کد خبر : 42836

وقتی اعتراض تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بالا می گیرد؛

قیمت گذاری پر حاشیه پلی استایرن معمولی

قیمت گذاری پر حاشیه پلی استایرن معمولی

پتروتحلیل- در حالی قیمت پلی استایرن معمولی 1540 پتروشیمی تبریز امروز توسط دفتر توسعه تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی 8 هزار و 950 تومان اعلام شد که محصولات مشابه آن در پتروشیمی تخت جمشید و محب پلیمر 11 هزار و 193 تومان توسط همین دفتر قیمت گذاری شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این موضوع با اعتراض همه جانبه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول مواجه شده و هنوز هدف مشخصی برای آن عنوان نشده است. پتروشیمی تبریز، محب پلیمر و تخت جمشید در حالی به این موضوع معترض هستند که بازار داخلی ایران نیز متاثر از قیمت گذاری امروز با جنجال هایی روبه رو شد.

این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی تبریز، تخت جمشید و محب پلیمر حدودا 8 هزار و 916 تومان است و فروش پلی استایرن معمولی با نرخ 8 هزار و 950 تومان اندکی عجیب به نظر می رسد. گر چه برخی از معامله گران دلیل این کار را کاهش ارزش گمرکی محصول پتروشیمی تبریز اعلام می کنند، اما اعتراض پتروشیمی تبریز به این موضوع نشان می دهد، قیمت اعلام شده اشتباه بوده و یا اهداف خاصی را دنبال می کند.

اگر قیمت اعلام شده از سوی دفتر توسعه تکمیلی صنایع پتروشیمی اشتباه است، این سوال پیش می آید که مابقی قیمت های اعلامی به صورت هفتگی از سوی این دفتر صحیح است؟ این در حالی است که دفتر توسعه تکمیلی صنایع پتروشیمی هیچ گاه مستندی برای اعلام نرخ های محصولات پتروشیمی ارایه نمی کند و همواره جمله محرمانه بودن را در تعیین قیمت ها به کار می برد، حال سوال دوم این است که اعلام شفاف قیمت ها در این بازار ضرروی است یا نه؟

از سوی دیگر احتمالا پس از سالها بررسی بازار و تعیین قیمت های پایه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کارشناسان این دفتر می دانند که تعیین قیمت یک محصول پایین تر از محصولات مشابه آن در بازار داخلی می تواند شرکت های دیگر را با کاهش فروش و در نتیجه افت توان رقابتی مواجه کرده و منابع انسانی و مالی آن شرکت را دچار ضرر و زیان کند.

با این حال به نظر می رسد تغییر قیمت پایه یک محصول و اعلام قیمت آن با نرخی پایین از محصولات مشابه آن نیاز به بررسی بازار و برگزاری جلسات با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن کالا دارد، حال سوال بعدی این است که آیا جلسه ای برگزار و آیا نتایج آن برای تعیین قیمت پلی استایرن معمولی با این شرایط اعلام شده است یا نه؟

تولیدکنندگان این محصول در این باره ابراز بی اطلاعی می کنند و می گویند: تا زمان اعلام قیمت ها از این تغییرات خبر نداشته اند و گویا شخصی با دفتر توسعه تکمیلی صنایع پتروشیمی از طرف شرکت پتروشیمی تبریز تماس تلفنی داشته و خواهان کاهش قیمت پلی استایرن معمولی پتروشیمی تبریز تا نرخ 8 هزار و 950 تومان شده است و کارشناسان این دفتر نیز نرخ را اعمال کرده اند.

وی گفته است که نرخ صادراتی پلی استایرن معمولی پتروشیمی تبریز از نرخ داخلی آن پایین تر است و این موضوع نیاز به اصلاح قیمت این کالا دارد!

طهماسبی، رییس دفتر توسعه تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی این موضوع را تایید کرده و می گوید: مستندات از فرد مورد نظر اخذ نشده است و از این رو در حال حاضر قیمت پلی استایرن معمولی پتروشیمی تبریز در حال اصلاح است.

این در حالی است که مدیربازرگانی پتروشیمی تبریز نیز به این موضوع کاملا معترض است و می گوید: این نرخ کاملا اشتباه است و باید اصلاح شود و فردی از شرکت پتروشیمی تبریز با دفتر توسعه تکمیلی تماس تلفنی نگرفته است و اکثر موضوعات مطرح شده با این دفتر به صورت مکتوب انجام می شود.

به نظر می رسد تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی نیاز به شفاف سازی و اعلام قیمت های جهانی به صورت هفتگی دارد؛ چرا که این اشتباهات چه سهوا و یا عمدا سبب بی اعتمادی به روند تعیین قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد شد.

 

ارسال نظر