کد خبر : 42797

دوراهی تجاری برای ترک ها؛

آیا تجار ترکیه مجاب به کاهش خرید پلیمر از ایران می شوند؟/ اردوغان چه بازی ای را انتخاب می کند؟

آیا تجار ترکیه مجاب به کاهش خرید پلیمر از ایران می شوند؟/ اردوغان چه بازی ای را انتخاب می کند؟

پتروتحلیل- آیا تجار ترکیه با توجه به تجارت 19 میلیارد دلاری با آمریکا و تهدیدهای ترامپ، قید تجارت با ایران را می زنند؟ تجارتی که در مقایسه با ایران 11 میلیارد دلار بیشتر است و از این رو به نظر می رسد انتخاب تجارت با آمریکا بیش از ایران  برای ترک ها وسوسه کننده باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، تهدید شدید آمریکا بر تجارت ترکیه با ایران به دلیل تحریم های موجود و حجم چشمگیر مبادلات تجاری ترکیه با آمریکا که به 19 میلیارد دلار رسیده است، سبب شده تا بیشتر کارخانه های ترکیه در حال مجاب شدن برای کاهش حجم خرید پلیمر از ایران باشند.

این در حالی است که تعداد زیادی از کارخانه ها در شهر آنتپ ترکیه مجبور به ارسال مدارک فروش محصولات پلیمری خود به آمریکا هستند و تهدیدهای ترامپ نیز سبب شده تا به فکر کاهش حجم خرید خود را از ایران باشند.

با توجه به اینکه صنایع کوچک ترکیه هم از فشار آمریکا برای کاهش یا قطع تجارت با ایران در ماههای اخیر در امان نبوده اند و حجم مبادلات ترکیه نیز با آمریکا به 19 میلیارد دلار رسیده که رقم قابل توجهی محسوب می شود، ترس از کاهش بیشتر مبادلات با ایران از سوی ترک ها وجود دارد.

براساس این گزارش، حجم مبادلات ترکیه با آمریکا شامل  9 میلیارد دلار صادرات و 10 میلیارد دلار واردات است که رقم چشمگیری برای این کشور به شمار می رود، این در حالی است که بخشی از صادرات ترکیه به آمریکا شامل فرش، نخ و نساجی است. اما مقایسه مبادلات تجاری ترکیه با ایران نشان می دهد که حجم مبادلات ترکیه با ایران حدودا 8 میلیارد دلار است که 6 میلیارد دلار واردات از ایران و 2 میلیارد دلار نیز صادرات به ایران را شامل می شود.

این در حالی است که تجارت مستقیم آمریکا با ترکیه با مبدا دو کشور و حجم بیشتر تجارت از طریق شرکت های آمریکایی مستقر در کشورهای متحد آمریکا از قبیل ژاپن، کره جنوبی، هند و کشورهای اروپایی هم وجود دارد که تحت تاثیر تصمیم ترامپ در مورد ترکیه خواهند بود.

به نظر می رسد با بررسی واقعیت میدانی و اعداد مبادلات تجاری، منطق تجار ترکیه انتخاب آمریکا به عنوان مقصد نهایی تجارت با ترکیه باشد، با این حال باید منتظر ماند و دید اردوغان چه بازی ای را انتخاب می کند و آیا نفت را بر شعله اختلافات موجود بین ترکیه و آمریکا خواهد ریخت یا نه؟

ارسال نظر