کد خبر : 42722

نقش مثبت کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر بازار پلی اتیلن ترفتالات چین؛

سبقت پلی اتیلن ترفتالات چینی از کره

متوسط هفتگی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری (FOB چین) برای نخستین بار از ماه می سال 2018 تاکنون از قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات کره‌ای پیشی گرفت

سبقت پلی اتیلن ترفتالات چینی از کره

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات در چین روند ثابت تا اندکی افزایش خود را در هفته‌ی گذشته حفظ کردند؛ چراکه اجرای طرح کاهش مالیات بر ارزش افزوده تا حدی باعث تقویت تقاضای خریداران محلی شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، علی‌رغم یک کاهش هفته به هفته در بازار نقدی، برخی تاجران خاطرنشان کردند اسید ترفتالیک خالص در بازار معاملات آتی قیمت بالایی داشته و این مسئله نیز باعث تقویت روند افزایشی پلی اتیلن ترفتالات شده است.

بازه‌ی قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری معادل 1110 تا 1140 دلار در هر تن (FOB چین، نقد) بود. این بازه‌ی قیمتی نسبت به هفته‌ی گذشته در بازه‌ی بالای قیمت‌ها بدون تغییر و در بازه‌ی پایین قیمت‌ها 10 دلار در هر تن افزایش داشت. تاجری اظهار داشت: «اکثر فروشندگان دیگر هیچ فشاری برای فروش حس نمی‌کنند چون همین حالا هم سهمیه‌های تخصیصی ماهانه‌ی خود را به طور کامل فروخته‌اند. ضمناً تقاضا از زمان اجرای طرح کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 16 درصد به 13 درصد، از اول آپریل، رشد داشته است.  تولیدکنندگان با توجه به این مسائل موضع افزایشی خود را حفظ می‌کنند.»

در داخل چین، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری نیز با 50 یوان در هر تن (معادل 7 دلار) افزایش نسبت به هفته‌ی گذشته، روندی ثابت تا اندکی افزایشی داشت. منبعی از جانب تولیدکننده‌ای داخلی خاطرنشان کرد: «فعالیت‌های بازار چندان زیاد نیست چراکه خریداران صنایع پایین‌دستی، به دلیل سطح کافی موجودی انبارهای‌شان، برای خریدهای جدید خود عجله‌ای به خرج نمی‌دهند. با وجود این، قیمت اسید ترفتالیک خالص در بازار معاملات آتی افزایش دارد و موجودی انبارهای عرضه‌کنندگان چینی پلی اتیلن ترفتالات پایین است. بنابراین انتظار داریم قیمت‌ها به‌زودی افزایش داشته باشند.»

ضمناً، تولیدکننده‌ای در کره‌ی جنوبی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری خود را برای نخستین بار پس از شش هفته ثبات در قیمت‌هایش کاهش داد. این تولیدکننده قیمت‌های خود را نسبت به هفته گذشته 20 دلار در هر تن پایین آورد و به 1120 دلار در هر تن رساند (FOB بوسان، نقد) و اظهار داشت: «تعداد معاملات انجام‌شده بسیار محدود است چراکه تقاضا از جانب اروپا هنوز از سطح انتظارات ما پایین‌تر است.» متوسط هفتگی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری (FOB چین) برای نخستین بار از ماه می سال 2018 تاکنون از قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات کره‌ای پیشی گرفت.

باور بر این است که بازار پلی اتیلن ترفتالات چین، به علت محدودیت در عرضه و روبه‌رشد بودن تقاضا در دوران پس از کاهش مالیات بر ارزش افزوده، روند قیمتی خود را در آینده‌ی کوتاه مدت حفظ کند. تاجری در این منطقه نیز اظهار داشت: «بالا بودن قیمت اسید ترفتالیک خالص و قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی باید به زودی باعث افزایش قیمت‌ها شود.» در بازارهای خوراک، قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل در بازار نقدی نسبت به هفته‌ی گذشته 5 دلار در هر تن کاهش داشتند و به ترتیب به 840 و 605 دلار در هر تن (هر دو CFR چین) رسیدند.

مهم‌ترین نکات

•  روند ثابت تا افزایشی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری چینی

•  بالا ماندن قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات چینی به علت محدودیت در عرضه 

•  روند افزایشی قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی نیز در بهبود رویکرد به بازار نقش داشت

•  کاهش 5 دلاری اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل در بازار نقدی نسبت به هفته‌ی گذشته

•  کاهش بهای پلی اتیلن ترفتالات کره‌ای برای نخستین بار پس از 6 هفته 

•  قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی (دلار در هر تن):  1110 تا 1140 دلار در هر تن (FOB چین)

 

 

 

ارسال نظر