کد خبر : 42844

واردات پلی اتیلن چین در سه‌ماهه‌ی نخست سال رکورد زد

در کل واردات پلی اتیلن چین، ازجمله پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک به بالاترین نرخ خود در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2019 رسیده‌اند. اطلاعات نشان می‌دهند میزان کلی واردات پلی اتیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و حدوداً معادل 4 میلیون تن گزارش شده است

واردات پلی اتیلن چین در سه‌ماهه‌ی نخست سال رکورد زد

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی اتیلن در چین این هفته تغییرات چشمگیری نداشت چراکه میزان تبادلات به دلیل تعطیلات چهار-روزه‌ی روز کارگر که از اول می آغاز شده با محدودیت همراه شده است. قیمت‌های بازار داخلی همچنان تحت فشار عرضه‌ی بالای داخلی باقی ماندند و قیمت‌های ابتدایی ماه می عربستان در بازار واردات اعلام شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، تولیدکننده‌ی بزرگ عربستانی قیمت‌های ماه می خود برای چین را با اعمال افزایش‌های 10 دلار در هر تنی برای پلی اتیلن سبک خطی و 20 دلار در هر تنی برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم اعلام کرد اما قیمت‌های پلی اتیلن سنگین را بدون تغییر نسبت به ماه آپریل بیان کرد. نماینده‌ی این تولیدکننده اظهار داشت: «قیمت‌های این تولیدکننده به دلیل بالا بودن قیمت نفت خام و نیز محدودیت در عرضه‌ در اکثر بازارهای خارجی بالا قلمداد می‌شوند. با وجود این قیمت‌های پیشنهادی آن‌ها قابل مذاکره است و معاملات می‌توانند با تخفیف‌های 10 تا 20 دلار در هر تنی انجام شوند.

بازه‌ی قیمت‌های پلی اتیلنِ مشمولِ عوارض نسبت به هفته‌ی گذشته عمدتاً بدون تغییر بودند و معادل 1070 تا 1100 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم، معادل 1080 تا 1100 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم و معادل 1030 تا 1060 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم (همگی CIF چین، نقد) گزارش شده‌اند. فروشنده‌ای خاطرنشان کرد: «خریداران از خریدن محموله‌های وارداتی دوری می‌کنند چراکه باور دارند قیمت‌های فعلی‌ بیش از حد بالا است. عرضه‌ی مکفی در بازار داخلی و کاهش ارزش یوان موجب کاهش تقاضا برای پلی اتیلن وارداتی شده.» تولیدکننده‌ای کره‌ای قیمت‌های خود را اندکی بالا برد و از این مسئله که هزینه‌های تولید، به علت افزایش قیمت‌های نفتا، از اوایل سال 2019 افزایش چشمگیری داشته به عنوان دلایل این اقدام یاد کرد. از سوی دیگر، تولیدکننده‌ای تایلندی تخفیف جدید 25 دلار در هر تنی را بر قیمت‌های پلی اتیلن سبک خطی خود به چین اعمال کرد.

در اخبار آماری نیز داشتیم: در کل واردات پلی اتیلن چین، ازجمله پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک به بالاترین نرخ خود در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2019 رسیده‌اند. اطلاعات نشان می‌دهند میزان کلی واردات پلی اتیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و حدوداً معادل 4 میلیون تن گزارش شده است. برخی معامله‌کنندگان این رکورد در سه‌ماهه‌ی نخست سال را به عنوان نشانه‌ی نقشی حیاتی دانستند که ممنوعیت زایدات پلاستیک در افزایش تقاضای پلی اتیلن بکر ایفا کرده است.

در داخل چین، به دلیل سطح پایین معاملات قیمت‌های پلی اتیلن روندی عمدتاً باثبات را دنبال کرده‌اند. فروشندگان خاطرنشان کردند تقاضا برای پلی اتیلن سبک خطی در بین دیگر محصولات پلی اتیلنی ضعیف‌ترین وضعیت را دارد.

ممکن است معاملات پلی اتیلن ماه می در هفته‌های آتی و پس از بازگشت خریداران از تعطیلات روز کارگر با اعمال تخفیف‌هایی به انجام برسد. با توجه به محدودیت در سهمیه‌های تخصیصی وارداتی و بالا بودن هزینه‌های تولید، ممکن است عرضه‌کنندگان پلی اتیلن از دادن تخفیف‌های بیش از 10 تا 20 دلار در هر تنی در معاملات دچار تردید شوند. معامله‌کنندگان با دقت میزان عرضه در داخل چین و نیز تغییرات قیمتی در بازارهای صنایع بالادستی را تحت نظر خواهند گرفت.

مهم‌ترین نکات

•  محدودیت در مبادلات به دلیل تعطیلی روز کارگر

•  قیمت‌های اعلامی پلی اتیلن ماه می از جانب تولیدکننده‌ی بزرگ عربستانی نشانگر روند ثابت تا افزایشی است

•  پلی اتیلن در بازار داخلی  همچنان تحت فشار ناشی از بالا بودن میزان عرضه است

•  تقاضای پلی اتیلن سبک خطی ضعیف‌ترین وضعیت را در بین تمامی محصولات پلی اتیلنی دارد

•  واردات پلی اتیلن چین در سه‌ماهه‌ی نخست سال در حدود 4 میلیون تن است 

•  نرخ پلی اتیلن وارداتی مشمول عوارض (دلار در هر تن):  پلی اتیلن سنگین گرید فیلم 1100 تا 1170 | پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم 1080 تا 1100  | پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم 1030 تا 1060

ارسال نظر