کد خبر : 42760

پیش‌بینی‌ها حاکی از روندی عمدتاً باثبات در بازار پلی پروپیلن ترکیه در ماه می است؛

ثبات بازار پلی پروپیلن وارداتی بعد از 4 ماه افزایش پیاپی

ماه مبارک رمضان روی بازار تاثیر می‌گذارد و روندهای فصلی و قدیمی بازار باید با توجه به شرایط اقتصادی کنونی مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند

ثبات بازار پلی پروپیلن وارداتی بعد از 4 ماه افزایش پیاپی

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه، به جز در افزایش‌های مختصری که به دلیل رکود در فعالیت‌های تجاری اتفاق افتاده، پس از روند صعودی حدوداً 4 ماهه، عمدتاً به ثبات رسیدند. محدودیت در عرضه نیز به عنوان یک عامل فشار پابرجا مانده و قیمت‌ها را در سطوح فعلی‌شان نگه داشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های گرید رافیای عربستان سعودی عمدتاً در نرخ 1170 تا 1180 دلار در هر تن (CIF ترکیه و مشمول 6/5 درصد عوارضِ گمرکی، نقد) عرضه شد و نسبت به هفته گذشته تغییری نکرد. معاملات با نرخ 1190 تا 1200 دلار در هر تن کم‌تعداد بود چراکه اکثر تبدیل‌کنندگان ترجیح دادند به انتظار بنشینند.

متداول‌ترین قیمت‌های گرید فایبر عربستانی برای یک هفته‌ی دیگر بدون تغییر در نرخ 1270 تا 1290 دلار در هر تن باقی ماند. قیمت‌های 1300 دلار در هر تنی با مقاومت خریداران روبه‌رو شد. قیمت‌های گرید فایبر ایرانی معادل 1330 تا 1350 دلار در هر تن (CPT مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) مطرح شد.

در بازار داخلی بازه‌ی کلی قیمت‌های گرید رافیای بدون تغییر در نرخ 1550 تا 1610 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) باقی ماند. به تاثیر از نوسان در نرخ برابری ارز و نامشخص بودن دورنمای اقتصادی، خریدها محدود به مایحتاج فوری خریداران بود.

ضمناً، معامله‌کنندگان از 26 تا 29 آپریل در نمایشگاه دموتکس که در شهر غازی‌عِینتاب برگزار  شد حضور پیدا کردند؛ سازندگان محصولات صنعتی امید دارند این نمایشگاه تقاضای محصولات نهایی از جانب مقصد‌های صادراتی را بهبود دهد.

افزایش قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی و محدودیت در عرضه، تاثیری حمایتی بر قیمت‌های پلی پروپیلن دارند. علاوه‌براین، قیمت‌های وارداتی در چین به علت محدود بودن محموله‌های وارداتی قوت خود را بازیافته‌اند. اما با توجه به برتری قیمتی ترکیه نسبت به چین که ممکن است از افزایش‌های بیشتر جلوگیری کند، پیش بینی‌های ابتدایی ماه می حاکی از تثبیت قیمت‌ها یا تغییراتی جزئی است.

با این حال، سهمیه‌های تخصیصی وارداتی عرضه‌کنندگان به ترکیه در ماه می نیز نقشی حیاتی در تعیین رویکرد به بازار خواهد داشت و برخی خریداران با توجه به سود بهتر این بازار پیش‌بینی می‌کنند میزان واردات افزایش پیدا کند.  خریداران ابراز نارضایتی کردند و گفتند: «ماه مبارک رمضان روی بازار تاثیر می‌گذارد و روندهای فصلی و قدیمی بازار باید با توجه به شرایط اقتصادی کنونی مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند. ما همچنان از منتقل کردن افزایش قیمت‌های خوراک به قیمت‌های محصولات نهایی خود با مشکل مواجه هستیم.»

مهم‌ترین نکات

• به ثبات رسیدن بازار پلی پروپیلن وارداتی بعد از 4 ماه افزایش پیاپی.

• حضور معامله‌کنندگان در نمایشگاه دموتکس از 26 تا 29ام ماه آپریل.

• تردید در خصوص هضم افزایش‌های بیشتر در بازار.

•  برطرف شدن مشکل محدودیت در عرضه در آینده‌ی نزدیک نامحتمل است.

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1550 تا 1610 (با شرایط ex-warehouse).

•  نرخ محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1170 تا 1180 | گرید فایبر 1270 تا 1290 (CIF).

Reference Prices

Middle East (CIF Turkey, cash)
PP raffia (-) 1170-1180 (-) USD/ton
PP fibre (-) 1270-1280 (-) USD/ton

Iran (CPT Turkey, cash)
PP raffia (-) 1200-1220 (-) USD/ton
PP fibre (-) 1330-1340 (-) USD/ton

 

ارسال نظر