌ی پلی اتیلن از چین به جنوب شرق آسیا سرازیر خواهد شد؟

آیا عرضه‌ی پلی اتیلن از چین به جنوب شرق آسیا سرازیر خواهد شد؟

پتروتحلیل- تداوم مازاد بودن عرضه‌ی پلی اتیلن در چین باعث بروز پرسش‌هایی درخصوص این مسئله شده است که آیا فروشندگان چینی در آینده نزدیک برای ارسال سهمیه‌های تخصیصی‌شان برای مقاصد صادراتی، خصوصاً جنوب‌شرق آسیا اقدام خواهند کرد یا نه.

به گزارش «پتروتحلیل»، بر اساس گزارش تاجران در چین، میزان عرضه‌ی کلی پلی اولفین دو مورد از تولیدکنندگان بزرگ داخلی این هفته کماکان در حدود یک میلیون تن در نوسان بوده و تقاضا در حال حاضر آن‌قدر زیاد نیست تا مازاد عرضه را جذب کند. این وضعیت با جنگ تجاریِ تجدیدشده با آمریکا بدتر نیز شده است چراکه خریداران فوراً از بازار کناره گرفته‌ و خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند.

پلی اتیلن سبک خطی چینی در بازار اندونزی

یک تولیدکننده کیسه‌های پلاستیکی در اندونزی گزارش داد این هفته یک پیشنهاد خرید پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم را از یک عرضه‌کننده‌ی چینی دریافت کرده است. او اظهار داشت: «این فروشنده مایل به مذاکره در نرخ اعلامی خود است. شنیده‌ایم برخی فروشندگان در چین با توجه به روبه‌کاهش بودن تقاضا در بازار خودشان، توجه خود را معطوف به مقاصد صادراتی کرده‌اند.»

رکورد زدن میزان واردات موجب وخیم‌تر شدن وضعیت عرضه‌ی زیاد از حد در بازار داخلی شد

تاجری در سنگاپور خاطرنشان کرد بسیاری از تاجران چینی در ماه‌های اخیر و هم‌راستا با پیشبینی‌های خود از اینکه جنگ تجاری به زودی به اتمام می‌رسد، حجم زیادی از محموله‌های وارداتی پلی اتیلن را خریداری کرده بودند. وی اظهار داشت: «ما همچنین امیدوار بودیم دو طرف به توافق برسند. اما، جنگ دوباره گرم شده و این مسئله منجر به این شده که قیمت‌ها در چین کاهش یابند.»

آمار و ارقام نشان می‌دهند واردات پلی اتیلن چین در کل در سه‌ماهه‌ی نخست به حدود 4 میلیون تن و ثبت یک رکورد رسیده است. میزان کل واردات پلی اتیلن سبک خطی به بالاترین میزان خود در 16 سال اخیر رسیده است. این مسئله نیز منجر به مازاد شدن عرضه در در داخل چین شده است.

برتری قیمتی مناسب در بازار جنوب شرق آسیا برای فروشندگان چینی

بازار داخلی پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم چین به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 تاکنون رسیده و قیمت‌های CFR چین اخیراً به زیر آستانه‌ی 1000 دلار در هر تن رسیده است. نشان می‌دهد متوسط هفتگی قیمت‌های پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم (CFR جنوب شرق آسیا) در حال حاضر دارای برتری قیمتی 50 تا 55 دلار در هر تنی نسبت به بازار واردات چین است.

بر اساس این حقایق، تاجران چینی ممکن است به زودی به دنبال فرصت‌هایی برای صادرات مجدد پلی اتیلن خود به جنوب‌شرق آسیا بگردند.

ظهور تعداد روزافزون عوامل کاهش قیمت در جنوب شرق آسیا

در این میان، در جنوب شرق آسیا قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی در سه ماه گذشته به ندرت شاهد تغییرات بیش از 5 تا 10 دلار در هر تنی بوده است. بازار عمدتاً گرفتار اصرار فروشندگان خاورمیانه‌ای بر افزایش قیمت‌های خود و فشار ثابت ناشی از عرضه‌ی مکفی از آمریکا بوده است.

بر اساس نظر تعدادی از معامله‌کنندگان در این منطقه، بلاتکلیفی بازار برای اتخاذ یک روند قیمتی ممکن است به زودی به پایان برسد چراکه تعداد روزافزونی از عوامل کاهشی، خصوصاً افت شدید در چین، در حال ظهور هستند.

تاجری اظهار داشت: «تقاضا در منطقه همین حالا هم ناامیدکننده‌ است و موجب شده عرضه‌کنندگان بزرگ پلی اتیلن در چند ماه گذشته در خصوص افزایش‌های خود عقب نشینی و تجدید نظر کنند. وضعیت نامناسب تقاضا به همراه روند کاهشی در چین ممکن است بازار وارداتی جنوب‌شرق آسیا را تحت فشار کاهنده نگه دارد.»

تاجر دیگری از این منطقه افزود: «در حقیقت، قیمت‌های وارداتی تا همین حالا هم در این هفته شاهد کاهش‌هایی بوده است چراکه نرخ‌های بازه‌ی بالای محدوده‌ی کلی قیمت‌ها رفته‌رفته از بازار ناپدید می‌شوند.»

تولیدکننده‌ی هندی برای بار سوم از اوایل ماه می تاکنون اقدام به اعمال افزایش در قیمت‌های پی وی سی خود برای بازار داخلی کرد

تاجری در هند گزارش داد تولیدکننده‌ای داخلی از 16 می افزایش‌های 1000 روپیه در هر تنی (14 دلار در هر تن) در قیمت‌های پی وی سیِ بازار داخلی خود اعمال کرده است و قیمت‌ها را به 71،000 روپیه در هر تن (1015 دلار در هر تن) (با شرایط ex-warehouse هند، نقد) رسانده است.

افزایش قیمت‌های وارداتی و افزایش‌های عرضه‌کنندگان آسیایی در ماه ژوئن، تقاضای مناسب و محدود بودن عرضه را به عنوان عوامل تصمیم این تولیدکننده به افزایش قیمت‌های خود برای سومین مرتبه از اوایل ماه می برشمرده‌اند.

ضمناً،پس از این افزایش‌ها، متوسط هفتگی قیمت‌های پی وی سیِ بازار داخلی در هند به بالاترین میزان خود از اواخر ماه مارس تاکنون رسیده است.

 

ارسال نظر